Utesittande hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare TurboDevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 442
T

TurboDevil

Vet inte om det är jag som övereagerar men so be it!

Våra grannar här i området har en golden retriver som sedan de flyttade in här i höstas får sitta ute en hel del på deras lilla gräsmatta. Gräsmattan är inte stor och han måste sitta i lina för att de är rädda för att han ska hoppa över det lilla staketet och dra iväg. Det finns inget litet hus han kan gå in i utan det enda han kan ta skydd av under balkongen. jag tycker inte att det skulle vara något om hunden satt där någon timme om dagen men han har nu suttit där i minst två timmar och det är en minus ute, blåser och är kolsvart. jag tror inte hunden lider av det absolut inte men han har ingen liten koja att vara i och husse och matte sitter inne med nerdragna persiner och har noll koll på vad som händer utanför med hunden. Själv skulle jag aldrig sätta mina hundar ute på kvällen i minusgrader sådär. som sagt om han hade någonstans att gå in men så är inte fallet. jag vet också varför han sitter där och det är för att de har en litet bebis och hunden enligt dem är ganska krävande så matte i familjen orkar inte hålla honom när de är ute så då får han sitta där istället.
Tycker absolut att hundar ska få vara ute så mycket som möjligt men under rätt förutsättningar till skydd och liknande.

kanske överdriver detta men ville bara kolla vad andra har att säga om det.:confused:

Sv: Utesittande hund!

Men herregud! Om man inte klarar av sin hund får väl gå en lydnadskurs eller nåt. Jag tycker att det är djurplågeri att låta en hund sitta fastbunden flera timmar i detta väder. Och varför kan den inte lika gärna få vara inne? Det är ju knappast så att den får motion av att sitta still ute iaf!

hunden fanns tydligen innan barnet. Hunden drar som tusan när den är ute så visst jag kan förstå att hon inte orkar med barnvagn och ishalka men det rättfärdigar inte att hunden sitter ute. han blir dessutom själaglad när man går förbi för jag brukar prata lite med honom när jag går längs staketet. Klappar honom aldrig för det är ju inte min hund även om jag känner ägaren och hunden och vet att jag får lov, men det känns fel. man ser ju att det lyser inne och man undrar ju varför denna familjemedlem får sitta ute i kylan när alla andra sitter inne i värmen och har det mysigt:(

Du kan också - anonymt om du vill - ringa eller maila kommunens hälsovårdsnämnd, vissa kommuner har en djurskyddsavdelning tillochmed. Eller du kan till att börja med lägga en lapp i deras brevlåda och tala om vad du och andra tycker om detta oskick. Var anonym om du vill! Sådär får man inte ha hund!! Lycka till!

hunden fanns tydligen innan barnet. Hunden drar som tusan när den är ute så visst jag kan förstå att hon inte orkar med barnvagn och ishalka men det rättfärdigar inte att hunden sitter ute. han blir dessutom själaglad när man går förbi för jag brukar prata lite med honom när jag går längs staketet. Klappar honom aldrig för det är ju inte min hund även om jag känner ägaren och hunden och vet att jag får lov, men det känns fel. man ser ju att det lyser inne och man undrar ju varför denna familjemedlem får sitta ute i kylan när alla andra sitter inne i värmen och har det mysigt:(

Du känner alltså dom?
Kan du alltså prata med dom?
Kan du tipsa om nosgrimma tex om de nu inte klarar av att gå med honom och barnvagn.
Kanske kan de gå någon lydnads kurs också, men det lär ju inte börja förrän tidigast i mars.
De kan kanske sätta upp en lapp i butiken om att de söker tex en skolungdom som kan gå ut och rasta hunden tills barnet vuxet till sig.
Tänkte först skriva pensionär men det verkar ju som om det är en jobbig/understimulerad hund?

Jag känner inte personen mer än att jag stannat till och pratat grannar emellan när vi möts på parkeringen, så jag är alltså inte vän eller bekant med ägarna hade jag varit det hade jag sjäkvklart sagt något. jag är inte intresserad av att starta någon grannfejd om detta och jag är ganska konflikträdd och har svårt att stöta mig med folk!
Tycker bara enormt synd om vovve som får sitta ute själv när övriga familjen är inne=(

Läste du mitt tips ovan...? Somliga hundägare behöver få veta att nån har ögonen på dem OCH att det de gör är fel mot hunden! Kanske dom blundar febrilt för en jobbig verklighet... Jag skulle ringa/maila kommunen, dom brukar faktiskt åka ut nästan omgående och göra en koll! Du kan vara anonym!

Ja det vore nog något att göra. För jag tycker verkligen synd o hunden. Får kolla upp det, men tycker alla att jag har grund till en anmälan?

Va fan! Nu igen. Läser sånt här alldeles för ofta, mår dåligt. Gör något, vad 17 som helst, ring kommunen, polisen, pressen, djurskyddet, allt du kan komma på. Äga en hund och behandla den på detta viset. Det vore ju bättre att ge bort, eller sälja den. Sen sitta själva inne i värmen. Man blir gråtfärdig.

Ja det vore nog något att göra. För jag tycker verkligen synd o hunden. Får kolla upp det, men tycker alla att jag har grund till en anmälan?

Oavsett vad beslutet blir så räcker nog en granskning för att puckoägarna ska se sig om efter en annan lösning. Att bli granskad för djurplågeri är inte precis något man skryter med.

är det inte lag på att hunden ska kunna gå in någonstans?

Har liknande problem. Pojkvännens föräldrar har en vovva. Hon får endast vara i hallen, och gå ut (lös) på gräsmattan, de är ladrig ute och går med henne. Jag tar ut henne ibland när jag har tid och hon får följa med mig till stallet då och då. Det är ju inte konstigt att vovvar som dessa drar och gör allt för att få uppmärksamhet. De är ju helt understimulerade och blir själa-glada när de väl får någon uppmärksamhet. Då blir de såklart livliga och glada, men då anses de som jobbiga..

Har dock inte kommit på en bra lösning. Jag och pojkvännen försökte ha henne i lägenheten, men hon fixade inte det, tyvärr.. Är lite känsligt detta ämne, har försökt ta upp det med dessa, på ett snyggt sätt, men de blir förnärmade, min pojkvän hamnar i mellan, och det brister mellan mig och svärföräldrarna, tyvärr.

Förlåt för trådkapning. Var egentligen inte meningen, vi kan ju stötta varandra, komma på en bra lösning eller vad som helst! Något måste ju göras...

man undrar vf dom skaffar hund om dom ändå bara låser ut den sådär. det hade vart en annan grej kanske om den hade vart i hundgård med hundkoja.
det finns en eller flera hundar här som ylar. förra gången vi hörde det va det säkert i mer än 5 timmar i sträck från en och samma hund. vadå skaffa hunvakt!! vi hörde den stackars hunden tydligt för det var från samma lgh hus vi bor i. vi ville anmäla, men har ingen aning exakt vart det är, bara vilket hus.

Läste du mitt tips ovan...? Somliga hundägare behöver få veta att nån har ögonen på dem OCH att det de gör är fel mot hunden! Kanske dom blundar febrilt för en jobbig verklighet... Jag skulle ringa/maila kommunen, dom brukar faktiskt åka ut nästan omgående och göra en koll! Du kan vara anonym!

I min kommun kan man inte vara anonym, de fick in alldeles för mycket ofogsanmälningar.

Utomhus
Binder du din hund utomhus så måste hunden vara kopplad till en löplina. Det ska också finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja. Binder du din hund tillfälligt behöver du inte ordna med löplina och koja.

Är din hund yngre än ett år får du bara binda den en kort stund oberoende av om det är utomhus eller inomhus.

Har du din hund i en rastgård eller uppbunden på en löplina varje dag så bör du rasta den på en annan plats. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändigt för alla hundar.

KÄLLA: JORDBRUKSVERKET

*kl*

Det jag tänkte på är att mina goldens älskar att ligga ute i snö och nån minusgrad bekommer dem inte mycket.

Naturligtvis blir de också själaglada om någon passerar och pratar med dem. Det är ju en golden liksom.. :D

Dra kraftigt i koppel kan vilket hund som helst göra om den inte fått lära sig hur man gör. Oavsett ras eller grad på aktivering.

Mår hunden verkligen dåligt? Eller är detta något i stil med att "hästen i hagen plågas för den får gå ute dygnet runt utan täcke"?

Visst låter det tråkigt dock.

Usch, så tråkigt vissa håller hund.

Försök att ta reda på så mycket som möjligt om du vill göra någonting åt stackarn.

Min nuffe ligger ute nästan jämt, inte för att han måste utan för att älskar det.
Han ligger ute i minusgrader och trivs som fisken i vattnet.
Vi har stor tomt med staket, och visst blir han glad när folk går förbi, så det behöver ju inte vara så att hunden blir glad för att den är i stort behov av sällskap.
Nu sitter inte min hund fast, och han har inget skydd.
Däremot kan man inte missa hans skall vid dörren som betyder "släpp in mig".

Jag skulle bli jätteledsen om någon tyckte att min hund hade ett bedrövligt liv för att han ligger ute.

Men; Är hunden verkligen utestängd så mycket bara för att den inte får vara inne så tycker jag också att man bör prata med dom.

Och som sagt; Mår den verkligen dåligt?
Att hunden blir glad när det kommer någon tycker jag inte riktigt kan räcka som anledning för att tycka synd om den. Inte heller att den drar, min bc drar också, och han ligger i soffan när han sover!

Vi har hand om en golden i perioder och han fullkomligt älskar att vara utomhus. Han sitter ute i löplina lite då och då (men får komma in och ut när han vill, han skäller när han vill in.)

Denna hund bor hos en familj som inte har tid med honom. Hemma hos han så har han en kort lina (2-3m) som ha sitter fast vid och de klagar på att hunden är jobbig. De tycker att det är guld värt att vi tar hand om hunden eftersom han är så lugn och snäll efter vi har haft honom. Inte så konstigt eftersom han får motion och träning :smirk: Efter några dagar hos oss drog hunden inte längre i koppel vid promenader.

en sån enkel sak som promenader gjorde "våran" hund mycket lugnare, fler hundägare borde ta sitt ansvar!

Du har inte möjlighet att gå ut med hunden emellan åt? Kanske lära honom gå fint i koppel och sen visa för ägarna hur en hund ska skötas? :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 928
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 874
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka