Ute dygnet runt?

J

jessicaaa

När tycker ni att det är ok att låta hästarna gå ute dygnet runt? De kommer att ha fri tillgång på hö, så länge det behövs, men har tyvärr varken vindskydd eller ligghall i hagen. Så jag undrar, skulle ni vänta till sommaren och betessläppet i mitt fall, eller går ni efter väder och temperatur, nåt tidigast-datum, eller hur resonerar ni?

Sv: Ute dygnet runt?

Då skulle jag nog vänta med att låta dem gå ute på natten. Förra året lät jag min gå ute från mitten på maj, några andra hästar gick ute från början på maj med ligghall då. Sen hade vi dem ute dygnet runt till början på oktober. Men jag skulle gå mer på vädret än datumet. Vissa nätter kanske man vill ta in dem och vissa kan de vara ute. Men än så länge är det ju ganska kallt på nätterna och då skulle jag nog vilja att min kunde gå in någon stans.

Det finns lagar o hur man får ha hästar ute, kolla jordbruksverkets hemsida, man får inte ha hästar ute mer än 10-12? timmar om dagen utan vindskydd

Under perioden då betesväxt inte sker får man inte ha hästar ute dygnet runt utan vindskydd/ligghall.

Hallå där sluta hacka.

Om du hade läst lite mer noga skulle du ha sett att jag skrev MED LIGGHALL

Men trådskaparen har ju ingen ligghall eller vindskydd, så i princip har ju hon bara att vänta tills lagen tillåter det. Dvs tills gräset växer såpass att det duger som bete.

Något annan kan man ju inte säga, eller hur?

Alltså dygnsmedeltemperaturen ska vara över +5 grader.

gladys skrev:
Hur har du det med skog i hagen? Tät skog räknas också som vindskydd.

Det gör det icke. De ska ha LIGGHALL när de är ute 12 h eller mer per dygn den tid då grästillväxt inte sker.

gladys skrev:
Hur har du det med skog i hagen? Tät skog räknas också som vindskydd.
Det ger ett visst vindskydd, ja. Men det är inte tillräckligt och gäller heller inte som skydd i lagens mening. Det ska vara en ordentlig ligghall.

Tack för alla svar!
Hade i så fall tänkt mig att låta dem gå ute dygnet runt först längre fram i vår, då främst för min egen skull, väntar barn, och anar att jag lär vara sysselsatt nog, även utan stallsysslor..
Tät skog finns gott om i hagen. Kanske skall tillägga att hästarna det handlar om är två krya små liv, båda av kraftigare ponnyraser. Har dom hemma, så jag har ju oavsett vilket möjlighet att stalla in dem om det skulle bli kallt och rusk. Men som sagt så blir det väl ändå till att vänta tills lagen tillåter.

tintilar skrev:
När hästen kan gå ute dygnet runt utan täcke.

Mina två hästar går ute dygnet runt utan täcke, ett fullblod och en varmblodstravare, de flesta oklippta hästar klarar alldeles utmärkt att gå ute dygnet runt.

Nu är det ju lag styrt så man har inte så mycket val möjlighet i ditt fall. Ja förutom den tiden då det är tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan vindskydd.

Så om min häst kommer ut kl 7 på morgonen så måste den tas in innan 7 på kvällen?

Tycker inte det låter rimligt...

Kolla med jordbruksverket själv säger jag till trådskaparen för här får du ju massor med olika svar...

Det stämmer att en häst som går ute mer än 12 timmar under "den kalla årstiden" (tror jag det är formulerat) måste ha vindskydd i form av en ligghall.

Hur strängt detta bevakas kan variera mellan kommuner, därför kan man få lite olika svar.

Cecely skrev:
Så om min häst kommer ut kl 7 på morgonen så måste den tas in innan 7 på kvällen?

Tycker inte det låter rimligt...

Kolla med jordbruksverket själv säger jag till trådskaparen för här får du ju massor med olika svar...

Rimligt kan diskuteras (jag tycker det är en jäkla skrivbordsprodukt och jag följer det bara officiellt :devil:) men det är nämnda Jordbruksverk som bestämt det. Så ja, går dina hästar ut 07 och inte har ligghall ska de tas in senast 18.59 piiiip. fast det där är en av de regler som är ursvåra att kolla. Ska insepktörerna stå och klocka, om jag SÄGER att mina hästar går ute 11 h och 59 minuter (men de eg går ute ca 14 h/dag) hur motbevisar de mig annat än om någon nitisk människa anmäler mig, alt de står med tidtagaruret.

Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.

www.djurskyddsmyndigheten.se

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/15

Där ser man då har jag tydligen brutit mot lagen ett par gånger då min häst stog inne!=oD

Nu står hon ute dygnet runt med ligghall så då behöver jag inte oroa mig längre iaf!=)

Fast det beror ju på hur länge sedan det var. Lagen är ju inte så gammal än... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 190
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama