Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Så på andra psykiatriska motagningar är det vanligt att hantera patienter som är beväpnade?
Nej men på särskilda boenden händer det emellanåt att det uppstår hotfulla situationer med de verktyg som finns till hands. Tex när man har en fyra åringsförstånd men en 40-årig mans 100 kg kropp och blir väldigt arg eller när man drabbas av en psykos i det allmänna köket osv. Förut var det även vanligt med behandling i hemmet då åkte öppenpsykiatrins kontaktpersoner ut till sina patienter och besökte dem i deras hem.

Nej men på särskilda boenden händer det emellanåt att det uppstår hotfulla situationer med de verktyg som finns till hands. Tex när man har en fyra åringsförstånd men en 40-årig mans 100 kg kropp och blir väldigt arg eller när man drabbas av en psykos i det allmänna köket osv. Förut var det även vanligt med behandling i hemmet då åkte öppenpsykiatrins kontaktpersoner ut till sina patienter och besökte dem i deras hem.
Ja och vad gör då personalen om situationen blir för hotfull. Jag gissar att de backar och ringer polisen.

Jag har jobbat både på akutpsyk och nu på boende. Det är ju ganska stor skillnad på ett boende eftersom du känner ju personerna väl som bor där och du vet vad du har framför dig och då är det ju lättare att hantera vederbörande . Men vi har överfallslarm som går till polisen och skulle någon vifta med ett skjutvapen på boendet vilket är i stort sett helt osannolikt skulle jag inte tveka en sekund på att trycka på det larmet.

Ja och vad gör då personalen om situationen blir för hotfull. Jag gissar att de backar och ringer polisen.
Nej det gör de faktiskt inte alltid, men om man misslyckas med att trappa ned situationen så gör de det eftersom polisen är de enda som har rätt att ta till våld annat än i självförsvar. Det beror ofta på vilka som arbetar och hur erfarna de är.

Nej det gör de faktiskt inte alltid, men om man misslyckas med att trappa ned situationen så gör de det eftersom polisen är de enda som har rätt att ta till våld annat än i självförsvar. Det beror ofta på vilka som arbetar och hur erfarna de är.
Fast hur ofta tar polisen till våld i hotfulla situationer? I de allra flesta fall så löses situationen utan att det blir rubriker i tidningarna. Den här typen av händelser rör sig om delar av promille av det totala antalet ingripanden som görs.
Om de som arbetar på de platser du beskriver alltid kunde lösa situationen utan våld så vore ditt inlägg rimligt men om de en enda gång får kalla på hjälp så är de exakt lika dåliga konfliktlösare som du anser att polisen är.

Men hur menar du nu? En 4 åringsförstånd i en 40 åringskropp är ju vad du kallade ett barn i ett inlägg ovanför? Nu menar du på att det faktiskt kan vara en hotfull situation?

Men hur menar du nu? En 4 åringsförstånd i en 40 åringskropp är ju vad du kallade ett barn i ett inlägg ovanför? Nu menar du på att det faktiskt kan vara en hotfull situation?
Ja och det har jag aldrig argumenterat emot, det är hur man hanterar situationen som varierar. Du bemöter sannolikt en person som har en utvecklingstörning och befinner sig på en fyra åringsnivå och har ett "tempertantrum" och bär ut all sin inredning inkl kyl och frys och slänger dom från balkongen annorlunda än om personen normfunktionell person och gjorde detsamma av ilska.

Ja och det har jag aldrig argumenterat emot, det är hur man hanterar situationen som varierar. Du bemöter sannolikt en person som har en utvecklingstörning och befinner sig på en fyra åringsnivå och har ett "tempertantrum" och bär ut all sin inredning inkl kyl och frys och slänger dom från balkongen annorlunda än om personen normfunktionell person och gjorde detsamma av ilska.
Fast då återkommer vi ju till att polisen inte visste att de hade en person som var på en treårings nivå framför sig. De ser i dåligt ljus en man som kommer mot dem viftande med en pistol som inte svarar på deras kontaktförsök och som inte lägger ifrån sig vapnet på uppmaning. Mannen hade lika gärna kunnat vara oerhört motiverad till att skjuta första bästa person som kom inom skotthåll. Eventuellt avvikande rörelsemönster kan bero på intag av narkotika eller alkohol.
Situationen är olöslig om man inte vill lita till slumpen.

Ja och det har jag aldrig argumenterat emot, det är hur man hanterar situationen som varierar.

Ja men det är ju jättestor skillnad mot om du jobbar på boendet och känner personen eller om du går på stan och aldrig sett vederbörande och med det inte har en susning om vad du har framför dig mer än det du ser, dvs en vuxen hotfull person på 100 kg? Inte fan börjar du leka skulle jag tippa utan du hade nog ringt polisen du oxå.

Fast hur ofta tar polisen till våld i hotfulla situationer? I de allra flesta fall så löses situationen utan att det blir rubriker i tidningarna. Den här typen av händelser rör sig om delar av promille av det totala antalet ingripanden som görs.
Om de som arbetar på de platser du beskriver alltid kunde lösa situationen utan våld så vore ditt inlägg rimligt men om de en enda gång får kalla på hjälp så är de exakt lika dåliga konfliktlösare som du anser att polisen är.
Det vet ju varken du eller jag. Men sex personer har hittills dödats i år jämfört med en om året som varit ungefärlig nivå tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2E36M/polisforbundet-slar-larm-maste-ha-mer-konflikthantering
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAR2W/polisforskare-polisen-agerar-for-snabbt
"– Det finns en viss teoretisk utbildning men den är inte särskilt omfattande när det gäller psykiskt utsatta personer som i händelsen i Stockholm. Men polisutbildningen är tvåårig plus ett år praktik. Under det ska många, stora områden täckas. Men mer utbildning behövs och naturligtvis behövs det ett delvis nytänkande kring ingripanden, säger Rolf Granér."

Jag tycker det verkar finnas utrymme för förbättring när polisförbundet själva lägger fram den åsikten.

Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om situationen kunde förhindrats men vi borde verkligen lära oss något av den, nu när den uppstått.

Ja men det är ju jättestor skillnad mot om du jobbar på boendet och känner personen eller om du går på stan och aldrig sett vederbörande och med det inte har en susning om vad du har framför dig mer än det du ser, dvs en vuxen hotfull person på 100 kg? Inte fan börjar du leka skulle jag tippa utan du hade nog ringt polisen du oxå.
Jag är verkligen inte vare sig polis eller vårdare, jag skulle aldrig klara något av de jobben eftersom jag oftast reagerar med ilska och försvar när något händer jag är även alldeles för lätt stressad. Men jag har människor i min bekantskapskrets som hanterar dessa situationer väldigt bra och lyckas avväpna situationen på ett mycket bra sätt utan att behöva tillkalla polis. Så kompetensen finns trotts att jag inte har den.

Fast då återkommer vi ju till att polisen inte visste att de hade en person som var på en treårings nivå framför sig. De ser i dåligt ljus en man som kommer mot dem viftande med en pistol som inte svarar på deras kontaktförsök och som inte lägger ifrån sig vapnet på uppmaning. Mannen hade lika gärna kunnat vara oerhört motiverad till att skjuta första bästa person som kom inom skotthåll. Eventuellt avvikande rörelsemönster kan bero på intag av narkotika eller alkohol.
Situationen är olöslig om man inte vill lita till slumpen.
Ja då har vi gått fullcirkel.

Jag tycker det verkar finnas utrymme för förbättring när polisförbundet själva lägger fram den åsikten.
Men det är det väl ingen som argumenterat emot? Det iallafall jag argumenterar emot är att det går att skapa noll misstag om man inte samtidigt ska ha en polis som faktiskt aggerar och inte sitter på röven och rullar tummarna.
Jag argumenterar också emot dina insinuationer om att alla sådana här saker går att lösa utan våld och att polisen skulle vara oerhört skjutglad och gilla att skada folk. Jag säger inte att det säkert var rätt det som skedde men med de fakta vi nu har så ser det tyvärr ut att vara just en fruktansvärd olykshändelse.

Jag är verkligen inte vare sig polis eller vårdare, jag skulle aldrig klara något av de jobben eftersom jag oftast reagerar med ilska och försvar när något händer jag är även alldeles för lätt stressad. Men jag har människor i min bekantskapskrets som hanterar dessa situationer väldigt bra och lyckas avväpna situationen på ett mycket bra sätt utan att behöva tillkalla polis. Så kompetensen finns trotts att jag inte har den.

Men återigen är det milsvid skillnad på att jobba på boendet och känna de som bor där , finns ju handlingsplaner upprättade om hur man går tillväga när det uppstår situationer. Det går ju inte att jämföra med om du möter någon helt okänd person, det måste du väl förstå?

Du behandlar sannolikt personen annorlunda om du har kännedom om personen och och kunskap om dennes sätt att fungera, inklusive vad som brukar vara lugnande/triggande och dessutom redan har en relation så den personen känner dig. DET tycker jag är den väsentliga skillnaden.

Blir ju som att jämföra äpplen och päron när faktorn vad du har tillgång till för information är totalt olika. Då är det ju inte alls samma situation som vederbörande har att hantera.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 794
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama