Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Nej, inte vad jag vet. Än.
USA kan definitivt ses som ett varnande exempel på hur det kan gå om styrningen är fel, polisutbildningen är undermålig, attityder i samhället kör i diket, synen på vapen och dess användande är åt skogen, etc. Därför är det viktigt att vara uppdaterad på sådana händelser och att hålla kursen här hemma. Det finns tack och lov stora skillnader länderna emellan.

Vi ska absolut vara vaksamma på minsta tecken på att saker och ting glider iväg åt fel håll och se till styra upp det. Det gäller bara att inte tappa blicken på horisonten.

Antal polisingripanden per år: 1 300 000 st.
Antal ggr polisen hotar med vapen utan att avlossa skott, snitt per år: 200 st.
Antal ggr polisen skjuter med verkanseld mot en person, snitt per år: 15 st.
Antal händelser som lett till dödsfall, snitt per år senaste tjugo åren: 1 st.

https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/
Ja polisen tar verkligen till vapen jämt och ständigt och försöker aldrig lösa konflikter/hotfulla situationer på annat vis (OBS Ironi)

USA kan definitivt ses som ett varnande exempel på hur det kan gå om styrningen är fel, polisutbildningen är undermålig, attityder i samhället kör i diket, synen på vapen och dess användande är åt skogen, etc. Därför är det viktigt att vara uppdaterad på sådana händelser och att hålla kursen här hemma. Det finns tack och lov stora skillnader länderna emellan.

Vi ska absolut vara vaksamma på minsta tecken på att saker och ting glider iväg åt fel håll och se till styra upp det. Det gäller bara att inte tappa blicken på horisonten.
Skillnaden är att vapen kan fullt legalt köpas över vilken jävla disk som helst. FL har en 3 dagars väntetid men det hör till ovanligheterna, dessutom kan vad som helst köpas på en Gun Show av privatpersoner.
2nd Amendment.

Du ställde frågan generellt. Du nämnde ingen specifik han.

För mig framstår det som väldigt rimligt att sträcka sig efter legget/körkortet när polisen riktar sig mot mig. Jag är ovan vid den situationen, men jag skulle gissa att jag borde legitimera mig om det inträffade.
Om de står och siktar på dig med något vapen? Är det en rimlig första tanke att legitimera sig?

Och är det inga vapen involverade så lär du inte bli skjuten för du legitimerar dig, inte ens om du är en svart man. Om det är en rutinkontroll alkohol/kolla bilen?

Jag har inte hävdat att det är svart eller vitt - vad det nu ens skulle betyda i sammanhanget.

Självklart vill polisen skydda oss. Men till vilket pris vill vi bli skyddade? När är priset så högt att skyddet är lika farligt som hotet? Jag vet inte.

Menar du verkligen att hotet från en beväpnad polis idag är lika stort som hotet från en beväpnad kriminell? Jag vet att du inte är förtjust i polisen eller vapen (vilket givetvis är din rätt) men är inte det lite väl oproportionerligt?

Jag är inte den som försvarar polisen okritiskt och ger utredningen om den här skjutningen att polisen/poliserna gjort fel ska de givetvis straffas enligt reglerna. Jag skulle gärna se mer pengar och tid för vidareutbildning av polisen generellt, både inom konflikthantering och skytteträning för många skjuter alltför dåligt. Hamnar de i en situation där de måste dra vapnet ska de ha den träning och erfarenhet de behöver.

Om de står och siktar på dig med något vapen? Är det en rimlig första tanke att legitimera sig?

Och är det inga vapen involverade så lär du inte bli skjuten för du legitimerar dig, inte ens om du är en svart man. Om det är en rutinkontroll alkohol/kolla bilen?
Du tycker att jag ska föreställa mig vad jag gör om en polis pekar på mig med sitt vapen?

Jag är ledsen, men där går jag bet.

Om jag överlever är jag nog i behov av traumaterapi efteråt.

Menar du verkligen att hotet från en beväpnad polis idag är lika stort som hotet från en beväpnad kriminell? Jag vet att du inte är förtjust i polisen eller vapen (vilket givetvis är din rätt) men är inte det lite väl oproportionerligt?

Jag är inte den som försvarar polisen okritiskt och ger utredningen om den här skjutningen att polisen/poliserna gjort fel ska de givetvis straffas enligt reglerna. Jag skulle gärna se mer pengar och tid för vidareutbildning av polisen generellt, både inom konflikthantering och skytteträning för många skjuter alltför dåligt. Hamnar de i en situation där de måste dra vapnet ska de ha den träning och erfarenhet de behöver.
Hur det vore om hotet var riktat mot min person, vet jag ju inte. Båda är mycket osannolika.

Siffror totalt sett har jag ingen koll på. 6 personer har väl skjutits till döds av polis i Sverige i år, tror jag. Hur många som skjutits till döds i Sverige i år av andra än poliser, vet jag inte.

Man får förutsätta att en person som har körkort även kan prata. Då upplyser man polisen om vad man ämnar göra och inte tar för givet att "vafan vilken idiot som helst fattar" speciellt inte när man konfronteras med en dragen pistol.
Utgångsläget är rimligtvis att jag - som är en mycket laglydig person - ska akta mig för polisen. Om nödvändigt, ska däremot polisen akta mig.

Om polisen började prata engelska med mig, skulle jag tro att det var en utklädd galning.

Du tycker att jag ska föreställa mig vad jag gör om en polis pekar på mig med sitt vapen?

Jag är ledsen, men där går jag bet.

Om jag överlever är jag nog i behov av traumaterapi efteråt.
Det är liksom det tråden handlar om, vad som kan hända om polisen pekar på någon med ett vapen. Här gick det åt skogen. Troligen var det inte för att Killen lade ner vapnet.

Väldigt mycket fokus på poliser och leksakspistoler. Helt oavhängit detta undrar jag vad en kille som är på en mental nivå som en treåring gör ute själv i en storstad mitt i natten? Ingen hade kommit på tanken att släppa ut en "normal" treåring på stan mitt i natten utan uppsikt. Han kunde ju blivit påkörd av en bil eller nedslagen av ett gäng knarkare.

Hur det vore om hotet var riktat mot min person, vet jag ju inte. Båda är mycket osannolika.

Siffror totalt sett har jag ingen koll på. 6 personer har väl skjutits till döds av polis i Sverige i år, tror jag. Hur många som skjutits till döds i Sverige i år av andra än poliser, vet jag inte.
Det var 43 förra året.

Väldigt mycket fokus på poliser och leksakspistoler. Helt oavhängit detta undrar jag vad en kille som är på en mental nivå som en treåring gör ute själv i en storstad mitt i natten? Ingen hade kommit på tanken att släppa ut en "normal" treåring på stan mitt i natten utan uppsikt. Han kunde ju blivit påkörd av en bil eller nedslagen av ett gäng knarkare.
Har du missat det, det har diskuterats en hel del. Han rymde.

"Från januari till april 2017 inträffade 100 skjutningar i hela landet. Under samma period 2018 var siffran 59.

Antalet döda i samband med skjutningar från januari till april 2017 är 16 – hittills i år är antalet 8. Under förra årets fyra första månader skadades 35 människor i skjutningar – i år 27."
Hämtat här ifrån
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antalet-skjutningar-minskar-drastiskt

Men han var inte tre, han var vuxen.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 794
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama