Utevistelse olika djur

Just ordet industri tycker jag klingar illa i svensk djurhållning.... OK om man talar om s k feedlots, men de stora stallar jag besökt i Sverige är långt ifrån industri!!!
Hade en del förutfattade meningar om robotstallar innan jag gjorde min Blå Stjärna-praktik, tänkte att de inte sågs till alls... Hur fel kan man inte ha?
Var på en av Sveriges största och modernaste gårdar, och visst, mjölkade sig gjorde korna själva. Men den mertid som skötarna fick tillbringade de ute bland djuren och de hade full koll på varenda ko!
Mer välhanterad boskap har jag aldrig mött:love:
Det fanns tid att hinna se om någon betedde sig onormalt och därmed direkt kunna åtgärda ev brister i lösdrifter. Korna var lugna och tillgivna, fick gott om specialanpassat foder, och sas t o m vara ovilliga att gå ut när det var dags för kosläppet:o
All inclusive liksom....

Alltså industri = dålig djurhållning är bara du som nämner här.

Industri för mig är löpande band där produktionen slimmas. När den slimmas så att djur inte få gå ut o liknande blir den negativ för mig. Bara det jag syftade på med mitt "djurindustri" som negativ.

Det du beskriver har jag inget emot (förutom ev för stora flockar?, den biten kan jag inte) utan det är ju bara asbra effektivisering! :)

För att inte nämna de hästar som faktiskt ALDRIG får gå ut på sommarbete! Förr släpptes i stort sett alla hästar på bete ca en månad varje sommar, men numer rids/tävlas många och får därför inte chansen att bara vara häst....

Nu finns det många hästar som inte klarar av att gå på bete.
Min går ute dygnet runt om vädret tillåter men han rids fullt ut hela sommaren, annars skulle han se ut som baymax i big hero 6 och det vill jag icke.
Han vilar på vintern istället.

Oftast handlar det om något så enkelt som markslitage. Det krävs ganska stora investeringar för att hårdgöra mark så den tål lösdrift av stora flockar kor, hela året. Och det krävs stora ytor. Ytor som annars används för produktion av gräs eller säd. Det är alltså en kostnadsfråga för en redan väldigt hårt pressad grupp företagare.

Ja precis. Det är ett dilemma o jag har verkligen ingen lösning men nog måste man få lov att tycka att det är en tragisk följd att djuren inte få gå ute på ett halvår.

Ja precis. Det är ett dilemma o jag har verkligen ingen lösning men nog måste man få lov att tycka att det är en tragisk följd att djuren inte få gå ute på ett halvår.
Jag håller helt med. Tyvärr går det nu åt fel håll, med förslag om sänkta krav på djurskyddet för att svenska bönder ska kunna konkurrera med andra EU-länder. Förslag om att tillåta fixering av suggor och kor som ska stå inne hela året är en del av den trenden. 15 kor gör inte samma åverkan på marken, och kan gå på lösdrift, men det går inte att få lönsamhet i så små besättningar längre.

Själv är jag uppväxt på en liten gård med ca 40 kossor. Min morfar som är storbonden i familjen har enbart köttkor av rasen Hereford numera. Dem har tillgång till en stor uppvärmd ligghall (ca 10 grader varm på vintern och på sommaren har den samma temperatur som ute) där alla får plats ifall dem skulle vilja in, fri tillgång på ensilage och gigantiska hagar med både slätmark och skog. Korna bor så året runt och väljer nästan alltid att vara ute. Jag har nog aldrig sett mer än ett par kor inne åt gången. Han har glada friska kossor vill jag lova. :) För typ 20-30 år sedan hade han ca 20 mjölkkor under en period. Jag vet inte vilken ras. Han har åtminstone berättat att dem kossorna gick på lösdrift och att dem varje morgon snällt gick in i varsitt bås. Då stod mormor och gav dem kraftfoder medan morfar mjölkade. Sedan fick dem gå ut igen om dem ville. :)
Jag kan förstå att deras mjölkko-hållning kanske inte funkar om man har en stor gård med många djur men det jag vill komma fram till är att kor visst kan gå ute vintertid och att åtminstone dem kossor jag stött på själva valt att vara ute framför att vara inne i uppvärmda hallar.

Jag tycker det är precis lika illa med hästar som står några timmar/dag i en grusiga hela vintern.

Varför måste man göra skitkassa jämförelser?
Det är inte en kass jämförelse. Min häst gick på lösdrift i stor hage med flock och blev ändå hyperlycklig över att komma ut i sommarhagen trots att dom storleksmässigt var lika stora. Tycker dom flesta djur reagerar lite åt det hållet. Gör min hund med när han kommer ut på ett öppnare ställe, får världens ryck som om han aldrig får springa alls..

Senast ändrad:
Jag har sett kor vara ute vintertid, inte så många kor men ute var dom och hade en ligghall. Dock stod dom mest i ligghallen och åt mat, iallafall när jag red förbi där. Dom var ju inte ute och rörde sig i hagen särskilt mycket då det var frost och bucklig och hal mark så i vissa lägen hade dom nog haft det bättre i ett lösdrift inne med alla bekvämligheter. Dom har ju inte broddar och så på sig som hästar kan ha när det är halt och kan dra nytta av hagen ändå.

Det är inte en kass jämförelse. Min häst gick på lösdrift i stor hage med flock och blev ändå hyperlycklig över att komma ut i sommarhagen trots att dom storleksmässigt var lika stora. Tycker dom flesta djur reagerar lite åt det hållet. Gör min hund med när han kommer ut på ett öppnare ställe, får världens ryck som om han aldrig får springa alls..

Våra hagar är exakt lika stora o vi öppnar bara till sommarhagen. Min häst är helvild så vi öppnar så fort det går året runt så att han inte ska skada sig pga sin vårrejs.

Men vad exakt har det att göra med att kor inte får gå ut på vintern?

Våra hagar är exakt lika stora o vi öppnar bara till sommarhagen. Min häst är helvild så vi öppnar så fort det går året runt så att han inte ska skada sig pga sin vårrejs.

Men vad exakt har det att göra med att kor inte får gå ut på vintern?
Det var en kommentar på att glädjen hos kossor vid betessläpp är en påminnelse om att kossorna är inne hela tiden. Var du som skrev att du avskyr kosläpp pga av påminnelsen om deras vistelse inne hela tiden. Avsky är ändå relativt starkt ord tycker jag.

Ska man tolka det då likadant när hästar blir så vilda och glada vid hagbyte? Är ju samma sak, fast hästar faktiskt går ute under året också och ändå blir likadana som kossor blir när dom släpps ut.

Det var en kommentar på att glädjen hos kossor vid betessläpp är en påminnelse om att kossorna är inne hela tiden. Var du som skrev att du avskyr kosläpp pga av påminnelsen om deras vistelse inne hela tiden. Avsky är ändå relativt starkt ord tycker jag.

Ska man tolka det då likadant när hästar blir så vilda och glada vid hagbyte? Är ju samma sak, fast hästar faktiskt går ute under året också och ändå blir likadana som kossor blir när dom släpps ut.

Eftersom jag öht inte tycker att kossornas glädje vid släpp är liktydigt med att de haft tråkigt tiden innan släpp så blir det konstigt att lasta mig för den kommentaren.

Jag skrev väl rätt kortfattat o tydligt i mitt första inlägg vad som var anledningen till att jag avskydde kosläpp?

Kalvar som står ensamma i boxar på ett par m2, är rent förkastligt. Även om det bara är en kort tid.

Ja snacka om att frånta dem deras naturliga behov, dels får de inte sin mor- ingen att prata med o vara med, de har inga kompisar (kalvar hålls i flock och vaktas av en barnvakt om mödrarna ex behöver gå o dricka), konventionellt, de får mjölkersättning och mindre mängd än vad de behöver för att spara pengar ( många gårdar har undernärda pellar ( helt accepterat)), i det är kalvdödligheten högre hos de kalvar som blir av med rätt mat högre än hos de kalvar som får gå hos sin mor.Vi har 4 % kalvdödlighet ( i nuläget, peppar, peppar), grannen som har Krav mjölkgård,mkt välskött, ligger på 25-30 %, men den skillnaden är antagligen extremt missvisande? men helt klart är att de kalvar som får mindre mat och pulver blir mindre starka och fler dör.

Där måste såklart skillnaden på djurslag spela in. Även kor kan dra en sväng vid hagbyte, även om de innan går ute.
Och kossorna som släpps ut , blir de så vilda o glada egentligen??- jämför med en häst som stått inne länge ex pga av skada, de drogas som regel vid utgång, kan ju ta i så att de skadar sig eller skenar typ.

Det fungerar inte särskilt bra då kalven faktiskt sliter på juvren på ett helt annat sätt än en robot, juvret håller inte på sikt.
Gården som jag länkade till lät kalvarna vara längre tid än 24 timmar med korna.
De hade inte bara målsättningen att korna skulle ha det så bra som möjligt utan även att det skulle vara så litet arbete som möjligt med produktionen.
Och korna fick därför ta hand om kalvarna i stället för att personalen skulle behöva göra det.
et var tydligen inga problem med det, de hade gjort så i många år.

En annan framgångsrik ladugård om man ser till produktion och djurhälsa lät kalvarna springa lösa i ladugården och snutta på de uppbundna korna.
Det blev inte heller några problem med det.

På vilket vis har det med sakfrågan att göra att använda ett dåligt sätt att hålla hästar som argument för att kor inte behöver vara ute på ett halvår?
Därför att man inte skall jämföra bra djurhållning av kor med dålig djurhållning av häst och vice versa.
Du jämför gräslig djurhållning av kor med litet mindre förskräcklig djurhållning av häst.

Jag tycker att vi skall jämföra den fullständiga djurhållningen av bägge djurslagen.
Typ hur många % av hästarna har en bra djurhållning och hur många % av korna.
Och då måste vi också definiera vad en bra djurhållning är.

Oftast handlar det om något så enkelt som markslitage. Det krävs ganska stora investeringar för att hårdgöra mark så den tål lösdrift av stora flockar kor, hela året. Och det krävs stora ytor. Ytor som annars används för produktion av gräs eller säd. Det är alltså en kostnadsfråga för en redan väldigt hårt pressad grupp företagare.
Och här kommer de stora anläggningarna in.
De har resurser för detta.
De som jag känner till för mjölkproduktion (och köttproduktion) har hagarna i anslutning till lösdriften på morän, alltså inte på odlingsbar mark.
Morän tål massor av slitage.

Där måste såklart skillnaden på djurslag spela in. Även kor kan dra en sväng vid hagbyte, även om de innan går ute.
Och kossorna som släpps ut , blir de så vilda o glada egentligen??- jämför med en häst som stått inne länge ex pga av skada, de drogas som regel vid utgång, kan ju ta i så att de skadar sig eller skenar typ.
Fast jag skriver inte om hästar som vart skadade. Jag tycker det är en stor skillnad på hästar som vart skadade och har en väldig frustration och på en häst som är glad och lycklig med bra energi. Precis som när sjukhästen står och gör frivolter i sjukhagen, knappast någon bra energi där.

Tycker nog jag ser en viss skillnad i energi och uttryck även hos kossor. Jag tycker att jag kan se en ko som är glad och nöjd. Och jag tycker inte kossor som släpps ut tar i så dom skadar sig alls, tycker dom har en bra koll på sej själva.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka