Ute vid ruskväder

A

Angely

Hur gör ni med era hästar (om ni har möjlighet förståss!) vid riktigt, riktigt ruskväder, får de vara ute iallafall? Om det verkligen öser ner eller är i princip snöstorm?

Min halvblodstant får stå inne vid sådana tillfällen, iallafall tills jag ser att det klarnar upp. Anledning? Hon hatar verkligen att vara ute i regn, hela hon protesterar och surar! ;)

Sv: Ute vid ruskväder

I princip går mina hästar ute från klockan sex på morgonen till sju på kvällen nu under vintern. De har ordentliga täcken så att de håller sig torra även om det regnar/snöar en hel dag.

De är vana vid att få gå ut på morgonen, så risken är att de river stallet om jag inte släpper ut dem.
Om jag skulle resonera som du, att låta dem stå inne tills det klarnar upp, så skulle de inte fått vara ute många timmar under den gångna sommaren/hösten.

Immer

Min häst står vanligtvis i lösdrift under vintern, så hon har skydd vid dagar då det är riktigt ruskväder. Alltså tar jag inte in henne.

Hästar klarar mer än vad man oftast tror, är man osäker kan man ju ta på hästen ett bra täcke. Fast skulle hästen inte ha något skydd alls i hagen, skulle jag nog ta in den vid riktigt ruskväder (dvs snöstorm och liknande)

Om det regnar, snöar eller om det är minusgrader får hästen stå ute iallafall.

Mina får alltid gå ut oavsett väder,dock en kortare stund/stunder som vid stormen Per o Gudrun då jag var rädd för kringflygande saker.
Dom är lösdriftshästar med boxtillgång

De som går i lösdriften har ju skydd som de använder så de får vara ute men de andra tar jag in vid dåligt väder. Dessutom tror jag inte de tycker att det är kul att vara ute i busväder och sedan bli ridna. Då är det skönare att få komma in, mumsa på lite mat, torka till och därefter lite motion.

Det beror lite på! Är det RIKTIGT dåligt väder får han stå inne, e de blåsigt och regn så går han ut en stund, e de bara allmänt dåligt väder, alltså inte så mycket vind o det duggregnar-regnar så är han ute som vanligt.

Han har bra täcken på sig så han är alltid torr och varm när han kommer in.

Våra hästar går ute i alla väder men dom får komma in tidigare om det är ruskväder:-)
Dom skulle inte kunna stå inne en hel dag då skulle dom riva hela stallet på 15 min:-o

Nej, står inne en hel dag gör inte min heller. Brukar säga att hon SKA gå ute varje dag, om än att det bara blir för några timmar om det är riktigt dåligt väder.

Det märks så väl på henne att hon inte gillar dåligt väder. :D Är hon ute i hagen när det sätter igång ställer hon sig bokstavligen och hoppar jämföta vid grinden, gnäggar och håller på och stampar tills någon tar in henne. Är hon inne och man ska ut tvärnitar hon i döröppningen, kniper ihop ögonen och lägger öronen bakåt samt ruskar på huvudet. Där kan man snacka om att hon vet vad hon vill! :D

Ute åker de i alla väder utom sådan storm av stora grenar knäcks, träd faller etc. Arabstoet åkte ut då med, hon VILLE ut och var lyckligast ute.

Men annars åker de ut oavsett väder. Och de tas bara in tidigare (efter 9 - 10 h ute) om det är sådant ruskväder att det blåser, är kring noll och nederbörd.

Annars går de ute full dag, dvs 12 - 14 h i normalfallet.

Jag täckar dem efter behov. Dvs vid ovan nämnda ruskväder får även ungponnyn ett täcke på sig, det är FÅ dagar per år han går med täcke dock, bara när det är riktigt riktigt jävligt.

Våra åker ut i ur och skur, även i många minusgrader!
De går ut någon gång mellan 05.30 och 7 på vardagar, och som regel mellan 7 och 8 på helger. In mellan 19.30-22 alla dagar.
De har fri tillgång till hö+halm ute i ett höhus med tak + att de har vindskydd.
Ett par gånger har det hänt att det regnat så intensivt att hästarna varit våta igenom, då har vi bara bytt täcken och skickat ut pållarna igen!
De står aldrig och "hänger vid grinden", kanske beror det på att de inte riktigt vet när de får komma in.

Har två lösdriftshästar,när det är som värst står båda vid ligghallen men det gör de inte hela dagen så så mycket verkar de inte bry sig.

Våra hästar får också gå ut i alla väder, är det riktigt busväder kan vi ta in dom vid em fodringen ca 17. Annars är dom ute mellan 06.00 och 21.00.

Mina får alltid gå ut på morgonen. På vardagar senast 7.00. Om det är riktigt ruggigt, tex. har regnat och blåst på dagen och sen fryser på, då tar jag in dem så fort jag kommit hem och mockat, runt 17-tiden. Annars går de ute till 21.00. Är det bara lite ruggigt, kan jag ta in dem lite tidigare ibland. De stora hästarna har täcken som håller tätt, och fölungen har tjock päls som stoppar emot det mesta. De får förståss gott om mat ute, och brukar inte vilja in i första taget.

Min måste få gå ut, iallafall en stund, varje dag. Annars skulle han riva stallet.

De får gå ute nån timme men är det hemskt ruskväder får de springa av sig i ridhuset!

Blir glad av att läsa att så många låter sina hästar vara ute i alla väder!
Mina är också ute oavsett väder, med täcken till skydd för väder & vind.
Vardagar ut 06, in ca 17-18,därefter motion.
Skulle det vara EXTREMT dålig väder alt STORM kommer de in tidigare såklart!

Mina går ut vid 7 tiden. Sedan så tar jag in dom tidigare om det är typ Gudrunväder ute. Klarnar det upp så går dom ut igen på eftermiddagen.

Är det så ruskigt väder redan på morgonen åker ett regntäcke på...annars får dom nog stå ut i eländet...tar möjligen in dom lite tidigare om jag jobbar ett sånt pass...

Mina går oftast ute till 21-22 på kvällen men är det riktigt ruskigt och regnat hela dagen brukar de få komma in tidigare, vid 20 kanske.
Det ger även täckena en chans att torka till nästa dag....med regn...

Mina hästar är ute 12 timmar om dagen oavsett väderlek. Detta gäller även inhyrningarna om inte ägaren har annat önskemål. Har två vinterhagar med regn/vindskydd samt belysning i båda två, så de klarar ruskväder galant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 742
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar