Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl jättebra att anmäla det? Det är ju även gjort i detta fall, men som jag fattar det så här länsstyrelsen inget att gå på eftersom antal timmars utevistelse inte är reglerat i lag? Eller har jag förstått fel att det är anmält?
Det är inte reglerat i lag. Visst kan man anmäla, men vad ska länsstyrelsen gör när det inte är ett lagbrott?

Jag tror tyvärr att man måste ta upp specifika ställen. Det får inte så stor genomslagskraft om man skriver "flera stora anläggningar har för lite hagtid för hästarna". När man istället kan skriva Stall XXX har bara ute hästarna 1-3 h/dygn. Det får så mycket större genomslagskraft.

Ja, man kan ta upp specifika ställen - ridskolorna X, Y och Z, travstallen A, B och C osv. Att bara ta upp ett enda ställe får det att framstå som ett begränsat problem. Lite som om man bara visar en dressyrryttare vars häst har blå tunga.

Ja, man kan ta upp specifika ställen - ridskolorna X, Y och Z, travstallen A, B och C osv. Att bara ta upp ett enda ställe får det att framstå som ett begränsat problem. Lite som om man bara visar en dressyrryttare vars häst har blå tunga.
Kanske kommer det senare? Jag upplever att journalistiken har precis börjat få upp ögonen för ridsporten överlag, så de har nog inte koll alls på hur det ser ut.

Det är ingen terrängbana, nej. Sentimentalitet? Asså verkligen? Vackert?! Det är ju ännu värre än att va snål…att prioritera estetik över hästvälfärd. Då vet jag inte ens vad jag ska säga annat än att dom som tänker sådär måste verkligen fundera på varför dom håller på med levande djur.

Om det inte mockas- vem har sagt att det inte ska mockas? Och vem har sagt att man inte kan ha ett system med byte av hagar? Det är flertalet hagar som tillhör dom, absolut kan man rotera dom. Det gör dom dock inte just nu, utan har grusat ner (eller så har det trampats ner av hästarna men barmark/lera är det oavsett) en lerhage att använda under vintern. Det är ju knappast bättre för miljön, pollinerare har redan tillräckligt svårt att hitta föda. Microlivet i jorden förstörs när man anlägger barmark sådär. Det blir också extremt mycket tryck på en och samma yta en större del av året iom att det är en vinterhage som används i princip 3/4 av året.
Men diskutera inte det där med mig, jag bara föreslår alternativa förklaringar till de som gavs tidigare. Och brainstormade några, vilket jag också skrev. Jag sa uttryckligen att det inte behövde vara bra orsaker, eller motiverade orsaker, bara andra. Om det gäller vattendrag kan det vara föreskrifter, stadsplanering osv. Obs ytterligare möjliga av mig påhittade.

Ta det med dem, fråga dem om det? Iom att du har så mycket kontakt med stallet.

Är väl jättebra att anmäla det? Det är ju även gjort i detta fall, men som jag fattar det så här länsstyrelsen inget att gå på eftersom antal timmars utevistelse inte är reglerat i lag? Eller har jag förstått fel att det är anmält till rätt instans och när man inte fick gehör där då går man vidare och pratar om uppskurna magar med media?
Ja, klart det är bra att anmäla- det är därför jag tog upp det som exempel.

OK. Men då gör vi så här för att att komma tillbaka till tråden och du inte ska haka upp dig på min process som jag just gått igenom.

Säg att hon har skickat ett krav på 100.000, vi vet inte vad det handlar om så det behöver vi inte spekulera i, företaget vägrar att betala, det är dock en relation mellan arbetsgivare och arbetstagare. Du anser alltså att en arbetsgivare ska lägga ut en konversation mellan arbetstagare ocg arbetsgivare öppet så alla kan läsa bara för att företaget sedan hamnar i blåsväder? Jag kan säga helt ärligt att jag blivit heligt förbannad om min chef lagt ut våra skriftliga konversationer. Då är mitt jobb i blåsväder jämt och ständigt. Jag tvivlar på att det är tillåtet.
Exakt var har jag skrivit det du anklagar mig för? O_o

Och det går troligen under djurplågerilagen som polisen hanterar. Men min gissning är att det är ungefär lika prioriterat som brott mot kvinnor, fast lite lägre ändå.
Så kan det vara men det är fortfarande rätt instans, där är det ju också så att det är fei och ridsportförbundet man får ligga på, för det är ju de som måste till en förändring (står ju klart och tydligt vad reglementet säger om det).

Inom t.ex ponnyhoppningen har domarna faktiskt blivit betydligt tuffare mot ryttare som använder hjälperna, inklusive spö, hårt på sina ponnyer och stänger faktiskt av dem ganska snabbt till exempel så det går definitivt att få till förändring utan att för den del tala enskilda utövare även om jag personligen tycker det är viss skillnad på att man inte har sina hästar ute i hagen hela dagarna eller att man gång på gång rider sin häst när den blöder i munnen.

Sedan finns det en jävla massa vi borde tala mer om men som faktiskt inte görs alls, övergödda ponnyer till exempel eller hästar som faktiskt tävlas trots konstaterade pålagringar och stoppar ut sig gång på gång. Kan ju tycka att det borde införas ett system på tävling med kval, om hästen visar att den inte vill tävla så ska den ju få slippa, så att kvala om den efter till exempel tre uteslutna klasser skulle jag gärna se - men vet inte hur det skulle genomföras i praktiken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka