Utehundar -stängsellösningar

Glimfeather

Trådstartare
Jag har en utehund ... jag har det svalt inne, öppnar alltid ett fönster på natten. Ändå har jag en herre som börjar vanka omkring tidigt på morgonen och vill ut! Just nu sitter han och stirrar på dörren jag har i sovrummet. Jag har en inhägnad där ute som han får vara i när jag är vaken. Har inte det bästa staketet nu, kompostgaller. Dock stadigt förankrat i det före detta staketets järnstolpar. Men det är inte högt som ni vet ;) egentligen är jag inte orolig för att han ska hoppa över. Han är en lugn kille som inte vet att han kan. Mest är jag orolig över att han skulle bli stulen om jag lät honom sova där. Bor visserligen på landet, men det har ofta varit inbrott runt omkring på sista tiden. Han skäller så fort nån visar sig, men jag är nojig :D

Ni som låter era hundar bo ute om nätterna, vad har ni för staket och säkerhetsåtgärder för att hunden inte ska kunna ta sig ut och ingen ta sig in? Det vore skönt för honom att få sova ute klara nätter, speciellt på sommaren!

Ett problem är att jag hyr, men hyresvärdarna är inte omöjliga när det gäller något och har själv hundar, så en lite säkrare inhägnad hade ju gynnat dem också, när jag en gång flyttar :) Dock vill jag ju inte lägga ner massor med pengar om jag nu väljer att låta det stå kvar när jag flyttar.

Sv: Utehundar -stängsellösningar

Jag skulle säga hundgård med koja eller hus i att gå in i om det skulle komma en skur eller så. För mig är det nog enda alternativet, om man nu inte hägnar in hela trädgården med hundgårdssektioner då ;) Det mesta annat blir lätt för lågt!

Hur högt bör man ha? Jag har hägnat in längs ena sidan på huset (10meter?), ca 4 meter brett. Ena kortsidan är mot ett skjul, så egentligen har jag bara staket mot en långsida, som är längs en häck, och en kortsida som vetter mot resten av trädgården.

Vet inte hur myvket hyresvärdarna går med på, men kanske inte FÖR hundgårdslikt.

Hundkoja får jag fixa! Tror dock inte hunden har vett att gå in i den ;) han har en enorm päls och känner knappt när det ösregnar. Drömmen är en hundlucka! Hade säkert varit okej, har kattlucka nu, men vill inte att hunden springer in och ut när han är själv hemma, men vill att katten har möjligheter till det. Sedan kanske det drar lite mer från en stor hundlucka. Jag sover ju trots allt i rummet :D

Hundgård med lucka till från huset, då kan han gå in o ut som han vill. Man bör ju då bygga den så att den håller normerna för både en o fler hundar.
Själv har jag nät på rulle från Bondmorans + dörrar, 180 cm högt, ca 70 kvm o en Lyalucka i dörren till huset.

Vi har med 1,80 högt, nät precis som Vallhund.
Jag hade nog faktiskt inte vågat ha lägre, men det går säkert att få tag i ngt som är 1,5 m högt eller ngt sådant...

Nu går inte vår hundgård ihop med huset, hade den gjort det så hade jag nog ändå bara haft luckan in i någon slags groventré eller så, inte kul att få in en blöt och smutsig hund rätt upp i sängen ;) Om man nu inte vaknar lätt så fort hunden går i luckan och då går upp för att torka den. Våra gillar hundkojan när det snöar och blåser mkt, annars är de ute för jämnan tycker jag. (De sover inne, är bara i hundgården om vi jobbar eller så.)

150 m2 hundgård med div naturberikningar, stängslat med 170 cm högt viltnät med små maskor nedtill så inga smådjur kommer in. Detta lagt i anslutning till ett uthus med hundlucka, där de har en isolerad och inredd box med upphöjda platåer, flera sängar med massor av halm, lite berikningsleksaker och så värmelampor över ett par av bäddarna.

Där bor fyra av våra hundar året om.

Det finns ju åtminstone kattluckor som man kan programmera när de ska vara öppna eller inte, kanske finns i hundvariant med?

Jo, men då kommer ju inte katten ut heller :p Går ju visserligen säkert att lösa med galler inomhus som katten kan hoppa över.

Tack för alla svar. 150-170 högt staket borde ju gå att ordna :) hundlucka in får vänta till jag äger eget hus med groventre. Känns inte så mysigt att få in en blöt och skitig hund i sängen eller direkt på mina obehandlade trägolv! Så en liten hundkoja får det bli! Den är ju perfekt att ligga uppepå och spana från också :) han kommer inte vara ute när jag inte är hemma så jag har ju koll på honom. Vaknar dessutom alltid flera ggr på natten/dagen (jobbar natt) så då ser jag ju till honom. Är det skitväder får han finna sig i att vara inne ...

Har sett den innan. så fin hundgård! Det hade ju varit drömmen att ha det så :)

Bästa berikningen för tamhundar är att vara med människor. En genomtänkt och väl inredd rastgård är dock rätt uppskattat som komplement;)

Berikning i hundgård kan knappast bli bli bättre

Som en parentes eftersom jag känner en granne till denna kenneln, kan jag säga att dessa hundar får gå utanför hundgårdarna någon gång i veckan så det vill till att dom berikar ORDENTLIGT då.. En vanlig familjehund som får vara med och arbeta med både kropp och hjärna behöver inte ha det så. Den berikas på andra vis. Även den roligaste lekplats blir tråkig om det bara finns den att leka på :)

Måste väl gå att ha både och? En hundlucka som går att låsa när du inte är hemma/inte vill att hunden ska gå ut, och en mindre kattlucka som alltid är öppen och där inte hunden kommer ut.

Tja, Leons hägn/lekplats på nattis är på ca 1,5 ha med egen friggebod som innehåller säng + fönster, stackars vovve, skogs/bergstomt med diverse berikningar samt interaktion med andra hundar.
Stackars Leon!

Nu var det nog inte riktigt så squarepants menade... Utan att det handlar inte bara om en bra och rolig berikning i hundgård/rastgård, det krävs tid för annat också. Se på Migos hundar som bor ute, de tränas i drag - något som är himla svårt att få till när hunden/hundarna är själva i rastgården.

Bästa berikningen för tamhundar är att vara med människor. En genomtänkt och väl inredd rastgård är dock rätt uppskattat som komplement;)

Ja naturligtvis. Min hund är med mig 24/7, ute i trädgården när han själv väljer det och då hade en ordentlig rastgård varit perfekt. Men som det är nu använder han inhägnaden som ett extra vardagsrum bara så vi har inte behov av något mer än ordentligt staket och möjligtvis en koja :) aktivering får han ju av mig utanför hemmet många timmar varje dag.

Kl
Jag skulle ju heller aldrig lämna min hund ensam ute om jag inte var hemma, så jag är inte i behov av en regelrätt hundgård egentligen. Inte hundlucka heller, eftersom jag är hemma när hunden är där så kan jag ju öppna dörren. Skulle nog dessutom bli jävligt dragigt i sovrummet om jag sågade upp ett till hål i dörren ;)

Senast ändrad:

Tja, Leons hägn/lekplats på nattis är på ca 1,5 ha med egen friggebod som innehåller säng + fönster, stackars vovve, skogs/bergstomt med diverse berikningar samt interaktion med andra hundar.
Stackars Leon!

Öh? Hur kunde du tolka squerepants inlägg som att det är synd som hundar som är i berikande hägn? Får din hund gå utanför hägnet max en gång i veckan hade jag däremot tyckt synd om honom, men det får han ju?

Det är lag på att hundarna ska rastas utanför hägnet dagligen. Minst tio minuter tror jag det handlar om.

Nackdelen med att låsa en hundlucka är när man har hundar som rusar genom luckan i full fart, såväl inifrån som utifrån.

För mina skulle det sluta med brutna nackar...
Det händer liksom aldrig att en hund går lugnt o stilla genom luckan, dom kommer alltid som skjutna ur en kanon.

Min hundlucka sitter i tvättstugan så jag styr "stängningen" genom att stänga dörren till tvättstugan istället när jag inte vill att hundarna ska kunna gå ut o in som dom vill.

Om vinden ligger på från det hållet så drar det bara in i tvättstugan men inte vidare in i huset så länge dörren är stängd.

Är det riktigt vinterkallt o mer eller mindre storm så att luckan står rakt ut, in i huset, då låser jag luckan och hundarna får bara gå ut i inhägnaden på framsidan, där finns det ingen hundlucka :)

Måste väl gå att ha både och? En hundlucka som går att låsa när du inte är hemma/inte vill att hunden ska gå ut, och en mindre kattlucka som alltid är öppen och där inte hunden kommer ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 781
Senast: Tualma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 623
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna