Ute dygnet runt?

jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg.

Man ska stäva efter ett naturligt hästhållande, och vad är mer naturligt för hästen än att vara ute?

Tar mig friheten att delta på nytt via ditt inlägg.
Intressant att höra bukefalisternas åsikter även om jag inte kan säga att jag samtycker med många av dem.

Till att börja med vill jag tala om att jag inte är någon direkt gröngöling när det gäller hästar och hästhållning. Jag ser mig ändå ständigt om efter nya intryck och värderingar som jag kan ta med mig i den vidare resan med hästar och ville därför höra era åsikter.

Hästar får inte utfodras direkt på marken av den anledning att havrekornen som ligger på marken vill hästen äta upp till varje pris, vilket även får till följd att grus och jord kommer ner i tarmsystemet vilket sist om synes kan resultera i plågsam gruskolik.

Dessutom är jag av den åsikten att prestation alltid kommer i relation till insats, oavsett om det är friidrott, schackspel eller ridskoleridning.
En häst som förväntas arbeta och göra sitt bäst 3 lektioner varje dag skall skötas och behandlas därefter.
En häst emellentära behov är att äta och dricka, vila och i viss mån sällskapa med likasinnade varelser.(fortplantning utelämnad)

Vill jag som hästens ledare få ut mina behov ur hästen vore det väldigt underligt om jag inte skulle tillgodose hästen behov på ett rättvist sätt utan att för den delen förmänskliga dessa tycker jag.

Häst i frihet går inte på något sätt att jämföra med dagens hästar. Människor i det fria bär inga kläder och äter på vissa platser i världen fortfarande varandra ändå har vi andra behov i den civilserade världen som vi anser livsnödvändiga. Behov som är skapade utifrån de krav vi och vår omgivning ställer på oss själva.

Utan att förmänskliga har vi förändrat våra husdjur på samma sätt och därmed också nöjesdjur nr 1 dvs hästen.
En häst är överhuvudtaget inte skapt för att rida på, det finns bara en i grund och botten som är avlad för det( den ostpreussiska hästen dvs trakhenaren) vilket nog egentligen är det grundläggande anledningen till att hästuppfödning tog fart på 1970 talet.

Hästarna som var föremålet för grundinlägget kommer absolut inte in oavsett hur vädret är.

Hästar fryser!! En häst som fortsätter att gå ute efter sommaren anpassar sig efter årstiden och kommer härav att sätta päls efter behov men behöver tillgång till stråfoder för att klara av vintern ok.

Det som felas dessa hästar för utegång är enligt min uppfattning torr plats/vindskydd samt fri tillgång till stråfoder.

Sen att mina hästar aldrig skulle ha det så är något helt annat.......

Min häst går ute dygnet runt. Han har inte haft något täcke sen i typ februari nångång och nu, sedan gräset växer, går han utan ligghall.
Så lågt ser jag ingen anldening att klaga på hästhållningen i exemplet. Min häst är mkt välmående och glad så vitt jag kan bedöma.
Hästar ska få gå ute så mycket som möjligt tycker jag!

Däremot tycker jag hömängden är alldeles för liten. Grovfoder ska ges i sådan mängd att hästen kan tugga minst 12, helst upp till 18 timmar om dygnet.

1,5 kg hö räcker högst nån timme.

Nu under sommarhalvåret behöver de inte generellt mer hö för att klara av att vara ute. Inte förrens det blir under 5+ (enligt en undersökning jag läst) når de flesta hästar den kritiska gräns då de behöver mer näring för att klara sig, då med ca 20% per sänkning av 10grader. Tyvärr minns jag inte var undersökningen var gjord men är någon intresserad kan jag kolla upp det.

Hästarna bör inte få kraftfodret i grusen och givetvis få tillräckligt med mat, vilket inte verkar vara falle, men hästarna trivs säkert bättre ute än instängda i boxar. Täcken på sommaren är mest till för att matarna ska må bra, de allra flesta hästar klarar sig utan.

Det är en himla skillnad på att ha hästen ute dygnet runt på bete, och ha den stående nära nog dygnet runt i gruspaddock med minimal grovfodergiva, utan vind- och regnskydd.
Jag tror inte att det sista är förenligt med svensk djurskyddslag, faktiskt. Det går säkert att kolla upp vad de menar i propositionen, och finns inte just detta exempel med där så går det att pröva i rätten, så man får praxis att gå efter i efterföljande fall.
Dåligt exempel för eleverna på ridskolan är det, och inte schysst mot hästarna. Professionell hästhållning ska följa hästens behov - både vårdbehov som skoning, mat, vatten, regnskydd osv, och behov av utlopp för sina naturliga beteenden; tugga, röra sig, umgås med andra hästar.

Tycker Artemis - vars häst släpps dygnet runt de närmaste dagarna, i gräshage med träd som skydd runt om, men utan täcke och stödfodring, det behovet tycks inte föreligga längre här nere iallafall.

JAg tror hästarna har det mycket bättre i de förhållandena som du beskriver än ifall de ska vara instängda i små spiltor, utan möjlighet att röra sig, få kontackt med andra hästar, dessutom lär de ha mycket tråkigare inomhus uppbundna i små burar än utomhus ihopp packade i en liten hage..

Även fast inget är bra enligt mig skulle jag hälldre ha hästen utomhus i en grus hage än ha hästen inomhus i en spilta.

JAg förstår inte riktigt vad du menar, menar du att hästar har olika behov beroende på om de är vilda eller domesticerade?

Även fast vi har haft hästarna i fångenskap i många 1000 år så har inte deras naturliga beteende förändras och därför har våra tamhästar samma grund behov som deras vilda kusiner, det är människans behov av hästen som förändrar det vi tycker är hästens "behov"

Men hästar fryser, hästar svettas och hästar känner obehag. Ska hästarna vara ute större delen av dygnet ska de ha en torr plats att ligga på.

Och hur bra mådde vildhästarna egentligen. Tidvis inte alls bra. Tidvis frös de ihjäl och tidvis svalt de ihjäl.

Man ska inte förmänskliga hästarna men man ska heller inte tro att de tål vad som helst. Man måste se sina hästar. Om de fryser måste de få möjlighet att värma sig och om de blir frustrerade av att stå inne måste de få komma ut. Ytterligheter finns åt alla håll vad det gäller hästhållning, men hur det än är så har vi som hästhållare ett ansvar att se till att djuren mår bra. Innebär det att de måste få stå inne under natten så låt dem stå inne, innebär det att de måste få gå ute fast det regnar så låt dem gå ute.

Härligt med en som tänker som jag. I mitt stall är det hästarna som bestämmer. Nåja, de får ge mig lite sovmorgon ibland. :)

Lånar din svarsknapp.
Hästar är stäppdjur med inbyggd klaustrofobi, de vill vara fria och ha uppsikt över sin omgivning. Det kan de inte i en box. Det enda fel jag kan se i beskrivningen är stråfodergivan som var på tok för liten. Helst ska hästar ha fri tillgång till stråfoder, för de är gjorda för att äta nästan dygnet runt.
Min häst går i lösdrift, vinter som sommar, med fri hötillgång. Han trivs som fisken i vattnet. I vintras skulle det bli fältskjutning runt vår gård och det kom en massa gubbar som skulle skjutträna. Jag vet sen gammalt att det låter som tredje världskriget, så jag stallade in honom för att han inte skulle gå genom stängslet. Men, det var inte lätt att övertala honom att gå in...
Inga djur ska förmänskligas, det är bland det värsta man kan göra mot dem. Lagarna är satta av människor, som inte alltid är så insatta i hur djuret ifråga fungerar. Naturligtvis är det i ren välmening, men det blir så fel.
Att stänga in en häst i en box motsvarar att stänga in en människa i en garderob modell större. Inte trevligt för ett djur som har cellskräck i generna. Inte trevligt för en människa heller...
Det är egentligen ganska enkelt. Hur lever en vildhäst, tex russen på Gotland? Boxar, täcken, lindor? Nej,tror inte det. Lita på hästen. Den har överlevt tusentals år på jorden utan all vår missriktade omsorg. Nu är den hos människan och får mat och vård om den blir sjuk.
Den svälter inte ihjäl och behöver inte vara törstig och den får hjälp om den blir sjuk eller skadad. Men, hjälp den inte för mycket och tyck inte synd om den när den lever så att den trivs. Min häst hade problem med gallor förut av för mycket stillastående. Nu har han inte varit svullen på åratal. Och har ni aldrig klivit in i stallet en vinterdag och knappt kunnat andas för ammoniaken som föorenar luften därinne? Gissa vad det gör med ett djur med så stora lungor som hästens att stå instängd i det?
Hästen mår bra av att vara ute. Titta bara på min!

Tycker liksom många andra att hömängden är för liten, annars tycker jag att det känns BRA att de går ute mycket, tänk alla hästar som bara får gå mellan stallet och manegen i stort sett.. hemskt.

Det jag också funderar på är kraftfodret.
HUr vet de att varje häst får sin giva?
Hade nog velat ta in dem på morgonen, gett dem kraftfoder, kollat över dem för dagen, släppt ut dem igen till nån timma innan lektion och då kraftfoder igen, och kraftfoder innan de senare släpps ut för natten...

Tycker att det känns lite konstigt om de bara släpps ut i en grushage sådär, med kraftfodergivor som de ranghöga kommer att äta mer av än de ranglåga, små högivor osv.

Så det är nog mest fodringen i sig som jag reagerar på, så tycker inte jag att det ska gå till, utevistelsen tycker jag känns bra.

Ska hästar gå ute ska dom ha ett skydd mot regn o blåst och att få så lite mat verkar underligt..att gå ute för hästarna kräver i sig en hel del energi o då givan (vad det verkar) är väldigt låg för innegående hästar så verkar det extremt lågt för utegående...både för att ridskolans skull så ngt rykte som svärtar ner dom kommer ut o för hästarnas skull ifall dom skulle fara illa av det.

lånar knapp!
Instämmer att högivan är för liten , men vad säger att de har det bättre inne de kanske står på spån inne och då får de ju ändå för lite hö och då är det ju bättre att de är ute. Vet den som har skrivit tråden hundra procent att de får allt kraftfoder ute på marken och precis hur mycket hö de får??? Jag jobbar själv på en ridskola och vi släpper faktiskt ut våra hästar så fort vi kan även om det är i vinter hagen för vi får faktiskt gladare hästar på det viset eftersom de slipper stå så länge i sina spånboxar och i stället vara ute och busa. DE får kraftfodret inne men hö ute morgon och kväll och det är ingen F-N som kan vet hur mycket bi ger eftersom vi kör ut flera höbalar *S* så fall får de springa och smyga väga det ute i hagen *S* Med detta ville jag säga bara om att allt kanske inte stämmer i tråden men vad vet jag för det är inte där jag jobbar i allafall ;-)

att dom e ute dygnet om nu tycker jag inte e tokigt, men enbart grushage är väl ingen höjdare. dom tas väl in om vädret blir för dåligt?
att dom lägger kraftfodret på marken det borde dom väl veta att det inte e bra, med tanke på grusen.
det e för lite stråfoder, och utfodring bör ske oftare.

hur många hästar handlar det om? och hur stor e hagen? hur ser omgivningen ut? e bara nyfiken... :)

Om jag förstog det hela rätt så hade de halm inne att sysselsätta sig med så de stog inte på spån.

Tycker det är vansinne att ge så lite hö/häst när de går ute hela natten, de behöver mera energi för att hålla vämen. De hästar som är lägst i rang får troligen inte ens i sig sina 1,5kg och dem är det väldigt synd om. Att ha hästarna ute ser inte jag som något problem utan felet är fodermängden. Hur är det när man fodrar en flock hästar med kraftfoder i hagen? De ranghögsta får sin mat först o har säkert hunnit äta upp innan den sista hästen fått sitt o den stackaren är med största sannolikhet den som är lägst i rang, tror ni att den får äta sin mat ifred? Nej då förespråkar jag för att man tar in o utfodrar krafftfodret på morgonen för att alla hästarna ska ha möjlighet att äta i lugn o ro och slippa det stressmoment det ändå blir för att jaga runt efter maten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 185
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 314
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar