Denna tråden är sjukt intressant!
Jag har och kommer alltid avsky hästar som skyggar, kastar sig och bockar. Jag kan träna hur mycket jag vill men har och kommer alltid ha dålig balans efter att ha trillat av och fått svår hjärnskakning i gymnasiet.
Jag red ändå aktivt från 10-20 års ålder, men fick under hela min ridskoleperiod bara rida de snälla hästarna. Sen när jag började gymnasiet inriktning häst så fick jag fortfarande rida de där snälla hästarna. Visst red jag utan stigbyglar utan att trilla av och kunde sitta kvar vid nån skyggning eller spark bakut. Men har aldrig haft sån sadelfasthet som en del av er beskriver.
Hade varit underbart!
Men sen efter jag trillade av under ett hopppass och fick svår hjärnskakning, så är min balans ännu sämre. Förr kunde jag ändå sitta kvar på en del snällare skyggningar, bockningar osv men idag går det sällan.
Så jag undviker de snabba, flyktiga hästarna och håller mig till de som inte är tittiga, bockar eller kastar sig. Klart de kan bli rädda men stor skillnad på en häst som är mjukare, lugnare i sina rörelser en de hästar som har högt i blod och som vänder på 1 sekund.
För oavsett om jag kunnar sitta kvar så hatar jag den hjärtat i halsen känslan, som jag får när hästar kastar sig, skyggar eller bockar. Så köper inte hästar som är högt i blod eller gör sånt.
Alla mina hästar jag ägt förutom min första häst fullblodet jag räddade, har varit sjukt stabila och nästan aldrig skyggat eller blivit rädda för något. För det är en av mina viktigaste kriterier när jag letar häst.
Så nej det är kanske inte normen att trilla av nästan varje dag man rider ut. Men hade jag suttit på flera hästar i denna tråden så hade jag nog gjort det.
Men därför köper jag, letar jag efter hästar som inte skyggar så ofta, utan de som mer stannar eller bara tittar snabbt och sen går. De hästarna finns men är ganska svåra att hitta och brukar kosta en del mer.
Min senaste häst skyggade aldrig, bockade aldrig och alla ville rida ut med oss då han bara gick förbi allt. Men då hade han också tävlar körning och sett en del men han var ur särklass den mest stabila hästar jag någonsin träffat. Underbara lilla kotten