Just ordet industri tycker jag klingar illa i svensk djurhållning.... OK om man talar om s k feedlots, men de stora stallar jag besökt i Sverige är långt ifrån industri!!!
Hade en del förutfattade meningar om robotstallar innan jag gjorde min Blå Stjärna-praktik, tänkte att de inte sågs till alls... Hur fel kan man inte ha?
Var på en av Sveriges största och modernaste gårdar, och visst, mjölkade sig gjorde korna själva. Men den mertid som skötarna fick tillbringade de ute bland djuren och de hade full koll på varenda ko!
Mer välhanterad boskap har jag aldrig mött
Det fanns tid att hinna se om någon betedde sig onormalt och därmed direkt kunna åtgärda ev brister i lösdrifter. Korna var lugna och tillgivna, fick gott om specialanpassat foder, och sas t o m vara ovilliga att gå ut när det var dags för kosläppet
All inclusive liksom....
Alltså industri = dålig djurhållning är bara du som nämner här.
Industri för mig är löpande band där produktionen slimmas. När den slimmas så att djur inte få gå ut o liknande blir den negativ för mig. Bara det jag syftade på med mitt "djurindustri" som negativ.
Det du beskriver har jag inget emot (förutom ev för stora flockar?, den biten kan jag inte) utan det är ju bara asbra effektivisering!