Vad avser det där med att ta bort avkomman från kon..
Jag kan alldeles för lite om kor för att kunna uttala mig, men något lite om får och hästar. Och det är väldigt olika för de olika djurslagen.
Ett sto vars föl avlider i samband med födelsen, eller är dödfött vid normal fölningstid har ett tydligt sorgebeteende. Stoet försöker på olika sätt få igång fölet, står och vaktar det, och efter några dagar så sparkar det jord eller halm över fölet och ger upp och "går vidare". Inom det fönstret när stoet sörjer, så har det de två gånger jag varit med om detta, varit busenkelt att få stoet att ta emot ett adoptivföl. Det är som om stoet tror att hennes föl mirakulöst äntligen rest sig upp. Någon gegga med fosterhinnor har inte behövts.
Med tackorna är det annorlunda, dessutom så får de flesta tackor (utom ungtackor) mer än ett lamm, och de verkar inte kunna räkna hur många lamm de har...En väldigt liten andel av tackorna blir lammlösa p.g.a. dödfött lamm eller liknande. Dessa visar absolut inget beteende som antyder att de sörjer eller saknar lammet som inte blev.
Inte heller tackor som får trillingar eller fyrlingar, verkar sakna det lamm man tar bort, normalt adopteras lammet bort till en tacka som bara fått ett lamm.
Men om det gått ett dygn eller två, då har tackan hunnit knyta an till lammen ordentligt, då kommer ett sorgebeteende fram, i synnerhet om man lämnar kvar lammet hos tackan. Ytterst sällan händer det mig att lamm dör vid några dagars - en veckas ålder (har jag fått dem på benen vid födseln så ser jag till att hålla dem vid liv), men i år blev vi tvungna att avliva ett lamm med en svårt missbildad klöv som det till slut blivit kallbrand i. Den tackan försökte i det längsta få liv i lammet (vi la det i boxen för att låta henne sörja) och hon försökte få lammet att resa sig, gång på gång. Dagen efter tog vi bort lammet, hon fortsatte att ropa efter lammet i flera dagar, och verkade hängig och olycklig (kan också bero på överfyllt juver).
När lammen blivit 5-6 veckor, så trappar tackorna ner på tillgången på mjölk till lammen, samtidigt som vommen utvecklats nog för att lammen ska kunna äta en del fast föda. Då blir också lammen mer självständiga, och tackan blir inte alls lika ledsen som ovan om lammet skulle försvinna. Risken för lammen att förolyckas/tas av rovdjur ökar också när de börja vara längre från tackan.
Slutsatser:
Olika djurslag har olika beteende om avkomman dör eller försvinner omedelbart efter födseln.
Djur där många avkommor blir tagna av rovdjur som nyfödda, som lamm, tar någon tid på sig att knyta an till avkomman. Har ett litet eller inget sorgebeteende i det skedet.
Hästar har ett väldigt tydligt sorgebeteende omedelbart efter födseln, och verkar må bäst om de får leva ut det beteendet.
Så hur man ska göra med kor som är produktionsdjur, för att både få bra produktion, och god djuromsorg, vet jag inte, men det vore väldigt intressant att se välgjord forskning runt företeelsen.