Att det är fel att avla på bärare av denna genen.
Jag menar hur du kan se att det inte ä ett problem att avelsbasen blir mindre, den är liten nog som den är och i SYNNERHET de holländska gångartshingstarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att det är fel att avla på bärare av denna genen.
Jag menar hur du kan se att det inte ä ett problem att avelsbasen blir mindre, den är liten nog som den är och i SYNNERHET de holländska gångartshingstarna.
Mycket möjligt att avelsbasen krymper. Ser inte det som något negativt.
Du tänker inte att avla på friska hästar inte innebär att aveln dör ut?
Innan betäckning nästa år så skall vi testa alla eventuella ston som vi planerar att ha i aveln. Själv tänker jag mig modellen att aldrig korsa två bärare, och att av ett stos avkommor förhoppningsvis kunna behålla ett bra stoföl som är icke-bärare.
Två av våra ston har Roemer i fjärde led, men jag tänker att deras status är egentligen inte mer osäker än statusen på stoet med "gammal svensk" stam, då det hittils är mindre känt vilka stolinjer som bär på WFFS - Och de svenska blodslinjerna är ju hittils nästan helt otestade.
Det svenska stoets äldsta avkomma kastade i år ett föl e. Ironman H - Genast går tankarna till: Var det WFFS? För det skulle innebära att stoet och Ironman H är bärare, och stoet har då fått genen antingen från vårat sto, eller från Sir Donnerhall II. Tänk om Sandro Hit är bärare? Hur stor del av populationen är då bärare?
Man kan helt snurra bortom all kontroll om man börjar spekulera i sånt där. Så testa, rätta sig, och avvakta hur SWB och de andra stora avelsförbunden ställer sig till frågan.
Ren idioti att fortsätta avla på bärare.
Fast ALLA diploida individer är bärare av recessiva mutationer som antingen är dödliga redan i fosterstadie eller som WFFS ger lidande om de skulle födas, OM de fås i dubbel upplaga.
Innan man hittat dem är det bästa man kan göra för att undvika att få genen från båda sidor att undvika inavel. Men när man hittat genen och kan testa så går det ju faktiskt att garantera att man inte får just den defekten.
Skulle du ta alla bärare ur avel och därigenom minska avelsbasen får du färre individer, vilket leder till att det blir svårare att hitta passande kombinationer och samtidigt hålla nere inavelsgraden, vilket kan leda till att andra recessiva sjukdomsgener som INTE går att testa för har större risk att dubbleras och leda till lidande eller lägre fertilitet.
Ren idioti att fortsätta avla på bärare.
Mycket möjligt att avelsbasen krymper. Ser inte det som något negativt.
Total U.S bekräftad som bärare. Flera andra Totilas-avkommor är testade som negativa, så troligtvis kommer genen från hans möderne.
Ja och nej. Det beror ju helt och hållet på hur många avkommor som är testade. Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att se mönster hos otestade hästar än så länge.