Det är som sagt inte ofta jag får till att ha med någon som sällskap.När en hästen reagerar som du beskriver i det första jag fetat i din häst så är den överväldigad. Hon har kommunicerat till dig innan att hon känner sig osäker/rädd genom att sakta ner/stanna, du uppmanar henne att ändå gå fram -> hon upplever sig inte hörd/pushad/blir räddare. Så jag tänker att det är viktigt att tänka att hon surar inte ihop. En häst som börjar bocka och känns som att hon är påväg att resa sig är överväldigad, hon upplever att inte inte fixar det du ber om. Att tänka så tycker i alla fall jag ger en mer tålamod i träningen.
Min häst har varit med om en situation i skogen för flera år sedan som triggade enorm osäkerhet i honom. Han har diverse trauma i bagaget och är reaktiv vilket gör att ”öva” uteritter är komplicerat. Med honom är det viktigt att han för dagen känns mentalt stabil för att det ska vara konstruktivt att prova. Sedan de dagarna inte ha några förväntningar, utan prova och se. Vissa dagar kommer vi inte särskilt långt, jag känner när det inte är läge att pusha/be om mer, och är noga med att vi alltid åstadkommer avslappning innan vi vänder hem. Andra dagar tuffar han på som tåget, Med honom så har jag accepterat att han nog aldrig kommer bli okomplicerad att rida ut på, det är förstås något jag kommer jobba på men vill jag rida ut var dag får jag köpa en annan häst.
Med det sagt så behöver din inte ha lika mycket utmaning, min har ju trauma. Du har inte ridsällskap i stallet, men finns det någon/några som kan promenera med er? Det kan hjälpa. Annars hade jag nog tittat efter ett annat stall där det finns mer sällskap, det kommer underlätta enormt för er. Efter en period av att få gå bakom någon annan och sedan bitvis prova att gå jämte och längre framåt så kan det mycket väl vara så att hon glatt går längst fram sen. Jag tror faktiskt att det kan vara nyckeln till att sedan vara trygg ute själv också.
Byta stall vill jag helst inte göra då jag har hästarna hemma.
Jag ska testa det ovanstående har skrivit och se om det funkar. Vi har all tid i världen när vi är ute.