Ute dygnet runt?

C

cemax

Känner mig mer än lätt upprörd och vill gärna höra era åsikter på buke med anledning av följande.

En lokal ridskola bestämde sig i dagarna för att deras hästar numera skall gå ute dygnet runt I GRUSHAGE !

Sätten att hålla häst på är många men här har man väl passerat gränsen?
Ca 20,00 utfodras hästarna med uppskattningsvis 1,5 kg hö av någon typ i gushagen och nästa utfodring görs 08,30 i samma grushage, ngn typ av kraftfoder på marken samt ca samma mängd stråfoder.

Nästa utfodring sker vid 15,oo inne på stall ca 1,5 timme innan lektionsridningen tar vid och efter lektionerna ca 20,00 åker de ut i grushagen igen med 1,5 kg stråfoder som skall vara i nästan 12 timmar igen.

Hagen har ingen torr liggplats eller vindskydd och naturligtvis går hästarna utan täcke.

Gränserna för i min värld accepterad hästhållning är långväga passerade vad tycker ni?

Låter inte som nåt som jag skulle utsätta min pålle för. Men samtidigt kan man ju fråga sig varför det skulle vara bättre för en häst att stå inne i en spilta (antar att ridskolepållarna står i spilta i vanliga fall :confused:) från kl 20:00 till kl 8:30 med bara 1,5 kg hö att tugga på...?

Hade hästarna haft fri tillgång på hö under natten i grushagen så hade jag inte tyckt att det var nåt större fel med att ha dem ute där dygnet runt, förutsatt att det gäller nu när det faktiskt är hyffsat varmt även på nätterna. Hade nog iofs själv valt att lägga täcke på hästarna vid dåligt väder...

Blir arg när jag ser vad du skrivit. så får inte hästar behandlas. hästar ska äta konstant för att må bra... deras tarm och mage är inte gjorda att gå ett helt dygn med så lite foder. Då tycker jag hellre att hästarna ska få stå inne under natten. Hade det varit gräshage hade det varit jättebra...

Det är svårt att bedöma när man inte ser hur hästarna ser ut osv.

Bättre ute än inne tycker jag. Men utegång kräver mer mat. Särskilt om de är klippta och går utan täcke, då går det mycket mer energi till att hålla värmen. De rör sig ju mer också, vilket är jättebra iofs!

Men det måste väl vara typ shettisar eller?? Annars är det ju djurplågeri! Att låta hästar/stora ponnyer gå på 4,5kg stråfoder är ju hemskt. De som äter sakta och är ranglåga får ju ännu mindre. :crazy: :mad:

Sen det med vindskydd, tycker jag beror mycket på hur individerna är. Min totto är väldigt fin i kanten och vill inte ha för mkt regn på sig.. :love: Medan våra andra tycker det är jättesköööönt med lite svalka..

Men det låter ju inte som en dröm det du beskriver.

Hur tror ni att hästarna överlevde i det vilda??

Jag kan hålla med om att hästen hade mått bättre i en gräshage, men så länge hästen inte äter grus tror jag att den mår bättre ute (det NATURLIGA för hästen) än vad den mår i box/spilta

hästar i det vilda går ute dygnet runt, utan täcke, och de överlevde.
jag anser att en häst mår betydligt bättre av att vara ute i friska luften än inne i ett stall. de får ju foder, och att sätta på en häst täcke vid denna årstiden tycker jag verkar vara totalt onödigt. när jag hade häst, gick hon ute dygnet runt från och med mitten på april och hon mådde alldeles utmärkt.

Varför skulle det vara bättre om hästarna hade stått inne på natten? Det är väl den otillräckliga högivan som är det egentliga problemet, eller?

det spelar väl ingen roll om den står inne och äter eller om den står ute och äter? jag håller med om att fodergivan är för liten, men får den mer foder om den står inne?

Är det bra väder (dvs rätt varmt) så kan det väl vara rätt ok. Fast då ska hästarna tas in tidigare än normalt för att kuna vila lite inne, och jag vet inte, grus låter inge skönt att sova på...
Fodret hästarna får (för jag antar att alla hästarna inte är små ponnyer) låter lite. Och även om det bara är små ponnyer så låter 1,5kg hö lite om de ska gå ute hela natten...

Kanske ska tillägga också att jag aldrig skulle ha hästen ute så...

Jag reagerar på flera olika punkter
1 Detta är stora hästar som är "anställda" för att utföra ett arbete åt sin "arbetsgivare" och bara i och med detta torde behandlas på ett mycket värdigare sätt.

2 Var sover de någonstans? I natt har de inte sovit/vilat till någon reda då vi haft 5 grader varmt och utan något att tugga på tvingats att röra på sig hela natten för att inte frysa.
Inne har de åtminstone en box med halm att tugga/ underhålla sig med.

3 Fodergivan av stråfoder är för liten samt att det inte är tillåtet att utfodra kraftfoder direkt på marken (enligt djurskyddsinspektör).

4 Ridskolor skall fostra potentiella nya hästägare och borde därför axla detta på ett föredömligt sätt. Knappast i detta fallet.
Här är det istället bidragande till en allmän lättja som hästägare, den allmänna lättja som sakteligen sprider sig i vårt land.
I Danmark har man från förbundets sida varit tvungna att utarbeta ett program för att stävja detta eftersom det här redan är ett allmänt problem.

Mår inte så bra i sinnet när jag inser att hästarna i kväll förväntas orka med 3 ridlektioner vardera efter en hel dag i hällregnet utan någon som helst skydd.(Och dessutom utan tuggmöjligheter).

Ur alla aspekter är just ridskolehästar de som kan förväntas få mest omsorg eftersom de faktiskt har ett arbete att utföra.
Om tex någon av mina egna hästar verkar trött en dag rider jag kanske inte alls av hänsyn till hästens allmäntillstånd.
En betalande kund (elev) har kanske inte denna insikten och förväntar sig samma prestation av hästen som förra gången för det har man ju betalat för.

Var sover de någonstans? I natt har de inte sovit/vilat till någon reda då vi haft 5 grader varmt och utan något att tugga på tvingats att röra på sig hela natten för att inte frysa.

jag tror att du har fel här, hästar rör sig INTE för att hålla sig varma, då förlorar de energi istället för att lagra.

Våra hästar har gått i lösdrift/grushage hela vintern utan täcken, med fri tillgång under de kalla perioderna, men 5 plusgrader är inget problem för dem att vara utan. Att det skulle vara obekvämt att sova på gruset tycker jag låter som en människokonstruktion, våra hästar som har kunnat välja på halmad lada och gruset ligger oftast på gruset. Dessutom brukar våra hästar sova på dagen oftast på morgonen. Jag vet inte om de sover på nätterna.

Att kraftfoda hästar på marken ser jag inget problem med, varför skulle det vara ett problem (egentligen en fråga till djurskyddsinpektören) i hästens naturliga tillstånd äter de faktiskt från marken.

Jag tycker inte man skall förmänskliga hästar. Och endel djurskyddsinpektörer vet inte mycket om hästar. TYvärr

Däremot håller jag helt med om att högivan är alldeles på tok för liten

Du skriver det som jag tycker verkar avgörande; "halmad lada". Är det ens lagligt att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall?

hästen sover mellan 4-5 timmar per dygn, uppdelat i 5-7 perioder a 30-40. även perioderna är uppdelade i 1-3 sömncyklar. en sömncykel 6 minuter dåsig sömn (ortodox sömn), samt 4 minuter REM-sömn. Det är endast under REM-sömnen hästen ligger ner. Räknar man samman hästens sammanlagda REM-sömn så ligger den ner ca 1 timma per natt.

även om vi tycker att det är hårt att ligga på grus, så lider inte hästen av det.

Ja det är lagligt, men bara under sommarmånaderna (tror det finns en regel som säger nåt om att medeldygnstemperaturen inte får understiga ett visst antal grader, kommer dock inte ihåg hur många grader det är...).

Men i ridskolefallet så fick de ju komma in (fast de gick väl lektioner nästan hela tiden de var inne) så då lär det inte behövas ligghall.

Djurskyddsmyndighetern skriver:
Om hästar hålls som utegångsdjur, d.v.s. de vistas ute mer än halva dygnet under den tid på året då betestillväxt inte sker, ska de ha tillgång till ligghall som ger skydd och en torr och ren liggplats.

Det beror på.

Så här års, och i den del av landet jag bor så får man det.

Jag tror att det står nånting i stil med att ligghall skall finnas unhder den period när det INTE sker någon betestillväxt. Sen kan man ju fråga sig om det gäller en grusad hage...

Mina går iallafall ute på grönt nu dygnet runt. Utan halmad lada.

det är ju inte frågan om att det är ute "dygnet runt". eftersom det är ridskolehästar kommer de ju in ngn gång under dagen, och jag är övetygad om att hästarna plockas in om vädret skulle bli för jävligt. det är ju inte frågan om att de står i en hage långt iväg dygnet runt utan att ha möjlighet att tas in.

hästar i det vilda går ute dygnet runt, utan täcke, och de överlevde.

Hastarna i de vilda gar inte 3 lektioner varje dag, de har inte skor, avmaskningsmedel, nagon som raspar deras tander, nagon som kollar att de over huvud taget mar bra.
Visst overlever de vilda hastarna, men de har ju ocksa ett hela annat liv an vara "fangenskaps-hastar".

Man kan jamfora de vilda hastarna med de som inte ar vilda, men det ar farligt att tro att de har liknande behov och liknande krav.

hästarna har fortfarande kvar många av sina egenskaper de hade som vilda. det felet vi som människor gör är att vi förmänskligar dem. en häst fryser inte när vi fryser, en häst upplever inte allt som vi tycker är obehagligt som ett obehag. anledningen till att vi måste göra det vi gör med dem i fångenskap (ex, tandraspning, skoning mm) är att vi kräver saker av dem som de inte gör i det vilda. då kan man väl låta dem har kvar lite av sitt ursprungliga beteende. i en hage har de sin flock, vilket de inte har inne i stallet.

När sjutton tror du att hästar fryser???

Jag vet hästar som är ute hela dagen utan täcke (täcke om nyklippt) även om det är 20 minus! Och de fryser inte. Sen beror det naturligtvis på vädret åxå. Regn ihop med blåst är sämst för hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 185
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 314
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar