Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis. Det var exakt det som fick mig att starta tråden dvs korna ser så glada ut så varför får de inte vara glada året om..Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Precis. Det var exakt det som fick mig att starta tråden dvs korna ser så glada ut så varför får de inte vara glada året om..
Och jag är glad över att korna skuttar ut nu för tiden, förr var det inte ovanligt att de fick bäras ut efter en stallsäsong eftersom de var i så dåligt skick...
Det går framåt hela tiden
Sen vandrar ju inte kor såsom hästar gör. Kalvarna till exempel ligger ju och trycker och följer inte med flocken, och då kan ju inte flocken röra sig över så stora ytor som till exempel hästar där fölen hela tiden följer med. Kor ligger ner och idisslar stora delar av dagen också, så en rak jämförelse med hästar blir inte rätt eftersom de har olika behov.
Ursäkta men jag är så trött på det där...... du skulle se vad de själva VILL in på hösten.... på vintern går de inomhus på lösdrift ...Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Det behöver inte vara dåligt.Nej jag förstår också skillnaden men kan ändå inte släppa vilken industri djuren blivit.
Kor gillar att ligga varmt och bekvämt och idissla.du skulle se vad de själva VILL in på hösten
Ja precis, inte fan rör de sig särskilt mycket varken inne eller ute, kor chillar mycket, förutom när de är brunstiga då jäklar =D , de går till roboten exakt när de vill , och har klimaskiner de kan stå och njuta av .Det behöver inte vara dåligt.
Korna har det jättebra i stora lösdrifter med mjölkningsrobotar.
De har det mycket bättre än hästar.de är inte alls jämförbara med hästar..
Håller med, lider med de hästar som får mat 3-4 gånger om dagen i box och kastar i sig maten =(De har det mycket bättre än hästar.
Att stänga in enkelmagade djur i box och styra deras mattider är i det närmaste att likna vid tortyr.
Håller med, lider med de hästar som får mat 3-4 gånger om dagen i box och kastar i sig maten =(
Du får tycka att det är tramsigt, jag tycker det är lika tramsigt att gnälla över hur synd det är om kor, tror inte du är så insatt i kor alls, det märks tydligt.Men så jävla tramsigt. Jag är väl insatt i både hästar o kor men jag kan väl ÄNDÅ tycka att det är tragiskt att kor oftast inte får vara ute ett halvår?
Jag diskuterade just det där med utegående mjölkkor med en av mina närmaste mjölkbönder. Hans förklaring var att när det blir för låg temperatur ute lägger korna för mycket energi på att hålla värmen och då minskar mjölkproduktionen för mycket, för så länge de går ute är det svårt att tillskottsfodra tillräckligt mycket för att kompensera den temperaturberoende energiförlusten. Och ja, kor är ju produktionsdjur och med tanke på den dåliga lönsamheten i mjölkbranschen just nu så är ju varenda liter som produktionen minskar en ännu större börda.En måste skilja på mjölkkor, köttkor och lantraser.
Det är stor skillnad. En mjölkko i full produktion är som en elitidrottsman som behöver massor av mat och skötsel. Lägger de sig ute i leran kan de få problem med juvren, mastiter etc. Därmed inte sagt att det är rätt att ha så produktiva kor.
Men de ska gå ute sommartid.
Köttkor är något helt annat, de står ju mest bara på tillväxt eller producerar nya kor. Lösdrift är billigare och gör djuren mer hållbara.
Fast det är ju samma som med hästar. Är ju bara att se på ett betessläpp från ett vanligt stall med mindre och trista hagar, hästarna är ju helt tokiga av glädje då.Jag avskyr kosläpp just bara för att det så tydligt påminner mig om att korna oftast är inne hela vintern för vår skull.
Troligtvis eftersom det är jättesvårt att bedriva en vettig produktion av (mjölk) och mjölkkorna skulle gå ute året om. Det är tyvärr en stor utmaning i dagens produktionssystem att lösa sommarbetet på vissa gårdar.
Nu för tiden får man inte längre bygga stallar för uppbundna kor däremot, så i framtiden kommer alla att gå i lösdrift.
Fast det finns kor som hår ute året runt utan att frysa ihjäl eller bryta benen.
Nu så var ju en av grundfrågorna i tråden huruvida det är olika för olika djurslag.Men så jävla tramsigt. Jag är väl insatt i både hästar o kor men jag kan väl ÄNDÅ tycka att det är tragiskt att kor oftast inte får vara ute ett halvår?
Så att hästar inte har det bra är ytterst relevant i tråden.Varför behöver häst ha möjlighet att dagligen röra sig i sina gångarter gärna hage men inte ko?