Utevistelse olika djur

Jag tycker att vi bör skilja på om vi diskuterar mjökkor, där de flesta endast går utomhus under sommaren, och köttraskor som ofta hålls extensivt på lösdrift med halmad ligghall och fri tillgång till hage.

Två helt olika produktionssystem med två helt olika mål (mjölk och kött). Köttraskor behöver inte mjölkas (dvs tas in till stallet där mjölkmaskinen finns) minst två gånger om dagen.

Jag tycker att vi bör skilja på om vi diskuterar mjökkor, där de flesta endast går utomhus under sommaren, och köttraskor som ofta hålls extensivt på lösdrift med halmad ligghall och fri tillgång till hage.
Det finns inga problem med att hålla mjölkkor på ett utmärkt vis.
Kumlins Lantbruk är det finaste som jag har sett.
Bilder i länken, klicka på dem så blir de stora.
http://www.hembygd.se/funbo/?page_id=99

Jag har hört nu när kosläpp blir allt mer populära, att en del (troligtvis långt ifrån alla) släpper ut korna till åskådarna och sen tas in igen?
Jag personligen tror absolut att det kan stämma, men inte att det är mer regel än undantag s.a.s.
Kan det i så fall bero på att en del kanske tar betalt, och således tjänar mer på att släppa ut dem flera gånger istället för att låta dem gå kvar ute?
Ser förvisso ingen logik i det, men det är väl inte alldeles otroligt?
Någon som vet något om det?
(nope, jag har inga källor, har bara för mig att jag läst det någonstans)

Jag har hört nu när kosläpp blir allt mer populära, att en del (troligtvis långt ifrån alla) släpper ut korna till åskådarna och sen tas in igen?
Jag personligen tror absolut att det kan stämma, men inte att det är mer regel än undantag s.a.s.
Kan det i så fall bero på att en del kanske tar betalt, och således tjänar mer på att släppa ut dem flera gånger istället för att låta dem gå kvar ute?
Ser förvisso ingen logik i det, men det är väl inte alldeles otroligt?
Någon som vet något om det?
(nope, jag har inga källor, har bara för mig att jag läst det någonstans)

Kan det inte vara så att man får komma och titta vid flera utsläpp, inte bara det första? Korna går sällan ute dygnet runt på bete, de jag känner till tas in vid kvällsmjölkning och går sedan ut igen nästa dag. Så ja, de släpps ut flera gånger.

Ursäkta men jag är så trött på det där...... du skulle se vad de själva VILL in på hösten.... på vintern går de inomhus på lösdrift ...

Om man erbjuder bra villkor ute så vill kor vara ute. Det är klart de vill in om man inte har skydd ex ligghall eller kupoler, bekvämt liggunderlag eller bra foder ute- lockar man med allt det inne och inget ute så går det såklart bra att säga de vill in .....

Kan det inte vara så att man får komma och titta vid flera utsläpp, inte bara det första? Korna går sällan ute dygnet runt på bete, de jag känner till tas in vid kvällsmjölkning och går sedan ut igen nästa dag. Så ja, de släpps ut flera gånger.
Ahaaaaa...! :idea:
Låter ju både rimligt och logiskt :)

Du får tycka att det är tramsigt, jag tycker det är lika tramsigt att gnälla över hur synd det är om kor, tror inte du är så insatt i kor alls, det märks tydligt.

Det är synd om mjölkkor, de får inte ta hand om sin avkomma. Kalvarna tas ifrån dem, dessutom är de så hårt avlade att en kalv inte kan äta ur, tömma ett juver jämt, även om, så nej, jag tycker faktiskt inte mjölkkor har det särskilt bra om man ser det ur den aspekten att djurs grundläggande behov ska bemötas.
Men kor har väl inga......

Du får tycka att det är tramsigt, jag tycker det är lika tramsigt att gnälla över hur synd det är om kor, tror inte du är så insatt i kor alls, det märks tydligt.

Det fattar du väl att det är sjukt tramsigt att jämföra med hästar som får för lite grovfoder 3-4 gånger per dag så att de kastar i sig maten?!

Jag jämför inte med kor som vacklar ut på vårkanten pga misskötsel utan JAG tycker det är hemskt nog att konstatera att många inte får gå ute på ett halvår. OAVSETT hur bra de har i sin lösdrift. Jag jämför ju SJÄLVKLART inte med att de ska tvingas gå ute på en lerruta hela vintern.

Jag tycker det är tramsigt att göra sådana jämförelser som du gör.

Fast det är ju samma som med hästar. Är ju bara att se på ett betessläpp från ett vanligt stall med mindre och trista hagar, hästarna är ju helt tokiga av glädje då.

Sen finns det ju hästar som trots lösdrift och bra hage med kompisar blir lika tokiga vid insläpp i sommarhage som installade hästar dock. Måste ju vara lite likadant med kossor. Att dom skuttar ut och är glada betyder inte att dom lider när dom är inne.

Dom annonserar ju till och med ut vissa hingstsläpp just för att hästarna är så tokiga vid släppet.

Jag tycker det är precis lika illa med hästar som står några timmar/dag i en grusiga hela vintern.

Varför måste man göra skitkassa jämförelser?

Nu så var ju en av grundfrågorna i tråden huruvida det är olika för olika djurslag.

Precis. Jag tycker det är tragiskt att kor inte behöver få vara ute ett halvår. Oavsett hur bra de har de inne, hur dåligt de har de inne, hur bra hästar har det inne/ute med sin mat osv. Det var att få vara ute jag kommenterade.

Helt ärligt köper jag inte öht att korna inte har ett behov av att vara ute. De är inga sorkar direkt som lever under jord i det vilda halva vintern. Däremot köper jag helt att produktionsdjur mycket väl kan ha det absolut bäst i en välskött lösdrift inomhus. Men det är pga vad vi använder dem till och vilken typ av besättning det. Kan jag få lov att tycka att det är tragiskt att djuren har blivit en sådan industri?

Det fattar du väl att det är sjukt tramsigt att jämföra med hästar som får för lite grovfoder 3-4 gånger per dag så att de kastar i sig maten?!

Jag jämför inte med kor som vacklar ut på vårkanten pga misskötsel utan JAG tycker det är hemskt nog att konstatera att många inte får gå ute på ett halvår. OAVSETT hur bra de har i sin lösdrift. Jag jämför ju SJÄLVKLART inte med att de ska tvingas gå ute på en lerruta hela vintern.

Jag tycker det är tramsigt att göra sådana jämförelser som du gör.
Det låter dock snarare som att du blir stött när man ifrågasätter din djurhållning medan du tycker det är okej att sitta och ifrågasätter andras? (häst vs ko)

Både påståendena är ju sanna angående båda djurslag (vissa har sämre levnadsförhållanden), men sen kan man alltid anpassa mer och bättre till var djurslag. Jag tycker inget är direkt tramsigt, det är fortfarande relevant till ämnet.

Jag tycker det är precis lika illa med hästar som står några timmar/dag i en grusiga hela vintern.

Varför måste man göra skitkassa jämförelser?
För att inte nämna de hästar som faktiskt ALDRIG får gå ut på sommarbete! Förr släpptes i stort sett alla hästar på bete ca en månad varje sommar, men numer rids/tävlas många och får därför inte chansen att bara vara häst....

Det låter dock snarare som att du blir stött när man ifrågasätter din djurhållning medan du tycker det är okej att sitta och ifrågasätter andras? (häst vs ko)

Både påståendena är ju sanna angående båda djurslag (vissa har sämre levnadsförhållanden), men sen kan man alltid anpassa mer och bättre till var djurslag. Jag tycker inget är direkt tramsigt, det är fortfarande relevant till ämnet.

Det är inte relevant för fem öre om TS frågar om skillnaden i utevistelse.

Alltså vad har detta öht med min ( :confused: ) eller någon annans djurhållning i stort att göra? Varför kan man ALDRIG diskutera en sakfråga utan att dra upp tusen andra helt irrelevanta saker?

För att inte nämna de hästar som faktiskt ALDRIG får gå ut på sommarbete! Förr släpptes i stort sett alla hästar på bete ca en månad varje sommar, men numer rids/tävlas många och får därför inte chansen att bara vara häst....

Eller hästar som mår dåligt på sommarbete. Alltså helt ärligt så tycker jag det är betydligt viktigare att de har ett bra liv året runt än får gå på bete. En tävlingshäst kan ha ett prima hästliv i flock på lösdrift m bra grovfoder. Det är tyvärr inte så många som insett det ännu.

Kan jag få lov att tycka att det är tragiskt att djuren har blivit en sådan industri?
Jag tycker att du har missat att den moderna djurhållningen är så oerhört mycket bättre än djurhålningen för bara 20 år sedan.
Industrierna för djur kan vara utmärkta även för djuren.
i länken jag lade in så gav jag ett exempel på när det är stort, industrialiserat och utmärkt för djuren.
De har en gigantisk lösdrift inne och dörrar så att de kan gå ut om de vill.
De går till mjölkroboten när de vill och behöver aldrig ha ett juver som spänner i väntan på mjölkning.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 163
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka