U

ullis25

Jag funderar på och ha 2st uteboxar,till mina blivande hästar,först hade jag tänkt att bygga stall, men eftersom dom kommer kunna gå ut och in som dom vill så känns det onödigt med ett dyrt stall. så det jag klurar på är om det kan finnas ett ännu billigare alternativ än utebox, om man kan bygga nåt själv och tips på var man kan förvara foder,hö och halm+ sadel-träns.

Sv: Utebox

För åtminstone lösdrifter finns lagkrav för att man skall kunna ta in hästen i utrymme som kan värmas upp vid exempelvis boxvila etc, så detta måste du ta med i beräkningen.

Tänk också på att du inte bygger för din plånboks skull, utan för hästarnas välbefinnande.

Hej!
Hästarmår bra av att vara utemkt så uteboxar är ett bra alternativ.Dock behöver du isolera dom då dina hästar kommer att stå "trångt" som allagör ibox. Alternativt att du bygger en större ligghall som inte behöver isoleras då hästarna kan gå ut och in hur dom vill och på detta sätt hå¨lla värmen. Du kan annars köpa "skrotat" lastbilsskåpbilligt och göra det till boxar.
En gammal byggbod som sadelkammare är inte så dyrt heller.

LYCKA TILL!
Arbetsmyran

Hej! Självklart bygger jag för hästarnas bästa och inte för mig! men finns det andra alternativ som är lika bra för hästarna och som inte kostar så mycket, tar man ju tacksamt emot! Jag hade tänkt att använda boxarna som alltid har box dörren öppen som "ligghall", behöver dom vara isolerade ändå? Har inte tänkt stänga in dom på 9m2 i kylan... dom ska kunna gå ut och in dygnet runt-året om.. Det är med en uppvärmd plats.. hur kan man lösa det? kan man på något sätt värma upp en av boxarna vi behov?

ullis25 skrev:
Hej! Självklart bygger jag för hästarnas bästa och inte för mig! men finns det andra alternativ som är lika bra för hästarna och som inte kostar så mycket, tar man ju tacksamt emot! Jag hade tänkt att använda boxarna som alltid har box dörren öppen som "ligghall", behöver dom vara isolerade ändå? Har inte tänkt stänga in dom på 9m2 i kylan... dom ska kunna gå ut och in dygnet runt-året om.. Det är med en uppvärmd plats.. hur kan man lösa det? kan man på något sätt värma upp en av boxarna vi behov?

Jag fick akut ta hem min häst eftersom det inte funkade där hon var uppstallad. Vi har byggt ett "budgetstall". Det skulle kosta ofantligt mycket pengar att fixa iordning det som är en gammal lagård. Så vi har valt att bygga stall i en gammal loge. Fick idén efter en artikel i ridsport. Det är ett kallstall. Öppet upp till taknock = cirka 8 meter. Har inte sådär vansinnigt stor box till mitt halvblod pga utrymmeskäl, men den är ca 10 kvm. Shettisboxen är också enligt lagliga mått. Jag läste djurskyddsföreskrifterna, men hittade inte någonstans att det var tvunget med någon uppvärmd boxplats. Temperaturen i stallet är samma som ute. Enligt min veterinär = distriktsveterinär, så funkar mitt stall alldeles utmärkt. Hästar klara kyla utan problem så länge de har grovfoder att äta, eller att man lägger på täcke. Största problemet med kylan är för mig som människa. Man står inte direkt och borstar utan vantar på sig när det är -18 grader i stallet (hade det förrgår).

Däremot är det viktigt att tänka på att man har en ordentlig bädd i boxen eftersom hästen annars förlorar mycket värme när den ligger ner och sover. Jag har av den anledningen valt att ha permanentbädd.

Hö förvarar jag uppe på skulle. Spån hämtar jag på såg och förvarar i säckar. Dessa kan ligga ute, men jag har valt att ha dem i vår gamla lagård eftersom vi haft problem med stölder.

Sadelkammare/foderkammare har jag i ett gammalt foderrum. Här har jag ett element så jag kan hålla ungefär 8-10 grader på vintern. Helt OK för lädret och betfor m.m fryser inte. Här har jag också vattendunkar står. Under dagen när hästarna är i hagen ställer jag in vattenhinkarna här så de hinner tina tills hästarna tas in på kvällen. Kan även torka blöta hästtäcken här, höjer då elementet tillfälligt.

Min man är svetsare så han har fixat galler och u-profiler. Köpt spontat virke som vi har som boxväggar.

Så visst går det att bygga stall av budgetmodellen, men ändå ta hänsyn till hästarnas väl och ve. Vårt stall för 2 hästar gick på ca 12.000 kr att fixa. I detta ingick även att vi lagade taket och målade om hela stall/lagården, bytte ut visa delar av golvet till höloftet m.m.

/Lizzie

Tack för tipsen!
Jag har heller inte hittat någom information om att man måste ha en uppvärmd plats, har läst boken stall ideer, kollat djurskyddmyndigheten, fått broschyrer av kommunen mm..

Hur funkar det med permanent bädd? vad är det? hade tänkt ha en rejäl halm bädd till mina...

ullis25 skrev:
Hur funkar det med permanent bädd? vad är det? hade tänkt ha en rejäl halm bädd till mina...

Vid pemantentbädd så plockar du ut allt bajs och det kiss som kommer upp till ytan varje dag. Rättar till bädden och ströar på nytt om det behövs. Jag lägger på nytt spån varannan till var tredje dag. Hur mycket man får ströa beror lite på hur mycket hästarna står inne. Min är ute 12 tim/dag.

När du anlägger bädden så kalkar du i botten (eller använder stalosal), ströar. Jag som använder spån vattnar de lite får att få det lite "fastare". Går och trampar till det ordentligt. Det tar ett tag innan bädden har "satt sig". Kisset rinner ner i botten och det gör att bädden "brinner ihop" = blir varmare än om man vänder på bädden varje dag (växelströbädd).

Om du använder halm kan du lägga ett helt lager med hela halmkakor i botten som du lägger tätt ihop. Lägger sedan ett fluffigt lager ovanpå det.

Iom att man tar bort kisset som kommer upp till ytan så blir inte bädden blöt. Min pålla har ett favoritställe där hon kissar. Där blir det efter ett tag en stor "bula", jag "hyvlar" ner den mellan jämna mellanrum för att få en så jämn bädd som möjligt.

Tömmer boxen helt gör jag sedan till sommarbetet. Kan bli ett drygt jobb, men jag har hjälp av maken :D

/Lizzie

I "Djurskyddsbestämmelser, Häst" kan du läsa om detta med uppvärmt utrymme (sid 13). PDF finns här: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/shopping/itemlist.aspx?id=640

Smarta lösningar för stall och lösdrifter finns presenterade i boken Att Bygga Häststall: http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
... som du säkert kan låna på biblioteket också :)

Vi hade boken som "bollplank" när vi byggde vårt stall, de tar upp alltifrån materialval till smarta lösningar, krav på ventilation osv.

Permanentbäddar är faktiskt lättskötta. Vi använder stalosan och torv i botten, med spån ovanpå. Torven är helt suverän vad gäller uppsugningsförmåga och det går inte åt särskilt mycket strömedel.
Stalosan köps på Granngården.

Tack! Nu hittade jag denna mening!

"För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp."

Kan man på något sätt värma upp en utebox om en av hästarna skulle bli sjuk, eller om man isolerar den...? hmmm :confused:

Vi har nyligen flyttat till en gård, där det endast finns kostall och inget häststall. Det finns dock gott om andra utrymmen, och där kan jag förvara både foder och utrustning utan problem.
Vi byggde två uteboxar i ett befintligt stolphus, dvs det fanns tak och tre väggar där från början. Det är stampat jordgolv som underlag och vi strödde först med torv under en månad tills bädden "satt sig", nu fyller vi på med spån en gång i veckan.

Bilder:http://pg.photos.yahoo.com/ph/latex...=&.done=http://photos.yahoo.com/ph//my_photos

Immer

ullis25 skrev:
Tack! Nu hittade jag denna mening!

"För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp."

Kan man på något sätt värma upp en utebox om en av hästarna skulle bli sjuk, eller om man isolerar den...? hmmm :confused:

Ska jag då som har ett kallstall bygga en isolerad "sjukbox"??? :confused: . Veterinären som jag rådfrågade i samband med stallbygget nämnde ingenting om att man behöver ha en speciell sjukbox. Hur många stallägare har delat av 1/3 del av sitt stall som "behandlingsyta" och som går att värma upp.

För meningen du citerar gäller ju sjukboxar. Är det alltså ett krav att man har en speciell sjukbox?

/Lizzie - som känner sig förvirrad...

Mina boxar är byggda på fri hand. Stadigt virke (som jag köpte billigt, har använts till att sätta upp byggnadsställningar med) staplat i u-profiler. Dörrarna hänger i rullar så man kan skjuta till o låsa vid behov, öppningsbara galler. (min sambo är ingen svetsare eller snickare men vän med alla verktyg ;) )
Isolerad sula, spån o halm. Bredvid ett halmförråd byggt med "enkelt" virke sas.

Helt perfekt! Stort lycka till med ditt bygge och grattis till att du förmodligen kommer att få väldigt, väldigt välmående hästar! :)

Hej AnnaKarinA!! Vilka fina boxar! kan inte du komma hem till mig och bygga likadana........;)

Måste säga att jag är oxå förvirrad av att man ska ha ett sådant uppvärmt utrymme.. har aldrig hört någon som har det...:confused:

Immer skrev:
Vi har nyligen flyttat till en gård, där det endast finns kostall och inget häststall. Det finns dock gott om andra utrymmen, och där kan jag förvara både foder och utrustning utan problem.
Vi byggde två uteboxar i ett befintligt stolphus, dvs det fanns tak och tre väggar där från början. Det är stampat jordgolv som underlag och vi strödde först med torv under en månad tills bädden "satt sig", nu fyller vi på med spån en gång i veckan.

Bilder:http://pg.photos.yahoo.com/ph/latex...=&.done=http://photos.yahoo.com/ph//my_photos

Immer

Vilken fin gård. Såg härligt ut med stora, fina hagar.

Men jag undrar, helt utanför tråden, *Lukas och Shira* i hagen?? Hette inte din fina kallblodsdam något annat?? :crazy:

(För visst är det en kallblodsdam du har? :confused: ) Var är hon?

Norrland:)

Vilken kanonbra lösning!
Själv har jag isoleradeboxartill de som vill ha det ochj oisolerat stall samt lösdrift med ligghal tillde som vill ha det. Hästarna klarar sig mkt bättre än vad vi människor tror.
arbetsmyran

arbetsmyran skrev:
Vilken kanonbra lösning!
Själv har jag isoleradeboxartill de som vill ha det ochj oisolerat stall samt lösdrift med ligghal tillde som vill ha det. Hästarna klarar sig mkt bättre än vad vi människor tror.
arbetsmyran

Ledsen att jag inte hänger med :angel: . Men vad är det som är en kanonbra lösning?

Bygga en isolerad sjukbox? Mitt problem är då att jag inte har plats för en box till... :crazy:

/Lizzie

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar