Ute vid ruskväder

Sv: Ute vid ruskväder

Ja brukar ta in min häst...han vill inte heller gå ut, tvärnitar på stallplanen o rör inte en fena mot hagen...händer ganska ofta faktiskt;)
Mkt beror no på att han gilla att vara med oss människor så är vi i stallet så vill han lyssna på vad vi håller på med!:rofl:

Våra stod inne under hela gudrun o per, Vågade inte ha de ute pga av alla träd som föll, plus att de var RIKTIGT oroliga!:crazy:

min går ut på morgonen men kommer in ganska tidigt om det lir alltför jävligt, inte för att han bryr sig så mkt.

Unghästen går på lösdrift och är ute i ALLA väder! De enda gångerna han står i stall är på nyår (pga raketer och smällare) och vid sjukdom.

Damen går ut nästan jämt. Undantaget är rejäl snöstorm och det kanske har hänt 3 gånger under de år hon stått i stallet. Är det väldigt kallt (från -15 grader) går hästarna ut i omgångar, så då går de ut några timmar bara. Annars fryser vattenledningarna. Men måste damen stå inne mer än vanligt försöker jag att rida eller ialla fall gå på en promenad alt. släppa henne i ridhuset ett tag.

Jag tror aldrig damen stått inne hela dagen pga regn.

Mvh Jordgubba :)

Våra går på lösdrift 24/365 och har tillgång till "ligghall". Dvs, där är dom aldrig p g av vädret, inte ens under snöovädret i förmiddags. Då var dom ute på fältet och letade gammalt gräs i snön. Jo då, dom har fri tillgång på grovfoder. :)

Inga täcken, eftersom dom är i ordentligt hull och med rejäl päls. Vid hård vind och regn ställer dom sig i lä, men annars har jag aldrig sett dom bry sig om vädret.

LIA

kl

Med risk att bli halshuggen men jag blev chockad när flera stycken har skrivit att ni inte kan ha era hästar inne utan att dom river stallet!! Hur gör ni den dag eran häst blir halt eller sjuk så den måste stå i boxvila?

Våra hästar står inne i dåligt väder och får isf mockat direkt på morgonen och mkt halm. Dom är nöjda och bryr sig inte ett dugg.

Hur gör ni med era hästar (om ni har möjlighet förståss!) vid riktigt, riktigt ruskväder, får de vara ute iallafall? Om det verkligen öser ner eller är i princip snöstorm?

Vanligtvis går våra hästar ute ca 5h/dag och det passar dem bra. Den ena ställer sig vid grinden efter ca 4 och väntar där tills hon får gå in oavsätt väder och tid i hagen. De andra blir springa så den tiden passar dem bra.

Är det risk för storm à la gudrun får de gå in så fort stallet är färdigt. Skulle ALDRIG riskera att de gick i hagar där träd kunde rasa in i hagen. Tycker det är väldigt oansvarit om någon skulle göra så.

Sen undrar jag precis som någon annan skrev. Vad har ni för hästar som inte kan stå i stallet så länge alla de andra hästarna är där? Jag förstår mycket väl att de blir oroliga om de blir lämnade. Men annars?

jag blev chockad när flera stycken har skrivit att ni inte kan ha era hästar inne utan att dom river stallet!! Hur gör ni den dag eran häst blir halt eller sjuk så den måste stå i boxvila?

Biter ihop den första dagen, sen går det hur bra som helst.
Inte konstigt att de blir rastlösa när de är vana att vara ute minst 13 timmar/dygn.

Immer

Hur gör ni med era hästar (om ni har möjlighet förståss!) vid riktigt, riktigt ruskväder, får de vara ute iallafall? Om det verkligen öser ner eller är i princip snöstorm?

Min halvblodstant får stå inne vid sådana tillfällen, iallafall tills jag ser att det klarnar upp. Anledning? Hon hatar verkligen att vara ute i regn, hela hon protesterar och surar! ;)
Mina står inne o tittar på de stackarna som måste var ute hela dagen- för att ägarna vill det- oavsett väder o vind:mad:

Idag har våra bara varit ute fem timmar. Annars brukar de ca 12 timmar. Det blåser som bara den med ostliga vindar hos oss. Jag läste i tidningen i morse att det motsvarar femton minusgrader. Det är svårt att föreställa sig hur kallt det kan vara i skåne. Det tycker i alla fall jag som kommer från Stockholm från början.

