På ridskolorna jag haft insyn i de senaste åren så har en av tre tillgång till bra ridvägar och har uteritter med både barn- och vuxengrupper någon gång per termin. Det finns även en kuperad 10-min slinga för framridning, den användes av de duktigare grupperna de flesta pass under den tid på året som underlaget tillät det (hästarna var inte broddade). I övrigt fanns det möjlighet för de duktigare ryttarna att rida ut "på egen hand" (inte ensam, men i mindre grupper som man kunde planera själv) en timme på söndagar. Hästfördelning gjordes efter hur hästarna gått under veckan och hurpass trygga de var utan instruktör.
Ridskola två har uteslinga och gräsbana med lite terränghinder, men pga trafiksituationen kan man inte längre rida ut i grupp. Många av hästarna har en "medryttare" som har möjlighet till mer fri ridning en dag i veckan, och denna medryttare ska vara med i planeringen av schema och utveckling för sin häst.
Ridskola tre har då och då uteritter i barngrupperna. Ridvägarna som är tillgängliga för en tur i grupp är för korta för att ge någon behållning till duktigare ryttare, och de flesta som ridit ett tag är inmatchade i träningsgrupper med olika fokus. Under säsong rids hästarna istället ut en eller två gånger i veckan på bokningsbara uteritter. Jag tycker det är ett mycket bättre system än att rida ut med sin lektionsgrupp. Gruppen är ju planerad efter sin utbildsståndpunkt, och det är långt ifrån säkert att man har matchande tempo när man rider ut. I övrigt rids hästarna av personal rätt ofta, så även de "svårare" hästarna kan få komma ut. (Och det finns personal som kan rida även b-ponnyerna vid behov.) Tyvärr finns det ingenstans att ha lektion utomhus på det här stället, återigen pga trafiksituationen i området. (Och för att man prioriterat att ha relativt stora och kuperade hagar trots att man ligger inträngda mellan bostadsområden och vägar. Marken häromkring håller inte för speciellt mycket så att rida i hagen skulle förstöra den fullständigt.)
Själv tycker jag att det är urtråkigt att rida ut i stor grupp, och med tanke på vad man betalar för en lektionstimme så är det ännu mindre motiverande. Har ofta ridit ut på lektionshästar när man har möjlighet att göra det utöver vanligt schema och tillsammans med folk man trivs med. Ska jag betala 400:-/timme för att rida ut behöver det liksom vara något annat än det jag kan göra flera gånger i veckan på andra hästar. Lektion rider jag för undervisningen.