Ute vid ruskväder

Sv: Ute vid ruskväder

Såg ngn jämförelse ang. luftfuktigheten.
Om det var -10 i gällivare var det som -20 o sthlm o -30 i Hörby

Är ej 100 på mitt minne ang. detta:angel:

Jag cyklade en halvmil till ett stall i mellannorrland vid -30- ingen större fara.

Senast ändrad:

Fast 15 minusgrader är väl inte så farligt? :confused::crazy:
Av den lilla erfarenhet jag har så underskattar man dock temperaturerna söderut eftersom det är råare i luften, att 10 minusgrader i Stockholm kan motsvara 15 minusgrader här (södra norrland), och likaså kanske 5 minusgrader i skåne?

Jag har inte ngn erfarenhet av norrland men däremot av vintrarna i Stockholm när jag var ung. Jag var ute mkt dvs hela dagar hos hästarna på den tiden. Det kunde vara många minusgrader utan att man frös. Jag minns första vintern i skåne. Jag trodde att jag skulle frysa iväg bara av att gå en liten bit utanför dörren. Sedan bor vi så att det inte finns ngt skydd mot den rakt ostliga vinden. Jag kan lova dig att det blir fruktansvärt kallt i detta blåsiga, fuktiga väder!!

Jo, jag har också hört någon sån jämförelse.

Det jag kommer ihåg från vintrar hos mormor och morfar i Tornedalen är att man aldrig frös när man var ute och lekte i snön. Inga frusna fötter eller händer. :cool:

Nu när man flyttat från 08 hit ner så är det etter värre...

Vänta nu.
hur ofta är det -10 i hörby:angel:

Tror att det var från +-0 alltså motsvarar det -20 i skåne.

Såg ngn jämförelse ang. luftfuktigheten.
Om det var -10 i gällivare var det som -20 o sthlm o -30 i Hörby

Är ej 100 på mitt minne ang. detta:angel:

Jag cyklade en halvmil till ett stall i mellannorrland vid -30- ingen större fara.

Såg inte detta innan jag svarade innan.
Men det visar ungefär det jag försökte säga. Att det blir jättekallt i det fuktiga vädret. Det värsta tycker jag är när man måste ta av sig vantarna för att göra ngt speciellt. Fingrarna fryser nästan till is på ngn minut.

Jag förstår att du inte bor på samma ställe som jag. I den del av skåne där jag bor är inte tio minusgrader ovanligt.

Då får de äta hö inne och gå ut sen. Inte stå inne ett helt dygn, nej nej. De har kläder efter väder om man säger så.

Senast ändrad av en moderator:

vi försöker alltid ha dem ute så mycket som möjligt men om det är fara för att något kommer flygande har de det nog bättre inne. om det är riktigt ruskväder står de ju bara och försöker skydda sig och håller inte värmen genom att leta föda.. men helst ska de komma ut en stund iaf, sålänge det är säkert!

*kl*

vid dåligt väder är de ute någon timme. (med 10 termotäcken på sig :D )

vid jättedåligt väder är de inne i värmen istället .

altså hästarna tycker jui nte ens att det är kul att vara ute i dåligt väder? de står ju bara och glor och vill komma in.

Mina går ute i ur som skur. Släpps dom inte ut river de stallet typ.
Sen brukar dom själva säga till när dom vill komma in. Står då vid insläppet och väntar.
Klär dom efter vädret, sen har dom väldigt stora hagar med massor av skog och skydd.
Det är sällan dom vill komma in självmant även om det är riktigt busväder.

Jag har inte ngn erfarenhet av norrland men däremot av vintrarna i Stockholm när jag var ung. Jag var ute mkt dvs hela dagar hos hästarna på den tiden. Det kunde vara många minusgrader utan att man frös. Jag minns första vintern i skåne. Jag trodde att jag skulle frysa iväg bara av att gå en liten bit utanför dörren. Sedan bor vi så att det inte finns ngt skydd mot den rakt ostliga vinden. Jag kan lova dig att det blir fruktansvärt kallt i detta blåsiga, fuktiga väder!!

Visst är det så... Jag flyttade från norra Hälsingland 2004, där var det inte sällan temperaturer runt -20 - -35 och det var inga problem (avskydde snön, bara...som kom i rätt rejäla mängder). Här i Småland är det rent temperaturmässigt inte så kallt, men jag upplever det som mycket mycket kallare än i Hälsingland.

Dagen till ära är det ca -3 här, blåser riktigt hårt och det känns ända in i benmärgen:crazy:...Fast hästarna är otäckade, går ute hela dagen och mår prima;)

Såg inte detta innan jag svarade innan.
Men det visar ungefär det jag försökte säga. Att det blir jättekallt i det fuktiga vädret. Det värsta tycker jag är när man måste ta av sig vantarna för att göra ngt speciellt. Fingrarna fryser nästan till is på ngn minut.
Lägg då till vindfaktorn- ovanpå det:eek:

Jag rider hellre hästarna-ute o de är nöjda o glada av bara ett par timmars utevistelse.

hästar som inte gör ngt bör ju vara ute mer.
Sen är det givetvis vad de är vana vid.
mina "säger till" att- Nu räcker det- släpp in oss.:mad::devil:
Står o drar mulen på boxdörrarna.

Beror helt på. Ut kommer de hur vädret än är men är det för pissigt så kan det vara så att de kommer ut lite senare alt. Släpps in lite tidigare.

Vi har stora hagar med bra skydd. Men ibland vill även de in.

/Diabetikern som just nu har halv storm ute och hästar som trycker i ena "hörnet" av hagen där det inte finns ngt skydd.

Mina hästar är normalt ute från ca 07:00 till ca 22:00 från november (om det är ett bra år kan de gå ute hela tiden ända tills dess :) ) till april ungefär. Det handlar om grövre hästar med ordentlig päls, en shettis och en irländare. Men bägge klipps lite grann så irländaren går alltid med täcke (regntäcke med fleecefoder, Rhino wug med 300g om det är helt urrusk och blött + kallt) vid kallare väder om det inte är solsken och shettisen får täcke vis slask/ösregn/snöstorm/blötsnö/storm osv.

De går ute oavsett väder. Hagen är kuperad med mkt skog med lä i men hästarna väljer oftast ändå att stå med rumpan mot vinden nere vid havet där det blåser som mest, om det blåser. Som idag, det blåser iskallt, 19 ms/s rätt in på det stället och ändå står de där och gnager på ett träd med spetsade öron. :p De gillar att vara ute, det finns så mkt mer att göra där. Men så är de också vana med mkt utevistelse och psykisk stimuli ute. Ingen av hästarna motioneras mer än lätt till normalhårt (hobbyhästar) så de behöver vara ute och röra på sig.

Ev. tar jag in dem några timmar tidigare om det är RIKTIGT jäkla asväder. De brukar säga till när de tycker att nej nu är det för ruskigt. :D Man får hålla lite koll också, och ge extra mat om det behövs (för kylan). Ibland får de äta frukost inne om det är riktigt ruskigt också.

Senast ändrad av en moderator:

De får gå ut ändå men om det är riktigt illa så släpps de in tidigare. Som idag när det är nästan snöstorm så gick de in vid 2..

Ja, man föredrar allt -20 i Norrland framför -20 i södra Sverige. :cool:

Fast vintern för två år sedan var inte alls så hemsk. Snön låg från slutet av december till mitten av april. Det var rejält kallt, oftast omkring -10 men det blåste inte så mycket. Även när det var -20 i en hel vecka var det faktiskt uthärdligt.

Immer

I princip går mina hästar ute från klockan sex på morgonen till sju på kvällen nu under vintern. De har ordentliga täcken så att de håller sig torra även om det regnar/snöar en hel dag.

De är vana vid att få gå ut på morgonen, så risken är att de river stallet om jag inte släpper ut dem.
Om jag skulle resonera som du, att låta dem stå inne tills det klarnar upp, så skulle de inte fått vara ute många timmar under den gångna sommaren/hösten.

Immer

Instämmer helt lika här :bow::bow:

kl

Med risk att bli halshuggen men jag blev chockad när flera stycken har skrivit att ni inte kan ha era hästar inne utan att dom river stallet!! Hur gör ni den dag eran häst blir halt eller sjuk så den måste stå i boxvila?

Våra hästar står inne i dåligt väder och får isf mockat direkt på morgonen och mkt halm. Dom är nöjda och bryr sig inte ett dugg.

Fixade en liten "boxhage" ute på gården, hästen var helnöjd. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 742
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar