Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

Det var väl kanske en onödig kommentar, eller?
Ta det över PM i stället så vi alla slipper få reda på det!

Om du läser igenom tråden innan du svarar får du se att hon inte tänkte ha dom ute ännu utan vänta till senare i vår.

Jag tycker att det är en ortoligt löjlig lag faktiskt. Våra hästar kommer ut 05.30 på morgonen och då skulle dom alltså behöva komma in 17.30? Oj vad vi följer lagen bra :angel:. Men just det vi har ju faktiskt ett utestall som bara shettisarna vågar gå in i, så vad spelar det för roll? Tack och lov tror jag inte att grannarna anmäler oss för dom har ute sina hästar minst lika länge som vi ;)

Snagget skrev:
Hästar får enligt lag inte vara ute dygnet runt utan ligghall eller
vindskydd före 1 maj. Sen får man ju stöd fodra om man inte tror
att betet räcker.
Hästar vill helst ha ett kort bete som fortfarande växer.
Hinner gräset bli för högt så låter dom det oftast vara.

Finns ingenstans där det står 1 maj, så det är fel.

Hästar kan gå ute året om så länge de är förberedda på det. Finns vindskudd och liggplats så är det inga problem. Men du hade inte det. Då rekomenderar jag dig inte att ha hästarna ute på nätterna så länge det understiger 0 grader och är nedebörd. På sommaren kan de vara ute även om det regnar.
Sen ska man även ha koll på underlaget. Är det för lerigt i hagarna så är det lätt att de får svamp, strålröta och andra sjukdommar.
Sunt förnuft leder längst! Dvs skulle du vilka vara ute på nätterna nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 190
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama