Var inte skaderisken du nämnde.Stor skillnad på skaderisken när man säljer bingolotter och när man har stalltjänst eller släpps ut obegränsat på en häst som inte är ens egen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var inte skaderisken du nämnde.Stor skillnad på skaderisken när man säljer bingolotter och när man har stalltjänst eller släpps ut obegränsat på en häst som inte är ens egen.
Var inte skaderisken du nämnde.
Nej, att ha 12-årig personal. Det är extremt begränsat, arbetsrättsligt, hur du får låta en tolvåring jobba.
Nästan varenda ridskola har väl haft/har sådana upplägg. Det brukar finnas någon vuxen med som ansvarar.Det låter olagligt faktiskt. Barnarbete är förbjudet.
Nästan varenda ridskola har väl haft/har sådana upplägg. Det brukar finnas någon vuxen med som ansvarar.
Det är fortfarande väldigt vanligt även om det var annorlunda på din ridskola.Inte den jag red på. Skötare (gratis) fanns men det ställdes inga krav och gavs inga belöningar i form av ridning. Kom skötaren och ryktade så var det bra annars gjorde ridskolans personal det eller nån annan ungdom som kände för det just då.
Däremot fick man ju hjälpa till ibland om man ville och hade tur. T.ex. vid fodring, intag, mockning osv. Men då var alltid nån personal med.
En vän hade en ridskolehäst som sin några dagar i veckan. Då var hon vuxen. Betalade fina pengar för det. Ponnyn var ung och passade inte riktigt i verksamheten pga känslig. Ridskolan hoppades nog att den skulle vänja sig men den gjorde aldrig det så efter nåt år såldes den.
Det är fortfarande väldigt vanligt även om det var annorlunda på din ridskola.
Jag syftade mer på stalljourerna och att skötare har krav på sig.Hur har ridskolorna råd att sponsra elever med gratis ridning??
Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.Det är inte obegränsat längre det var det när jag var barn.
Man kollade då om eller när hästen skulle gå lektion och kunde rida därefter.
Jag syftade mer på stalljourerna och att skötare har krav på sig.
De ridskolor jag har koll på erbjuder inte gratis ridning. Snarare att man kunna jobba ihop till någon ridlektion (tex genom att vara ledare på knatteridning) och att skötare får ta ut hästen på uteritt ibland.
Ja jag vet att flera ridskolor övergått till att föräldrar leder. Men inte allaNär jag var liten (90-tal) kunde man leda på knattelektioner (och lektioner för funktionshindrade när behov fanns) och då fick man en biljett. För 3 biljetter fick man rida en lektion vid mån av plats. Det systemet skrotades för ganska många år sen. När min dotter red på ridskolan var det mycket ovanligt att någon annan än en förälder ledde.
Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.
Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.
Jag upplever att ridskolorna blivit ännu mer noggranna med hästarna. De går mindre, och det är petigare vad man får göra med dem. Men då är hästarna också i bättre skick idag - när jag var liten så var det inte ovanligt med vita märken på manken t ex, det ser man ju aldrig nuförtiden.När jag var liten (90-tal) kunde man leda på knattelektioner (och lektioner för funktionshindrade när behov fanns) och då fick man en biljett. För 3 biljetter fick man rida en lektion vid mån av plats. Det systemet skrotades för ganska många år sen. När min dotter red på ridskolan var det mycket ovanligt att någon annan än en förälder ledde.
Men då verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.
Det var verkligen inte synd om hästarna där dom mådde utmärkt och verkar göra än idag
Dom födde upp hästar och hade diverse andra aktiviteter också så jag tror inte lektionsridningen var hela syftet med ridklubben.Men du verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.
Ridskolorna jag har sett så går hästarna redan max på lektionstid, så att säga. Det finns inte direkt utrymme till att de ska kunna gå ännu mer utanför lektionstid, det skulle i så fall vara med personalen, som tillridning.
Ja din erfarenhet måste vara den rätta.Men då verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.
Ridskolorna jag har sett så går hästarna redan max på lektionstid, så att säga. Det finns inte direkt utrymme till att de ska kunna gå ännu mer utanför lektionstid, det skulle i så fall vara med personalen, som tillridning.
Jag tycker att det låter som ett jätemärkligt upplägg med väldigt mycket ansvar för ungarna och lite kontroll, men som sagt väldigt prisvärt för barnen/föräldrarna. Jag förstod det som att du googlat och att det fungerade på samma sätt idag, ber om ursäkt om jag misstog mig.Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.
Det var verkligen inte synd om hästarna där dom mådde utmärkt och verkar göra än idag
Ja, min erfarenhet är såklart rätt för de ridskolor jag har sett.Ja din erfarenhet måste vara den rätta.
Det fungerar ungefär likadant idag och jag förstår inte vad som är så märkligt? Vad ska kontrolleras?Jag tycker att det låter som ett jätemärkligt upplägg med väldigt mycket ansvar för ungarna och lite kontroll, men som sagt väldigt prisvärt för barnen/föräldrarna. Jag förstod det som att du googlat och att det fungerade på samma sätt idag, ber om ursäkt om jag misstog mig.