Ute dygnet runt?

hästar i det vilda går ute dygnet runt, utan täcke, och de överlevde.

Är det vad vi vill att hästarna ska göra, bara överleva? Och gör verkligen alla vildhästar det? Vad jag vet så överlever de starkaste, och jag tror faktiskt inte någon hästägare här i Sverige "offrar" sin häst för att den inte är stark nog att leva som en vildhäst.

Dessutom ställer vi krav på hästen, den ska arbeta och får begränsad matranson, OCH i det här fallet, begränsad yta att röra sig på.

Att ha hästarna ute på natten i en stor hage, med fri tillgång på grovfoder och individuell kraftfodergiva när de ändå är inne, DET låter super. Men inte som de här hästarna verkar ha det.

Jag måste bara ta till fället att berätta om russen som går ute på Lojsta. De är ju som vildgående hästar, men stödfodras ibland. Trots det händer det faktiskt att några dör tex på vintern och de är inte precis i skick som vi vanliga omhuldande ridhästägare skulle kalla bra.
De är ofta ganska magra och man kan säkert anta att de fryser ibland men de som sköter dem anser att det är anledningen till att rasen är så bra. De blir härdiga och klarar mycket av att leva så.

Förra året när vi var där berättade de att ett föl hade överlevt alldeles själv i en hage i flera månader. Det hade kommit bort när de skulle byta hage till dem och de kunde inte hitta det igen, trots att de letade massor. Till slut dök det iaf upp i den gamla hagen, mager och dan men vid liv!

Måste bara svara på saken om att stänga in hästar i boxar...mina hästar verkligen älskar att få komma in i sina boxar o då har dom heller ingen dålig hage...öppnar hagen o mina små pållar springer fritt in i stallet o sina älskade boxar...så sååå hemskt tror jag inte att det e för dom.

Så här gör jag :

Mina hästar går ute dygnet runt OM det inte regnar väldigt och/eller blåser jättemycket, då får de komma in. Hagen vi har är torr jord där det inte hinner växa upp nåt gräs eftersom de trampar upp det.. Temperaturen här ligger på 6-15 grader om natten.

Vad gäller foder så får de kraftfodret i spannar om de är ute och höet lägger jag på marken..Fölstoet får fri tillgång och de andra får 4-5 gånger om dagen, 2-3 kg/gång.

Jag vet att grannen tittar lite snett på mig för detta men mina hästar trivs ute..

Hur stor är grushagen? Är den tillräcklig så de i lägst i rang får möjlighet att komma undan och vila. Tycker att de, naturligtvis ska ha fri tillgång till mat, men oxå komma in i god tid (mer än de 1,5h som de får nu) för att kunna komma till ro innan lektion eller alternativt komma in ett par timmar på morgonen för mat och lite lugn och ro.

Hästarna i det vilda kunde söka skydd om det började regna t.ex dessutom hade de väl förhoppningsvis tillgång till mat...

Jag skulle inte vilja ha min häst ute på natten i en grus hage nu. Jag skulle däremot gärna ha henne ute i en gräs hage med tillgång till skydd för vind och regn. Jag tycker bättre ute än inne men inne är de iaf varma och torra.

Smaken är som baken verkar iaf som att "alla" är överens om att de får för lite hö....

hästarna behöver väl inget täcke nu!? men annars låter detta sjukt. kan du inte prata med den ansvariga för dessa hästar och berätta vad du tycker. om hästarna far illa kan man även prata med djurskyddsinspektören i komunen där hästarna står.

nu har du tagit mitt citat ur sin egentliga mening. det handlade om att en häst kan gå utan täcke vid 5 plusgrader utan att frysa eller behöva speciellt mycket extra energi.
förövrigt tycker jag att den här diskussionen börjar urarta, alla har olika åsikter, vilket kan vara intressant att ge med sig av till andra, men ett konstant tjafsande om vem som har rätt känns ganska löjligt.

Jag tycker inte det låter som någon bra hästhållning. Undrar om det ens är lagligt. Mig veterligen får man inte ha hästar ute dygnet runt utan skydd för regn och vind. Sedan får de ju på tok för lite mat, de som är lägst i rang kanske inte får någon mat alls. Kraftfoder serverat på marken är ju inte heller bra, stor risk för sandkolik.

Det finns ingen mening ALLS att jämföra arbetande hästar med vildhästar. När det gäller täcken kan man jämföra med andra saker.

Det finns ingen mening ALLS att jämföra arbetande hästar med vildhästar. När det gäller täcken kan man jämföra med andra saker.

förutom att det är samma djur och att de på ett basic stadie fungerar likadant? (matsmältning, vila, försvar etc)

Om vi människor skulle leva naturligt skulle vi bo i grottor, föda ett barn om året och dö vid 40 års ålder. Skulle du vilja det ;)

Om vi människor skulle leva naturligt skulle vi bo i grottor, föda ett barn om året och dö vid 40 års ålder. Skulle du vilja det ;)

det handlar fortfarande inte om det, och om diskussionen inte kan hålla sig till det som den egentligen handlar om ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera. hästen har inte förändrat sitt beteende speciellt mycket under de år som den varit domesticerad. den har fått ett något mindre utpräglat flyktbeteende och ett mer sexuellt beteende.

Ingen mening!!?!?!! :devil:
Det är ju precis samma djur. Hästen har inte förändrat sitt beteende under de år den har varit domesticerad. Det ända som har ändrat är att de har lite mindre flyckt beteende och mer sexuellt beteende. annars är det samma djur som de som gick på stäpperna tusentals år sedan.
MÄNNISKAN däremot har genomgått stora förändringer genom evolution och hade inte klart sig så som människor gjorde samma tid som hästar var vildhästar.

men ser ni inte vilken oerhört omogen diskussion ni har. Att ens jämföra hästar med människan. Hästen och människan har för det första inte samma förutsättningar för kyla, de har utvecklats åt olika håll. Det går inte ens att jämföra.
Ni har olika åsikter, bara att acceptera.

Halvblod har avlats selektivt i mer än fyrahundraår. Det är i mångt om mycket en produkt av människan och skiljer sig mycket mer genetiskt ifrån ursprungshästen än vad du och jag skiljer oss från stenåldersmänniskan. De innehåller också mycket fullblod en ras som över huvud taget inte hör hemma på de här breddgraderna.

Halvblod har avlats selektivt i mer än fyrahundraår. Det är i mångt om mycket en produkt av människan och skiljer sig mycket mer genetiskt ifrån ursprungshästen än vad du och jag skiljer oss från stenåldersmänniskan. De innehåller också mycket fullblod en ras som över huvud taget inte hör hemma på de här breddgraderna.

Man kan inte jämföra de här hästarna med vildhästar för vildhästar har tillgång till ytor och kan själva hitta vindskydd. Hade det funnits halmat vindskydd och mer hö (beror ju förstås på vad det är för hästar men 1,5kg låter väldigt lite) hade det nog inte varit någon fara. Det låter mer som om det är någon som har förvarings problem än någon som har tänkt på hästarnas bästa. Själv föredrar jag ute så mycket som möjligt ,men då ska de ju finnas vindskydd och yta som de kan röra sig på!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 185
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 314
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar