Uteritter, hur lägger ni upp dem?

A

AnnaochHvida

Hur ser en genomsnittlig uteritt ut för er? Fördelat på de olika gångarterna?

vi skrittar mest och först! lägger in lite trav när underlaget tillåter efter typ 10-20 minuters skritt och galopp på åkervägar lr ängar när vi hittar dom efter typ 10-15 minuters trav sedan travar vi kanske 10 min till och sedan skritt igen, och ev trav igen men brukar mest skritta. Brukar inte galoppera alls länge kanske högst 3 minuter, för vi hittar inte så bra vägar/ställen eller underlag som tillåter..
Brukar rida ut i 2 timmar som högst, och undersöka och vi kan hitta bättre ridvägar osv

Beror helt på underlaget på den väg man rider just för dagen. Vissa vägar tillåter ett högre tempo än andra. Börjar och slutar dock alltid med ett längre skrittpass (helst ca 20 min).

Beror på hur underlaget ser ut. Man skrittar ju i början såklart, och även i slutet. Sen är det underlaget som väljer. Och man måste ju känna efter så att det fungerar för hästen.

jag har det enkelt: skrittar på stigar, travar på grusvägar, galopperar på ängar o grusvägar med gräs i mitten.

beror på vart jag rider,om det är bra underlag,årstid m.m. Fast jag rider alltid ut när jag rider eftersom vi inte har nåt ridhus eller paddock..
men det brukar bli ca 10-15 min skritt-10 min trav-20 min blandat trav/galopp och nån längre skrittpaus-5-10min avtravning(fint ord :D)-10 min avskrittning..brukar vara ute mellan 45 min-1 1/2 timme i vanliga fall :)

Naturligtvis så skrittar jag igång hästen i början och skrittar av den i slutat på lång tygel...
Sen travar jag och galopperar överallt där underlaget och omständigheterna tillåter. (Detta gäller alltså på en frisk häst som är igång så klart)
På sådana ställen som är lämpliga brukar jag ibland låta hästen "sträcka ut" ordentligt och få springa av sig lite (brukar vara mycket uppsakttat), annars rider jag i ganska "samlat" tempo.
Ridturen brukar ta runt en timma eller så...

Beror helt på underlaget och vilka vägar man rider;) Och om man rider med en annan häst får man ta hänsyn till vad den vill eller kan...:P

först o sist skritt ca 15 min.. Travar på grusvägarna och galoppar på "ängsvägar" och på rakorna :) Brukar bli mest skritt sen trav och minst galopp..

Skrittar väl mest. Men kommer det någon fin väg man kan springa/träna lite på och det känns som om det behövs så gör jag det. Oftast travar jag då, och helst ska jag ta minst 1 galopp/ridtur för att stärka upp honom.

Skrittar först ca 10-15min. Sen blir det trav och galopp blandat i ca 20-30min. Brukar alltid låta honom sträcka ut fullt en stund i galoppen -det ääälskar han! Travar av ca 10min och sen blir det skritt hem i 10-15min.

Har massa jättebra ridvägar precis utanför stallet!!! :rofl:

Det varierar något otroligt, beroende på vilken typ av träning jag har planerat in. Det kan vara en skrittur på en timme, en runda med klättring och korta galopper, en runda med konditions- och hållbarhetsträning då vi under några timmar alternerar skritt (5 min) med trav (10 min), det kan vara en 3 mils långtur med ett tempo mest i trav, med skritt utför och galopp uppför eller det kan vara en promenadridningstur vi gör det som faller oss in och jag inte har koll på hur stor del av varje gångart det blir.
Någon sa att de kunde galoppera bara lite kort - 3 minuter. 3 minuters galopp är en tämligen lång galopp, jag tror att folk inte ofta tar tiden på hur de rider. Skulle de göra det så skulle de inse hur länge det är och hur långt man kommer. Så prova det, klocka er och få bättre begrepp om hur ni rider och framförallt inse att man kan lägga upp en utetur på en miljon olika vis och göra det med ett träningssyfte med. Det gör uteridningen roligare och din häst blir starkare och starkare om man gör det successivt och tillåter vila efter hårda pass.
Hälsning Maja

beror på underlaget. ridvägarna här är mest en kombination av grusväg och skogsstigar, så det blir så att jag travar/galopperar på grusväg och skrittar i skogen.

*PÅ vår ordinarie runda så skrittar jag först i ca 10 -15 min. Ibland längre.
*Sen brukar jag rida på en volt en stund, tränar lite på ställningar osv. Där varvar jag skritt med trav.
*Sen rider jag vidare och travar en bit, ca 5 min.
*Efter det tar vi en snabb galopp.
*Sen skrittar vi genom Flyinge stuteriet, travar lite ibland. Beroende på hur många hästar där är.
*Sen när vi komemr tillbaka på spåret travar jag först en bit och sen galopperar vi en bit till.
*Efter galoppen så varvar vi skritt och trav resten av vägen hemåt.
*Och till sist ca 10 min avskrittning-

Den rundan brukar ta oss ca 60 min. :D

Fast såklart så rider jag ju inte alltíd den rundan på samma sätt, jag varierar ju mig. Men ofta ser det ut ungefär sådär! Nästan hela rundan är sandbelagd så vi har aldrig problem med underlaget.

En uteritt lägger du upp främst beroende på terräng, och har du bra ridvägar väljer du terrängen/rid väg baserat på hur du vill att hästen ska jobba den dan.
Dvs har du jobbat hästen mycket tidigare dag eller rent allmänt kan man välja att bara skritta, eller jobba lite lugnt. Om du håller på att konditions träna eller hästen behöver ett lite mer substansiellt pass väljer du med fördel en ridväg där du kan hålla lite mer tempo, tex trava en halv kilometer utan avbrott, klättra i backar, galoppera lugnt över ett fält. osv. Det går alltså inte att rent generellt besvara frågan, du måste anpassa dig till vad du söker i fråga om hästens arbete/träning!

Sv: Uteritter, hur lägger ni upp dem?

Först och sist skritt ca 10-15 minuter.
Sen trav i ca 10 minuter.
Sen varvar jag lite mellan olika gångarter och tempo efter vad underlaget tillåter och hur pigg hästen är.

Sen kasnke man är ute och kör galopparbete, då är det ju mkt galopp och då får man ju rida på dom vägar som tillåter galopp i blandat tempo.

Galopperar helstpå en äng.. men det är inte alltid men har tillgång till ängar att rida på. Så då blir det galopp ute i sanden istället:love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 104
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 375
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar