Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

Cecely skrev:
Där ser man då har jag tydligen brutit mot lagen ett par gånger då min häst stog inne!=oD

Nu står hon ute dygnet runt med ligghall så då behöver jag inte oroa mig längre iaf!=)

Hur kan du ha brutit mot den när hästen stod INNE? :confused: Eller menar du när hon stod 'inne på nätterna' (men gick ute på dagarna), dvs inte gick på lösdrift?

/Alexandra - bryter mot den där lagen vareviga dag :angel:

Hahah ja jag menar när hon stod inne på nätterna och ute på dagarna!=)

Nåt måste man väl sätta för att tala om när man menade att det var utedrift. Har pratat med våran insp o hon tänkte då inte hårddra det. Tur det annars hade det blivit en viss diskussion!
PL

Ja visst!

Blev lite stött för hon skrev till mig att man inte fick ha dem ute utan ligghall...osv och jag hade just skrivit att vi har ligghall. Fast nu vintertid står de i stall på nätterna.

Hon kanske inte menade mig utan inlägget var avsett trådskaparen. Hur som helst..

våra har fått gå ut i slutet av maj, men då har dom haft skydd för väder och vind (skog).

Nej det tycker jag inte. Ute dygnet runt först när medeltemperaturen på dygnet ligger väl över nollstrecket.

Hälsning Maja

du kan väl inte mena att du hade tänkt ha dem ute dygnet runt redan nu, UTAN vindskydd? det är ju dessutom olagligt... oavsett vad du har för hästras så måste de ha tillgång till vindskydd/ligghall.
jag har 1 isis o 2 shettisar (som byggda att gå ute) de får inte gå ute dygnet runt förrän i mitten av april, vi har inget vindskydd.
men redan nu, nej, det låter kallt...

så fort det går att ha vatten ute utan att det fryser, och naturligtvis att det inte regnar, blåser eller i övrigt är dåligt väder...våren är bästa tiden, innan alla insekter är i farten...Jag har inge skydd förutom skogen.....april brukar vara en fin månad att börja....

peter_lundin skrev:
Nåt måste man väl sätta för att tala om när man menade att det var utedrift. Har pratat med våran insp o hon tänkte då inte hårddra det. Tur det annars hade det blivit en viss diskussion!
PL

I ridsport som kom till prenumeranterna i fredags så är det 3 eller fyra helsidor om nya djurskyddsmyndigheten. En av sidor ägnas åt 'vanliga frågor'. Där kommer bland annat det här med regeln om ligghall upp om de är ute 12 h per dygn när grästillväxt ej sker. Ridsport har då tagit ett exempel med en häst som går ut klockan 07 och kommer in 19.15, dvs det är ungefär en kvart det diffar på. Och så har de frågat en djurskyddsinspektör hur denne skulle bedömma det. Som helt sonika konstaterar att visst kan det verka 'onödigt' men att någonstans måste man dra gränsen och nu har man gjort det vid 12 h så exempelhästen ska ha ligghall ja. (Ej ordagrant citerat)

Dvs den insepktören går strikt på reglerna. Jag kan förstå det ur en synvinkel - man MÅSTE dra gränsen någonstans och är 12 h 15 min okej varför är inte 12 h 30 min okej, det diffar bara en kvart mellan de två. Etc. Och ur annan synvinkel anser jag det är fjant.

Men det där tror jag kommer vara helt avhängigt vad för inspektör man får ut till stallarna. De PL pratat med tänker uppenbarligen vara vettiga och använda sunt förnuft, men jag tror tyvärr det kommer finnas en hel del som den i artikeln med, som går absolut efter 12 h.

Jag ringde djurskyddsinspektören i min kommun för att ta reda på hans ställning.

Jag drog upp min filosofi om hur jag tycker det ska fungera i praktiken, och han köpte det rakt av, så han verkar vara flexibel vad gäller 12 h reglen.

Jag anser det vara värre, att slänga ut hästarna i 5 timmar, när det hällregnar underkylt regn och blåser, utan täcke, än ha de ute 15 timmar i 10 minus utan nederbörd och blåst.

För mig handlar det om sunt förnuft, men eftersom inte alla hästägare har det, får man dra gränsen någonstans, vilket igentligen är vettigt...

Problematiken ligger igentligen inte i regelverket, för om alla hästägare hade varit lämpliga och utrustade med sunt förnuft så hade man inte behövt dylika regler.....

ankans skrev:
Jag ringde djurskyddsinspektören i min kommun för att ta reda på hans ställning.

Jag drog upp min filosofi om hur jag tycker det ska fungera i praktiken, och han köpte det rakt av, så han verkar vara flexibel vad gäller 12 h reglen.

Jag anser det vara värre, att slänga ut hästarna i 5 timmar, när det hällregnar underkylt regn och blåser, utan täcke, än ha de ute 15 timmar i 10 minus utan nederbörd och blåst.

För mig handlar det om sunt förnuft, men eftersom inte alla hästägare har det, får man dra gränsen någonstans, vilket igentligen är vettigt...

Problematiken ligger igentligen inte i regelverket, för om alla hästägare hade varit lämpliga och utrustade med sunt förnuft så hade man inte behövt dylika regler.....

Kan inte hålla med mer. Dessutom ser jag en till viktig faktor. JAG tycker det är 'värre' för de hästar som går 8 h/dag i en liten platt fyrkantshage utan mat, än de som i ur och skur går ute 14 h/dag med fri tillgång på mat samt dessutom har hage som erbjuder lä i någon form, och gärna skog också.

Den "lagen" är ju lite svår också eftersom det varierar lite mellan Skåne och Norrland när gräset börjar växa. Här växer det tidigt, alltså borde man ju kunna släppa på "bete" tidigare. Sedan handlar det väl inte om att betet ska vara tillräckligt, det är väl mer att gräset växer som är viktigt? Dock har jag också råkat ha mina hästar ute längre än 12 timmar utan vindskydd, men tyckte självi nte att det var något att gnälla över med tanke på att de hade en del av hagen i en skog med tät gran på ena sidan och lövskog i hagen. Min hästar trivdes lika bra i hagen i 14 h som i 12 h.

Enya skrev:
Den "lagen" är ju lite svår också eftersom det varierar lite mellan Skåne och Norrland när gräset börjar växa. Här växer det tidigt, alltså borde man ju kunna släppa på "bete" tidigare. Sedan handlar det väl inte om att betet ska vara tillräckligt, det är väl mer att gräset växer som är viktigt? Dock har jag också råkat ha mina hästar ute längre än 12 timmar utan vindskydd, men tyckte självi nte att det var något att gnälla över med tanke på att de hade en del av hagen i en skog med tät gran på ena sidan och lövskog i hagen. Min hästar trivdes lika bra i hagen i 14 h som i 12 h.

Eftersom det inte finns regler om att hästar ska ha bete, så skulle jag tro att det är formulerat så för att när räset växer så är temperaturen och det då rådande klimatet sådant att det lämpar sig för utegång. Vilket i sig är bra tänkt men här brukar LERAN och grästillväxten gå hand i hand, så ska de sova ute på mark ser jag hellre att de gör det mitt i vintern än i lera/slask.

Och jo, det skiljer sig ju mellan landet, men det måste de ju ta hänsyn till antar jag? Men det är lite luddigt det där, just HUR mycket grästillväxt ska det vara, räcker det med att det börjar titta upp gröna strån?

Lånar knapp

Eftersom de av mina hästar som är stallade far illa av att stå inne så länge som 12 timmar, en väver, gamlingen får svullna ben osv har jag frågat djurskyddsmyndigheten om det går att dela upp de 12 tim på två pass 8+4 eller 6+6. Tyvärr är det dock inte lagligt enl DM.

Betesperioden börjar såvitt jag förstått när medeltemperaturen över dygnet är 4 gr eller mer.

Cecely skrev:
Så om min häst kommer ut kl 7 på morgonen så måste den tas in innan 7 på kvällen?

Tycker inte det låter rimligt...

Kolla med jordbruksverket själv säger jag till trådskaparen för här får du ju massor med olika svar...

Precis så säger lagen, men sedan är det väl inte så att någomn kommer o kollar om hästarna är ute tio minuter mer eller mindre.

Tycker själv att det är bra att lagen finns, eftersom det tydligen finns folk som glatt verkar vilja släppa ut hästar dygnet runt vintetid utan ligghall om de själva fått välja... Att vissa personer har naturliga vind o regnskydd i form av skog o därför tycker det känns onödigt att bygga ligghall är den nackdel man får med på köpet.

HelenaHandberg skrev:
Lånar knapp

Eftersom de av mina hästar som är stallade far illa av att stå inne så länge som 12 timmar, en väver, gamlingen får svullna ben osv har jag frågat djurskyddsmyndigheten om det går att dela upp de 12 tim på två pass 8+4 eller 6+6. Tyvärr är det dock inte lagligt enl DM.

Betesperioden börjar såvitt jag förstått när medeltemperaturen över dygnet är 4 gr eller mer.

Intressant att veta att det är sammanlagda tiden det gäller, även om jag inte kan förstå varför de resonerar så, om hästen tas in 2-3 timmar så har den ju möjlighet att ligga ner och vila om den vill.

Nu har ju inte jag sett dina hästar sen du stog uppstallad hos arabia, men jag kan ju säga att då var de definitivt inte i skick för att gå ute dygnet runt i kallt väder, defintitivt inte med den lilla mängd hö dina hästar fick.

Hästar får enligt lag inte vara ute dygnet runt utan ligghall eller
vindskydd före 1 maj. Sen får man ju stöd fodra om man inte tror
att betet räcker.
Hästar vill helst ha ett kort bete som fortfarande växer.
Hinner gräset bli för högt så låter dom det oftast vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 190
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama