Uteridning måste ske med vuxen...

dotzie

Trådstartare
...om man inte är myndig?
Hörde detta av min mamma som pratat med någon. Alltså att om man är under 18 måste man ha med sig en vuxen ifall. Skulle tydligen vara lag enligt EU, jag tvekar jag, men ngn annan som hört/vet om detta?

Sv: Uteridning måste ske med vuxen...

Jag med, så det var därför jag började bli lite fundersam. Mer svar tack! :p

ingen aning:crazy: Jag har ridit ut själv med min lilla ponny när jag var 12-13. Vad skulle det vara för fel med det? Men man kanske borde hålla sej borta från dom hårt trafikerade vägarna.

Vad är det som säger att en vuxen/över 18 år, skulle ha mer riderfarenhet eller vara mer hästkunnig än en som är under 18 år?

Det finns ju vuxna nybörjare och mycket erfarna tonåringar som sysslat med hästar sen småbarnsåren. Uteritt är ju nästan alltid en risk oavsett ålder. Men det är ju alltid bra att vara två + att man har med sig mobiltelefon.

Den vuxna måste inte rida, den kan cykla eller gå om det skulle vara så... Det är ju oftast bättre med en vuxen om något skulle hända och ambulans behöver komma till plasten eller liknande...
Det jag undrade var om det är sant...

Jag har aldrig hört talas om detta faktiskt. Kan inte tänka mig att det är sant.

tycker det låter konstigt!! vi har knappt några vuxna som kan följa med oss ut.

Ja det skulle inte förvåna mig om EU kom på en sådan knäpp regel... Tur isf att man fyller 18 snart då..

Finns det nån som för huvvudtaget hört detta? Jag rider geoförsig alltid med vuxen då jag brukar rida ut tsm med mamma, men ändå...:p

Nej, jag har inte hört nåt sånt och heller inte hittat nåt om det på nätet än...Men, kan inte tycka att det är så tokigt egentligen. Såg nyligen två småtjejer komma ridande på två stora arbetshästar, mitt i trafiken, mitt i tätorten. Ardennern steppade rätt duktigt sidledes hit och dit och jag blev alldeles kallsvettig när jag såg hur nära tradarna kom och andra bilar...:crazy: ... samma ungar är inte betrodda att föra en moped på samma plats. Är det bara jag som tycker att detta känns galet?

Jag släppte inte iväg min dotter hur som helst utmed vägarna på häst så länge hon var minderårig. :cool:

Precis! En moped är ju bara en död "manick" medans en häst faktiskt är en levande varelse med egen vilja...:D

Men vadå, skulle typ polisen stoppa en för att kolla efter leg? :p Låter inte så trovärdigt....

vi hadde en regel på gamlejobben om at ingen under 16 år fikk ri alene på tur, de skulle ha med seg en person over 16 pga forsikringsregler osv men dette var en intern regel satt opp av stalleier.

kan det være noe i den gaten dere har hørt om ?

vi hade en sån regel på ridskolan jag red på som liten.. enligt dem var det för försäkringens skull, men jag vet ju inte om detta stämde, för från början fick vi rida bäst vi ville sen hette det att vi bara fick skritta om vi red ut utan vuxen och tillsist vart det tvunget att vara med en vuxen oavsett hur ridturen skulle se ut (dom kom väl iof på att vi kommit på den lilla detaljen med det man inte vet har man inte ont utav och det som ingen har sett, det har aldrig inträffat:o)

Vad är det som säger att en vuxen/över 18 år, skulle ha mer riderfarenhet eller vara mer hästkunnig än en som är under 18 år?

Det finns ju vuxna nybörjare och mycket erfarna tonåringar som sysslat med hästar sen småbarnsåren. Uteritt är ju nästan alltid en risk oavsett ålder. Men det är ju alltid bra att vara två + att man har med sig mobiltelefon.

Börjar med att säga att jag aldrig hört talas om det heller.

Men till din första fråga. Givetvis kan ibland åldersgränser vara bra. Att man skall vara 15 år för att få köra moped osv. Barn är ju inte färdigvuxna varesig i huvudet eller i kroppen. Själv känner jag att barn under 15 år är det tveksamt om de har på hästryggen och bilvägar att göra ensamma. När det gäller cykel ser jag den gränsen som 10-11 år. Skillnaden är ju att på cykel kontrollerar man bara sina egna handlingar, medan man till häst även skall ha hästens med i beräkningen.

Skulle dock det vara en åldersgräns är det ju nästan kört för all ridungdom, då man aldrig har satsat på säkra ridvägar och ridområden, så skulle ju barn inte kunna rida ut alls då. Dödsstöten för ridsporten.

Om det fanns en sådan lag så skulle ju t.ex. distans vara förbjuden enligt lag för barn. Så nej, en sådan lag kan väl knappast förekomma. Rekommendationer finns säkert.

Hälsning Maja

Du anses vara myndig vid 18 år. Det är du inte om du är yngre...

Du anses vara myndig vid 18 år. Det är du inte om du är yngre...

Var detta ett svar på mitt inlägg eller tryckte du på fel knapp? ;)

Jag vet att man är myndig vid 18. Min äldste son är 20. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: Lavinia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 925
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar