Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast 15 minusgrader är väl inte så farligt?
Av den lilla erfarenhet jag har så underskattar man dock temperaturerna söderut eftersom det är råare i luften, att 10 minusgrader i Stockholm kan motsvara 15 minusgrader här (södra norrland), och likaså kanske 5 minusgrader i skåne?
Vänta nu.
hur ofta är det -10 i hörby
Tror att det var från +-0 alltså motsvarar det -20 i skåne.
Såg ngn jämförelse ang. luftfuktigheten.
Om det var -10 i gällivare var det som -20 o sthlm o -30 i Hörby
Är ej 100 på mitt minne ang. detta
Jag cyklade en halvmil till ett stall i mellannorrland vid -30- ingen större fara.
Jag har inte ngn erfarenhet av norrland men däremot av vintrarna i Stockholm när jag var ung. Jag var ute mkt dvs hela dagar hos hästarna på den tiden. Det kunde vara många minusgrader utan att man frös. Jag minns första vintern i skåne. Jag trodde att jag skulle frysa iväg bara av att gå en liten bit utanför dörren. Sedan bor vi så att det inte finns ngt skydd mot den rakt ostliga vinden. Jag kan lova dig att det blir fruktansvärt kallt i detta blåsiga, fuktiga väder!!
Lägg då till vindfaktorn- ovanpå detSåg inte detta innan jag svarade innan.
Men det visar ungefär det jag försökte säga. Att det blir jättekallt i det fuktiga vädret. Det värsta tycker jag är när man måste ta av sig vantarna för att göra ngt speciellt. Fingrarna fryser nästan till is på ngn minut.
Ja, man föredrar allt -20 i Norrland framför -20 i södra Sverige.
I princip går mina hästar ute från klockan sex på morgonen till sju på kvällen nu under vintern. De har ordentliga täcken så att de håller sig torra även om det regnar/snöar en hel dag.
De är vana vid att få gå ut på morgonen, så risken är att de river stallet om jag inte släpper ut dem.
Om jag skulle resonera som du, att låta dem stå inne tills det klarnar upp, så skulle de inte fått vara ute många timmar under den gångna sommaren/hösten.
Immer
kl
Med risk att bli halshuggen men jag blev chockad när flera stycken har skrivit att ni inte kan ha era hästar inne utan att dom river stallet!! Hur gör ni den dag eran häst blir halt eller sjuk så den måste stå i boxvila?
Våra hästar står inne i dåligt väder och får isf mockat direkt på morgonen och mkt halm. Dom är nöjda och bryr sig inte ett dugg.