Du kanske har fått svar redan, men men.
Jag arbetar på ett sådant boende och jag tycker inte att det är ett enda dugg konstigt att inte boendet reagerade tidigare. På mitt boende har vi 3 stycken med Downs Syndrom. De har egna lägenheter. De är helt fria att komma och gå som de vill. De är inte omyndigförklarade på något sätt och de är definitivt inte inlåsta. Jag sover när jag jobbar natt på boendet. I ett eget rum. Jag skulle inte ha en chans att höra om 2 av mina boende gav sig iväg på natten. En av dom har larm av andra orsaker än att den sticker så den personen skulle jag höra om den gick.
Jag tycker det är mycket konstigt hela händelsen. Det sägs att händelsen inträffade klockan 4 på morgonen. Det är absolut inte becksvart vid den tiden. (Jag är ofta vaken vid den tiden på natten) Man ser *tydligt* att Eric har Downs Syndrom. Personer med Downs Syndrom är kortare än andra och de har mindre händer (nästan lika små som barn) och de har tydliga drag i ansiktet. Bland annat. Eric pratade inte heller. De flesta jag arbetat med som har Downs Syndrom rör sig dessutom lite speciellt. Något en polis borde haft i åtanke om de hade fått minsta lilla utbildning i funktionsnedsättningar.
Och varför i hela fridens namn var TRE (!!) poliser tvungna att skjuta för att döda istället för att skjuta i ett ben? Eller t.o.m i 2 ben? Jag brukar vara väldigt förstående för polisens agerande, men faktiskt inte denna gång.
Jag hoppas detta kommer leda till att alla poliser får utbildning i just funktionsnedsättningar. De kan inte gå runt och skjuta allt som ser ut att vara en farlig brottsling.