Ute dygnet runt?

Jag tycker fodringsrutinerna och mängden mat låter som det sämsta i det här fallet, inte utevistelsen i sig. Jag antar att man också HAR spiltor/boxar till alla kusar OM det skulle bli uselt väder?? - då kan man ju ta in dem i de lägena. De allra flesta hästar far inte alls illa av utevistelse hela dygnet (så har jag min). Dock bör ju hästarna vara torra innan de går ut (svettats klart) om det är minusgrader och om de är klippta ha täcke på sig. Dock skulle jag inte vilja ha min i en grushage (men frågan är hur kul är spiltan som alternativ på natten??)eller utan någon form av vindskydd (som också KAN vara en tät skog).

Här är det istället bidragande till en allmän lättja som hästägare, den allmänna lättja som sakteligen sprider sig i vårt land.
Jag kan delvis hålla med dig om vissa av dina synpunkter, men jag hoppas verkligen inte att du drar alla över en kam?! Jag har själv min häst på lösdrift och har haft hästar så i många år. Ett stall är inte alltid bättre än lösdrift. Men lösdrift är heller inte bättre än stall alltid. ALLT beror på HUR man sköter det! Jag har haft hästar som framförallt fått luftvägsproblem pga uppstallning och problem med patellaupphakning (som inte märkts alls vid utevistelse). Naturligtvis beror i alla fall luftvägsproblemen på en dålig stallmiljö! Men det visste man ju inte då.... dum som man var litade man på sin stallägare och var övertygad om att ventilationen var vettig. Så gör nog många...
Självklart bör lösdriftshästar ha tillgång till ordentligt skydd för vindar, HA tillgång till box/spilta vid skador tex, ordentligt med mat och en vettig miljö att röra sig i samt byta hage alternativt mockas i hagen för att minska parasitrisk.

Att ställa in hästen i box för natten räcker inte för att allt ska vara "perfekt". För en del individer är det tyvärr tvärtom. Dessutom tycker jag att hästar av sociala skäl mår bättre att vara i sin flock dygnet runt.

När sjutton tror du att hästar fryser???

Jag vet hästar som är ute hela dagen utan täcke (täcke om nyklippt) även om det är 20 minus! Och de fryser inte. Sen beror det naturligtvis på vädret åxå. Regn ihop med blåst är sämst för hästar.
:bow:
Jag har haft hästar ute i minus 30 utan problem! Men däremot sett hästar frysa som stått ute i 0-gradigt snöblask... (då de börjat tappa vinterpäls och aprilvädret slagit till). Har de fri tillgång till stråfoder (som gärna kan vara en del halm) och en bra liggplats så är det ingen fara.

Halvblod har avlats selektivt i mer än fyrahundraår. Det är i mångt om mycket en produkt av människan och skiljer sig mycket mer genetiskt ifrån ursprungshästen än vad du och jag skiljer oss från stenåldersmänniskan. De innehåller också mycket fullblod en ras som över huvud taget inte hör hemma på de här breddgraderna.
Arabiska fullblod klarade/klarar sig ju dock ganska bra på stäppen med upp till ca 40 grader skillnad på dag o natt- temperaturer... Så det varierar väl beroende på vad man menar med just fullblod.

det blir dom nu men dom springer gladerligen in i stallet om jag öppnar åt dom...rakt in i sina egna boxar o där står dom lösa med öronen frammåt tills jak kommer en stund senare o stänger :)

Att hålla häst ute dygnet runt är inte fel om hästarna har skydd för vind och väder. Enligt djurskyddsbestämmelserna så måste hästarna ha en ligghall med torrt strö. Hästarna får också i det här fallet alldeles för lite grovfoder för att dom ska må bra. :( Ok om man utfodrar i backen med pelleterat foder, men man bör ha foderbord eller foderhäck för utedrift tycker jag då det handlar om foderhygien.
Att man behandlar ridskolehästar på det här viset ger bara oss andra hästhållare dåligt rykte. :mad: Man ska ta väl hand om sina hästar och se till att dom mår bra. Hästar kan frysa. En av mina hästar som gått på bete snart i 2 veckor fryser. Han går med täcke dygnet runt för att han inte ska bli stel. Jag förstår heller inte vitsen att släppa ut hästarna i en grushage på våren- försommaren om inte hästarna är känsliga för fång. :confused: Sen vet jag heller inte om det är förenligt med djurskyddslagen att hålla ridskolehästar på det viset du beskriver. Man ska sörja för god omvårdnad och vara ett föredöme på ridskolor.

ja detta gör bara att jag hatar ridskolor mera*kokar av ilska* jag skulel arligt talat gå upp till stallägaren och fråga vad i hel*ete den sysslar med. och säga ett å annat om vad jag tyckte om deras hästhantering och hota med att göra en anmälan!!

Det där låter helt galet...eller....
det där ÄR helt galet.

Man får dessutom inte ha hästar ute dygnet runt
utan vindskydd, fast det tycks inte folk veta eller bry sig om!!

Jag har sett hästar som har varit genomblöta efter ett kallt regn och stått och darrat, fy f*n för det!
För vilda hästar i naturen finns det alltid naturliga vindskydd,
buskar och träd m.m.
Grushage!? dygnet runt? Vad tänker de med?????? :confused:

Det låter inte som om de blir rätt utfodrade heller
vilket gör att deras motståndkraft kan minska.
Å dåligt med energi att altsra värme.

Ledsamt! :cry: :(

Mina pållar tar jag in på natten!

Bra att du reagerar!
Hoppas att du vågar agerar också! :D
Fast det brukar vara ett känsligt kapitel! :o

Du får ha dem ute utan ligghall just nu, se nedan utdrag:

Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren. Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger
dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

UTEGÅNGSDJUR
Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker .

Det ursäktar inte foderfrågan, men det är viktigt att klargöra, de flesta, iallafall i det område jag bor i, har inte vindskydd när hästarna går på bete dygnet runt (inkl. jag)

Låter sunt att fler än jag reagerar, tyvärr finns det inget att göra åt situationen. En anmälan från mig till kommunen leder bara till att jag måste försvara mig och lägga fram bevis som på alla sätt är omöjliga att ifrågasätta.

Jag vet, eftersom här har hänt en massa saker tidigare.
Kommunens djurskyddsinspektör kan inte göra någonting fast han verligen vill eftersom den sk gråzonen är alltför stor.

Desvärre blir det så här när icke hästkunniga människor tillåts driva ridskolor i vårt land.

Jag ville bara för mitt sinnes ro få veta att inte alla hästägare i Sverige accepterat denna form av hästhållning.

Hästarna lär ju överleva även om livskvaliten inte är den som man i övrigt kan tycka att de är berättigade till.

hej!
ridskolan måste anmälas till djurskyddsnämnden eftersom det helt klart inte är vettiga människor som driver stället.

utegång dygnet runt har jag absolut inget problem med, men de ska ha tillgång till vindskydd med tak, och grusunderlag kan vara skadligt efterom de äter mat bland grus och vem vill ha stenar i magsäcken? de är inte fåglar som behöver småsten/gruskorn/sandkorn för att mala maten vid matsmältningen..

knalla iväg till djurskydds-avdelningen i din kommun och begär att en djurskyddsinspektör dyker upp på stället (de kommer alltid oanmälda eftersom det är det det går ut på, att se hur det ser ut en vanligt dag för djuren), så att det blir någon rättvisa för hästarna!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 185
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 314
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar