Ute vid ruskväder

Sv: Ute vid ruskväder

Mina går alltid ut oavsett väder. Är det riktigt rusk kan de få komma in efter nån timma. Det tar 2 timmar för mig o mocka o göra färdigt allt i stallet så den tiden är minimum för hästarna att vara ute. Om det inte är så att det är blank is, då kan jag göra ett undantag (hästarna är oskodda)

Har nog aldrig låtit min stå inne pga väder någon gång. Tålig, och avskyr att stå på stall mer än nödvändigt.
Rejäla täcken förstås, vilka byts om det är nödvändigt. Vid något tillfälle har de fått morgonhöet inne och kommit ut vid 10-tiden kanske. Enstaka tillfällen har de fått komma in vid 17-tiden istället för ett par timmar senare pga vädret.
Har faktiskt aldrig sett min häst frysa (men väl andra som packar in dem som porslinsdockor i 10 lager både inne och ute, vilket jag är övertygad om att det gör hästarna överkänsliga).

Vid stormen Gudrun, som någon nämnde, kom de in vid 16-17-tiden pga träden. Vid Per gick de ute som vanligt, vindriktningen var "rätt" och riskfri. Hästarna var inte särskilt oroliga, trygg flock.

Mina hästar går på lösdrift med tillgång till ligghall men kommer in ett par timmar varje dag. Ligghallen brukar vara rätt så flitigt använd, varje morgon brukar det behövas plockas högar och man ser att någon/några har legat ner. UTOM nu när det har snöat och blåst oavbrutet i ett dygn, nu står dom i skogen istället?? Förstår inte detta alls, vad jag kan se har de inte varit i närheten av ligghallen, för det finns inga spår i snön. Men men de ser ut att må bra i alla fall

Nej, står inne en hel dag gör inte min heller. Brukar säga att hon SKA gå ute varje dag, om än att det bara blir för några timmar om det är riktigt dåligt väder.

Samma här. Ut ska de varje dag oavsett väder men hur länge beror på vädret. De visar verkligen när de vill in....

Mina hästar går på lösdrift med tillgång till ligghall men kommer in ett par timmar varje dag. Ligghallen brukar vara rätt så flitigt använd, varje morgon brukar det behövas plockas högar och man ser att någon/några har legat ner. UTOM nu när det har snöat och blåst oavbrutet i ett dygn, nu står dom i skogen istället?? Förstår inte detta alls, vad jag kan se har de inte varit i närheten av ligghallen, för det finns inga spår i snön. Men men de ser ut att må bra i alla fall

Mina lösdriftshästar vill inte heller vara i ligghallen om det blåser mycket. Tror att de vill känna att de kan fly snabbt. Annars använder de ligghallen flitigt.

Som princip är mina hästar ute varje dag, oavsett väder. Har investerat i fina täcken som håller regn och snö borta. MEN här kan det verkligen vara kallt ibland på vintern så om det är kallare än -25 får de stå inne - inte roligt :smirk: som tur är är det inte allt för ofta. Naturligtvis är de väl påklädda när det är kallt och jag har sällan eller alddrig sett dem frysa, de är härdade med norrlandsväder...

*kl*
Våra hästar går ute från 8-21 varje dag. Vid riktigt ruskväder med mycket snöblandat regn tar vi in dräktiga ston med föl redan på eftermiddagen för torkning. De andra får vackert stå ute. Endast hingsten som tränas står täckad de andra har vinterpäls.

Våra är ute i alla väder det är endast vid stormen Per de fick vara inne eftersom flera träd i hagen och runt omkring knäcktes=farligt att vara ute:crazy: flera träd lade sig över trådarna och grannens ladugårdstak kom flygande, då hade det inte varit roligt att ha dem ute:crazy:

Annars är de ute som vanligt, de kan komma in tidigare om de står och fryser, vilket händer med en frysskit som araben är:angel: men som tur är finns det alltid lä för dem i hagen oavsett hur det blåser.
Våra hästar är normalt ute 14 timmar/dygn.

mina går på lösdrift så det kan ju gå in och ut som de vill, men jag kan stänga om dem om så skulle behövas vid riktigt dåligt väder. oftast är dörrarna öppna, men det är ändå skönt att ha dem!

i och med att vi norrlänningar inte vet vad ruskväder innebär:angel:

MEN mina hästar går ute från ungefär 05:00 - 17:00 på kvällen
är det riktigt kallt minus 25 och kallar plockas dom in vid 15:00 tiden
men oavsett väder så åker pållarna ut med täcken och fri tillgång till grovfoder

typ så är min också!! Jag har ingen möjlighet att låta henne vara kvar inne heller, hon törs inte så inne själv utan sina pojkar. om de är skitväder och hon ska gå ut först så vänder hon rumpan till och drar upp huvet så ingen människa får på henne grimman, men släpper man pojkarna först så blire fart i dom gammla benen!

Jag har tre hästar i lösdriften. Men ingen av dem vill gå in när det var skitväder, t ex snöstorm eller riktigt ruskväder som regn.
Jag har en väldigt unik unghäst, som verkligen gillar regn:eek:
Trots detta försökte jag få in henne, men hon totalvägrade. Hon såg väl sin bäste kompis,som är en shettis, även stod ute i rusk o regn så då tyckte väl hon att hon oxå skulle få vara ute!
Om jag sett henne frysa tror jag inte det. Hon var som vanligt, glad o pigg o då har ju dom alltid grovfoder på fri tillgång kanske är det så att om de behöver hålla sej varma äter dom i princip helatiden.
Äldre märren gillar inte regnväder riktigt, men hon vägrar faktiskt att gå in på box så istället står hon inne i ligghallen med huvudet ute för att 'känna' (verkar det som...) om det fortfarande regnar.... :rofl:
Det ser rätt kul ut.

De har bott ute i 3 år utom unghästen förstås o de verkar trivas iaf. Jag kollar så inte höet är slut, o fyller alltid på extra även om det nästan aldrig är slut i båda foderhäckarna.

Mina går jämt ute. De avskyr att vara inne.

Men är de blöta och det börjar blåsa så får de vackert acceptera att stå inne tills de torkat.

Ibland (väldigt sällan) väljer de att stå i lösdriften vid dåligt väder, de ställer sig hellre med vinden i tumpan bredvid en träddunge, eller under en stor gran.

/M

Samma här. Ingen av dem stod inne i ligghallen när det blåste som värst. De stod i skogsdungen, utom shettisen då den har tjock vinterpäls. Jag tror att de vill helst stå ute under nåt träd så att de kan fly ifall de känner att nån fara är på väg.

Mina går alltid ut oavsett väder. Är det riktigt ruskväder står de inne lite längre på morgonen, till max 9.30 sedan får de snällt gå ut. Kommer aldrig in före 19.00. Skulle det vara STORM så kan de stallas in för att slippa bli just skadade av kringflygande saker, när Per drog fram var det ute mellan 10.00 och 14.30 ca.

Är det piskande regn kan de få smita in tidigare, det finns inget sorgligare att se än ett gäng dyblöta hästar som försöker att krypa ur skinnet, även om de har täcken så blir de ju blöta i ansiktet etc.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 742
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka