Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Då blir ju frågan varför, har utbildning blivit sämre, är det fler som blir poliser som är glada i vapen, har tungt kriminella ökat eller har det att göra med att fler bär illegala vapen eller något helt annat.
Eftersom många poliser de senaste åren har flytt kåren och nya sökande saknas så har man skruvat ner antagningskravet. De som förr inte hade en chans att ta sig in på polishögskolan kommer numera in. Det är ett stort problem som det talades mycket om redan för 8 år sedan när jag jobbade inom Polisväsendet men som (vanligt) politiker och höga Polischefer inte lyssnade på. Jag är också en av dom som flydde pga alla omorganisationer som inte någon gång blev till det bättre och Polischeferna blev sämre och sämre. Stolpskottet var ju verkligen Dan Eliasson som så att säga satte spiken i kistan men även de innan var inte direkt något att ha. Blir så när politiker sätter andra politiker (utan poliserfarenhet) som högsta chef för Polisen.

Fast det var inte svar på frågan. Hur skapar det mer tid i sen skarp situation? Igen, jag pratar inte om Eric.

Det skapar inte mer tid, men, med bättre utbildning kan det fått poliserna att reagerat annorlunda. Vi vet inte hur lång tid det tog mellan mötet, den verbala varningen, varningsskottet och skarpskjutning. Jag gissar att det är något som utredningen kommer att titta mycket noga på. Fanns det nog med tid för poliserna att se just att rörelsemönstret indikerade en person med funktionsnedsättning om de haft adekvat utbildning.

Jag vägrar att tro att poliserna även i skarpt läge direkt under loppet av en eller några minuter gett ett verbalt hot, ett varningsskott och sedan skarpskjutning. Även om man tidigare haft vetskap om en våldsman i samma område. Konflikthantering handlar om just det, att avdramatisera situationen och lösa den utan våld.

Allmänheten läser om de situationer som inte kunnat lösas på annat sätt än våld, alla andra situationer får på sin höjd en liten notis på polisens FB. "Kraftigt berusad man med tydlig psykisk sjukdom beväpnad med en kniv avväpnades och omhändertogs av polisen och kördes till psykakuten klockan 04:15"

Jag vet vad du skrev, och i inlägget du svarade på riktades sarkasmen mot den här tråden. Fanns inget indirekt anklagande mot polisen. Men tydligen tolkas det så hela tiden om man inte försvarar poliserna.
Jag uppfattade det som mycket sarkastiskt mot polisen och de som försöker förklara polisens beteende och svarade därefter om du inte uppfattar det på samma vis så är det helt okej. Hur jag uppfattade det framgick av det du klippte bort så jag upprepade mitt inlägg för att visa vad jag menade istället för att skriva samma sak igen.

Uppenbarligen så var Eric helt oskyldig, eller tycker du han var skyldig till något?
Det är väldigt lätt att efteråt säga han uppenbarligen var oskyldig. Ni tänker iof de flesta poliser inte i termer oskyldig eller skyldig ( det är inte deras jobb att dömma det där och då) utan inger personen ett hot eller ej. En mansperson som riktar ett vapen mot dig, inte reagerar på orden släpp vapnet och som inte reagerar på varningsskott är definitivt ett hot. Polisen visste inte att vapnet var oäkta.

Liten anekdot, Militärligan rånade under sin tid banker med både äkta vapen och attraper. Tycker du de medlemmar i den ligan som hade atrapper under rånen var oskyldiga och inte ingav ett hot? Polisen visste inte att Erik var som en treåring. De måste agera utefter vad de ser och vad som händer.
Jävligt lätt att säga annat NU när man vet han var som ett barn. Men varken allmänhet eller polisen uppfattade honom som ett barn!

Vad som är intressant är att jag inte kan hitta någon statistik på hur många poliser har blivit skjutna eller dödade? Däremot tror jag, hittar återigen ingen statistik, att våld och hot i allmänhet har ökat mot poliser. Vilket direkt kan härledas till det polisen själv sagt, dvs det är fler poliser som gör fler ingripande och som saknar den vidareutbildning i konflikthantering som enligt regelverket ska göras men som det saknas resurser för. Samt, precis som det som verkar delvis letts till Erics död. Att polisen saknat insikt om det speciella rörelsemönster och kroppsform som personer med DS har och som med den insikten även i ett skarpt läge fått dem att agera på ett annat sätt. Vilket @Similitude påpekat.
En person med DS är ofta väl kapabla att både tala och att skjuta så i den mån de faktiskt kunde se killen och hade en chans att se rörelsemönstert och gissat på att det rörde sig om DS så kunde det fortfarande vara ett skarpt vapen som personen hanterade. Nu tror jag inte de såg det i och för sig.

Du kanske har fått svar redan, men men. ;)
Jag arbetar på ett sådant boende och jag tycker inte att det är ett enda dugg konstigt att inte boendet reagerade tidigare. På mitt boende har vi 3 stycken med Downs Syndrom. De har egna lägenheter. De är helt fria att komma och gå som de vill. De är inte omyndigförklarade på något sätt och de är definitivt inte inlåsta. Jag sover när jag jobbar natt på boendet. I ett eget rum. Jag skulle inte ha en chans att höra om 2 av mina boende gav sig iväg på natten. En av dom har larm av andra orsaker än att den sticker så den personen skulle jag höra om den gick.

Jag tycker det är mycket konstigt hela händelsen. Det sägs att händelsen inträffade klockan 4 på morgonen. Det är absolut inte becksvart vid den tiden. (Jag är ofta vaken vid den tiden på natten) Man ser *tydligt* att Eric har Downs Syndrom. Personer med Downs Syndrom är kortare än andra och de har mindre händer (nästan lika små som barn) och de har tydliga drag i ansiktet. Bland annat. Eric pratade inte heller. De flesta jag arbetat med som har Downs Syndrom rör sig dessutom lite speciellt. Något en polis borde haft i åtanke om de hade fått minsta lilla utbildning i funktionsnedsättningar.
Och varför i hela fridens namn var TRE (!!) poliser tvungna att skjuta för att döda istället för att skjuta i ett ben? Eller t.o.m i 2 ben? Jag brukar vara väldigt förstående för polisens agerande, men faktiskt inte denna gång.

Jag hoppas detta kommer leda till att alla poliser får utbildning i just funktionsnedsättningar. De kan inte gå runt och skjuta allt som ser ut att vara en farlig brottsling.
Om en person siktade på mig med en pistol skulle jag bli precis lika rädd om personen hade DS eller inte. DS innebär inte för mig att personen är helt ofarlig. Det är en människa som alla andra. Med goda och dåliga sidor. Med en pistol i handen kan en person med DS göra precis lika stor skada som en person utan DS.

Jag vägrar att tro att poliserna även i skarpt läge direkt under loppet av en eller några minuter gett ett verbalt hot, ett varningsskott och sedan skarpskjutning. Även om man tidigare haft vetskap om en våldsman i samma område. Konflikthantering handlar om just det, att avdramatisera situationen och lösa den utan våld.
Jag kan tänka mig den möjligheten.
Om de haft vapnen dragna för att vara beredda då larmet gäller potentiellt skjutvapen. E. håller i sitt vapen och får syn på andra som också har vapen, tänker att de ska leka tillsammans med dem, lyfter sitt vapen, siktar och går eller springer mot poliserna...
Just det att person reagerar annorlunda på att polisen är där kan potentiellt vara avgörande för att det eskalerar på ett oväntat sätt eller att handlingsalternativen begränsas. OBS! utan att säga om det var så eller ej, men ser inte att ett snabbt förlopp per automatik kan uteslutas.

Allmänheten läser om de situationer som inte kunnat lösas på annat sätt än våld, alla andra situationer får på sin höjd en liten notis på polisens FB. "Kraftigt berusad man med tydlig psykisk sjukdom beväpnad med en kniv avväpnades och omhändertogs av polisen och kördes till psykakuten klockan 04:15"
Det har du så rätt i. Dessutom rapporteras de i media med dramatiska ord när de är färska, detaljerna i händelseförloppet oklara osv. Men sällan uppföljning där utredning och analys av vad som egentligen hände rapporteras mer genomarbetat.

Om du inte råkar vara en svart man som sträcker sig efter sin mobiltelefon. Till exempel.

Så scenariot;
Svart man knallar gatan fram i godan ro, kommer på "shiiit, jag skulle ju ringa mamma", stoppar handen i fickan för att ta fram telefonen
Riskerar (om en polis ser honom) att polisen drar vapen mot honom. Det är alltså enligt dig ett helt rimligt och trovärdigt scenario?

Du behagar skämta hoppas jag..

Det vanligaste är säkert att man kan undvika att skjuta ihjäl folk. Någon nämnde 6 personer ihjälskjutna i år och de på 100-tals ingripande. Men att det aldrig kan inträffa det scenario du beskriver utan möjlighet till att förhandla, avdramatisera och hantera konflikten bör du sluta att vägra tro på. Jag kan tänka mig många situationer.

Hur hanterar man konflikthantering med en person som inte klarar av att kommunicera? Om någon klockan fyra på morgonen inte svarar på tilltal, inte släpper vapnet när man varnar och kanske tvärt om reagerar med att härma och sikta med sitt vapen så tänker åtminstone inte jag snarare i termer av narkotika påverkad, vägrar svara och inte "shit han kanske har ett leksaks vapen och DS och ett intellekt som en 3 åring"

Sen tror jag i ärlighetens namn att om killen verkligen hade varit som en 3-åring och reagerat som en sådan hade dödsskjutningen inte inträffat. En 3-åring hade uppfattat hotet, förmodligen gråtit och skrikit efter mamma eller liknade. De är ofta ganska verbala och snara till gråt och skrik.

Det som oroar mest är att det hittills varit 6 dödsskjutningar av polisen i år (i hela Sverige= vilket är 5 mer än det brukar vara. Klimatet i samhället är ett annat (varför hör inte till den här diskussionen öht) men det kan göra att polisen i allmänhet reagerar på skarplarm lite annorlunda än man gjort tidigare. Det är tråkigt att diskussionen har utvecklats till en slags 'vems fel är det' innan ens undersökningen slutförts utan vi sitter alla här och gissar och drar fram personliga erfarenheter och åsikter.

Det här är en tragedi inte bara för de som är personligt inblandade, Eric, hans familj, poliserna utan en fråga om polisväsendet som myndighet har ett regelverk som behöver förändras. Det bör också ses över om vapen som är förvillande lika riktiga ska säljas som leksaker till barn som leker att de skjuter varandra. Hade Eric (som ett exempel) viftat med en självlysande grön och lila plastpistol som de som finns att köpa på BR så hade antagligen reaktionen från polisen blivit en annan eftersom det varit så uppenbart att det var en leksak.

Om, om, om. Det finns så oändligt många om som skapade en tragedi. Idag tänker jag på Eric, hans föräldrar och vänner. På en liten pojke i en stor kropp. En liten pojke som med största sannolikhet inte förstod när polisen varnade verbalt och med skott utan trodde det var en lek.

Vad som förvånade mig mest är reaktionen efter skjutningen. Att polisen inte omedelbart gick fram till Eric utan att de väntade tills ambulansen kom när det, som det verkar, var klart att han var oskadliggjord. Där är något som jag tycker vi kan diskutera om det är en regel som bör ändras. Vi kommer aldrig få vet om Erics liv gått att rädda om polisen omedelbart, med sin medicinska kunskap, börjat arbeta för att rädda hans liv.

Jag tyckte jag hörde ett vittne berätta att de sprang fram nästan direkt och satte igång HLR? Missförstod jag det då.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 794
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama