Det har också lyfts fram att polisen borde kunna lära sig ett och annat av just psykakuterna och de vanliga akutmottagningarna, då dess personal hanterar våldsamma patienter utan att skjuta ihjäl dem, oftast på ett förtjänstfullt sätt. Det är förvisso riktigt.
Jag har själv under några års tid jobbat på en av storstockholms akutmottagningar och det dök aldrig upp någon knivbeväpnad galning som attackerade mig eller annan personal under denna tid. Det kan naturligtvis inträffa, precis som det kan inträffa för alla de ordningsvakter som jobbar i alla möjliga olika publika miljöer. Samma rekommendation ger jag även dem, gå inte i närkamp såvida det inte handlar om liv eller död.
På psykakuterna kan det ibland gå vilt till, men de flesta patienterna där har först konfronterats av polisen eller ordningsvakter, omhändertagits, visiterats och därmed blivit av med eventuella tillhyggen innan de överlämnas till sjukvården, precis som i exemplet tidigare. Kommer den sjuke självmant till psykakuten, så är denne rimligen vårdmotiverad och går då sannolikt med på att bli visiterad innan inskrivning på avdelningen.