Om det är riktigt illa får min komma in, annars har jag en sur häst som bara rantar fram och tillbaka längs hagöppningen, skydd i hagen till trots.

om de är snö storm så står dem inne,men om de regnar brukar de va ute.

mina hästar går ute i alla väder.
skulle bli väldigt sura om de inte fick vara ute ngt, speciellt ponnyn.
de brukar vara ute mellan 05,00 och 22,00, men om de skulle var typ snöstorm elr ngt liknande så skulle de få komma in tidigast efter 10 timmar och då får det vara RIKTIGT dåligt väder!
de får även i princip fritt med hö.

Alltså, jag skulle inte kalla det "riktigt ruskväder" förrän det är runt -30 grader eller verkligen blåser snöstorm/storm utan snö :p
OM det skulle vara så dåligt väder att det blir svårt för oss människor att öht ta ut hästarna för att vi själva håller på att blåsa bort eller frysa ihjäl efter en kvart, då skulle jag inte klandra stallägaren/jouren om de fick stå inne en stund tills det lagt sig lite ;) ur hästarnas synvinkel är jag glad om dom åtminstone kommit ihåg att lägga på täcke mina hästar för en gångs skull. :smirk:

Vet inte hur många gånger nu på senare tid som jag åkt till stallet och mina hästar, åtminstone den ena som anses "tålig", varit utan täcke trots regn eller snöande, och det är egentligen den enda gräns jag har. När det regnar/snöar eller finns risk för regn/snö så ska dom ha regntäcke på sig. Är det dessutom kallt ska den ena ha fodrat täcke. Det BEHÖVS inte, men är riktigt drygt att behöva ta in en häst som är dyngsur genom hela vinterpälsen när man hade tänkt rida :eek: det är nog enda gångerna dom verkligen har velat komma in tidigare, när det regnat/snöat och hästarna inte fått något täcke.

Måste ändra regeln till täcke varje dag tror jag, men det känns som att det blir större risk för täckesskav och lite mindre rörelsefrihet för dom att behålla värmen när det "bara" är kallt och inte någon nederbörd.

Ja vår pålle går ute i ur och skur från ca 7.00 till 19- 19.30 oavsett om det spöregnar och blåser eller liknande.

Men vi har ett bra vind/regnskydd som de kan gå in i och har dessutom bra regntäcke.

Men okej, om Gudrun eller någon släkting till henne kommer så släpper vi nog inte ut dem :)

Idag har våra bara varit ute fem timmar. Annars brukar de ca 12 timmar. Det blåser som bara den med ostliga vindar hos oss. Jag läste i tidningen i morse att det motsvarar femton minusgrader. Det är svårt att föreställa sig hur kallt det kan vara i skåne. Det tycker i alla fall jag som kommer från Stockholm från början.

Fast 15 minusgrader är väl inte så farligt? :confused::crazy:
Av den lilla erfarenhet jag har så underskattar man dock temperaturerna söderut eftersom det är råare i luften, att 10 minusgrader i Stockholm kan motsvara 15 minusgrader här (södra norrland), och likaså kanske 5 minusgrader i skåne?

Med risk att bli halshuggen men jag blev chockad när flera stycken har skrivit att ni inte kan ha era hästar inne utan att dom river stallet!! Hur gör ni den dag eran häst blir halt eller sjuk så den måste stå i boxvila?
Våra kan stå inne "hur länge som helst" utan att bråka, men dom gillar det inte, vilket är huvudorsak till att dom går ute.
Det ska till ett ordentligt fel innan vi använder oss av "boxvila".

LIA

15 grader kallt är ingen fara, men just vinden gör att pälsen inte skyddar som annars.

Lägger man då till luftfuktighet- skåne:eek: o sen nederbörd= snabb nedkylning.

15 grader kallt är ingen fara, men just vinden gör att pälsen inte skyddar som annars.

Lägger man då till luftfuktighet- skåne:eek: o sen nederbörd= snabb nedkylning.

Ja huuuu ja! jag har släktingar från Norrland som fryser häcken av sig när de är här nere på besök trots att de är vana med betydligt kallare grader. Blåsten och fukten kan vara riktigt jäklig :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 179
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 742
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar