Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Jag vet inte vad polisen ska lära sig av psyk? Jag har jobbat på akuta delning där vi fick in en aggressiv man med poliseskort. Eller ja, polisen hade honom i handfängsel, två poliser ledde honom och en tredje pekade med elpistol. De låste upp bojorna på patientrummet och backade ut medan de siktade med elpistolen.

Mannen, alltså patienten, betedde sig självklart annorlunda med oss. Det är klart att de ser annorlunda på poliser och på vårdpersonal. Vi gav honom kvällsmacka och medicin. Det fanns liksom en annan attityd gentemot polisen. Ett hat kanske?

Det kan ju låta konstigt men ja jag använder mig av både yxa och kniv (eftersom jag täljer en del), jag använder mig även av kökskniv, hammare och lie. Det kan ju hända att jag håller i ett pistollikt föremål som någon lagt ifrån sig någonstans. Jag hittade en kniv i rabatten på jobbet tidigare i somras som jag då bar på allmänplats (för att ta bort den därifrån). Situationer uppstår huruvida jag agerar "rätt" under stress den dagen någon har sett att jag har en av barnens knallpulverpistoler i handväskan (för att jag tagit den pga av extremt stressande knallpulverskjutande och sedan glömt kvar den där) och blir stoppad av polisen vet jag inte... Jag har ingen aning, speciellt inte om det handlar om att reagerar rätt på sekunden.

Och du går omkring lite var som helst med din lie eller din knallpulverpistol? Och vid anmodan från polis att lägga ifrån dig tillhygget så kommer du varken svara eller lyda polisen?
Ptja, isf kan du ju råka ut för att polisen lyfter vapnet mot dig. (Om du istället lyder polisens instruktion och därefter civiliserat förklarar varför du har tillhygget på dig så är det tämligen lugnt.)

Och du går omkring lite var som helst med din lie eller din knallpulverpistol? Och vid anmodan från polis att lägga ifrån dig tillhygget så kommer du varken svara eller lyda polisen?
Ptja, isf kan du ju råka ut för att polisen lyfter vapnet mot dig. (Om du istället lyder polisens instruktion och därefter civiliserat förklarar varför du har tillhygget på dig så är det tämligen lugnt.)
Vet ej, det händer att jag liar, täljer med hörlurar i proppade och musik på och går mellan platser. Om jag hittade knallpulverpickan i handväskan skulle jag säkert kunna gå med den i handen och greja typ plocka ur knallpulvret hörlurar i. Jag har som sagt ingen aning om hur jag skulle göra i en hotfull situation när någon siktar på mig med sitt vapen. För mig spelar det ganska liten roll vem som håller fingret på avtryckaren. Poliser som siktar på mig är ju lika hotfulla som kriminella.

Vet ej, det händer att jag liar, täljer med hörlurar i proppade och musik på och går mellan platser. Om jag hittade knallpulverpickan i handväskan skulle jag säkert kunna gå med den i handen och greja typ plocka ur knallpulvret hörlurar i. Jag har som sagt ingen aning om hur jag skulle göra i en hotfull situation när någon siktar på mig med sitt vapen. För mig spelar det ganska liten roll vem som håller fingret på avtryckaren. Poliser som siktar på mig är ju lika hotfulla som kriminella.
Men tror du på fullaste allvar att det skulle hända?
har det hänt hittills?

Så jäkla fint! Här rullar kortegen. Jag vet inte om någon minns honom men den körs för att hedra Eric, en gravt förståndshandikappad 20-åring som olyckligtvis rotade fram ett 15 år gammalt plastgevär från sin leksakslåda häromnatten och gav sig ut i gryningen. Ett fatalt misstag av Eric och hans föräldrar som givetvis ska lastas för det som sedan hände.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/idag-gar-kortegen-till-erics-minne

(Ber om ursäkt om jag snodde tråden om polisens utsatta, underbetalda och hjältemodiga arbete)

För mig spelar det ganska liten roll vem som håller fingret på avtryckaren. Poliser som siktar på mig är ju lika hotfulla som kriminella.
Du ser inte en skillnad i anledningen till att de gör det?
Och vad det innebär för dig i fråga om att kunna få det att upphöra.
Och under vilka betingelser som det kan leda till att de verkligen skjuter.

Jag skulle bli skärrad oavsett, men rejält mycket räddare om det var någon som inte hade polisuniform.

Och det är vanligt att polisen promenerar förbi och ifrågasätter ditt arbete? Alltså kom igen, var lite rimlig i diskussionen.

Det kan ju låta konstigt men ja jag använder mig av både yxa och kniv (eftersom jag täljer en del), jag använder mig även av kökskniv, hammare och lie. Det kan ju hända att jag håller i ett pistollikt föremål som någon lagt ifrån sig någonstans. Jag hittade en kniv i rabatten på jobbet tidigare i somras som jag då bar på allmänplats (för att ta bort den därifrån). Situationer uppstår huruvida jag agerar "rätt" under stress den dagen någon har sett att jag har en av barnens knallpulverpistoler i handväskan (för att jag tagit den pga av extremt stressande knallpulverskjutande och sedan glömt kvar den där) och blir stoppad av polisen vet jag inte... Jag har ingen aning, speciellt inte om det handlar om att reagerar rätt på sekunden.
Bär oxå kniv beroende på jobb, väl synligt dessutom på allmänplats och vet du vad det har inte hänt något alls men har ju inte för vana att vifta med den framför folk.
Har även blivit stoppad med skjutvapen i bilen, det ända som hände var att polisen kollade så allt var i ordning.
Mm mm.

Du ser alltså ingen skillnad på om en kriminell siktar med ett vapen på dig och att polisen skulle göra detsamma? Jisses...

Jag vill inte att någon siktar på mig men är betydligt gladare om någon uniformerad gör det. Då är det nämligen en enormt större chans att jag kommer levande ur det hela...

Så jäkla fint! Här rullar kortegen. Jag vet inte om någon minns honom men den körs för att hedra Eric, en gravt förståndshandikappad 20-åring som olyckligtvis rotade fram ett 15 år gammalt plastgevär från sin leksakslåda häromnatten och gav sig ut i gryningen. Ett fatalt misstag av Eric och hans föräldrar som givetvis ska lastas för det som sedan hände.

(Ber om ursäkt om jag snodde tråden om polisens utsatta, underbetalda och hjältemodiga arbete)
Fast det där är väl oerhört ful diskussionsteknik? Jag har inte sett någon som inte håller med om det är en tragisk händelse, någon enstaka som uttryckt sig skuldbeläggande mot föräldrarna och så har i tråden uppkommit behov av att förklara hur polisen arbetar. Det tycker jag inte att någon här ska behöva skämmas för.

Ja och det kanske är en del av problemet. Polisen har ju våldsmonopol och hanterar situationen utifrån det medan andra yrkesgrupper och kompetenser får hantera problemet utifrån de verktyg de har. Där kanske det finns nycklar man kan använda.

Polisen har inte monopol på att utöva våld. Alla har rätt att utöva våld utifrån situationen. Ett butiksbiträde eller en väktare får försvara sig och behöver inte bara stå och ta emot stryk. Buset använder också våld. Militären har vissa befogenheter att använda vapen.

Och vad har du för belägg för att poliser hanterar problem utifrån att det icke befintliga våldsmonopolet?

Jag skulle bli högst förvånad om en polisen använde våld som primär metod oavsett läge, det är inte så det fungerar utan det mesta löses helt utan våld.

Nej inte alltid, inom psykvården pratar man sig ofta ur situationen, då handlar det oftast inte om skjutvapen men det betyder ju inte att metoderna inte fungerar för skjutvapen (utan olika skärverktyg, hammare, mejslar, slagträn etc) utan bara om att de oftast inte är tillgängliga på de platser där psykvården är.
Och poliser hanterar dagligen psykiskt sjuka, våldsamma , narkomaner mm helt utan våld och helt utan vapen. De har heller ingen att tillkalla (utom andra poliser) om det inte fungerar. Om det inte fungerar inom psykvården och personalen inte kan hantera situationen utan patienterna blir våldsamma så kan polis tillkallas.

Du borde snarast be om ursäkt för din nedlåtande attityd. Eller menar du på allvar att polisen medvetet sköt på en person som de visste var förståndshandikappad och de var säkra på att det var ett leksaksvapen. Din attityd antyder det. Och i så fall är det inte underligt om en del kommer polisernas försvar.

Det är tragiskt för alla inblandade, otroligt tragiskt, man behöver utreda och se om det går att hantera annorlunda, men man behöver inte skuldbelägga någon av de inblandade. Alla är offer.

Du ser alltså ingen skillnad på om en kriminell siktar med ett vapen på dig och att polisen skulle göra detsamma? Jisses...

Jag vill inte att någon siktar på mig men är betydligt gladare om någon uniformerad gör det. Då är det nämligen en enormt större chans att jag kommer levande ur det hela...
För hotbilden nej, för mig är båda situationerna skarpt vapen i ansiktet och snedsteg kan leda till döden, vad nu än målet för den andra partens sida är. Jag har ju ingen aning om vad polisen vill eftersom jag inte ser mig själv som hotfull.

Fast det där är väl oerhört ful diskussionsteknik? Jag har inte sett någon som inte håller med om det är en tragisk händelse, någon enstaka som uttryckt sig skuldbeläggande mot föräldrarna och så har i tråden uppkommit behov av att förklara hur polisen arbetar. Det tycker jag inte att någon här ska behöva skämmas för.
Någon enstaka? Föräldrarna ska lastas, de borde haft huslarm, personlarm, nattvakt, de borde inte låtit ”en sån här kille” ha leksaksgevär osv. Flera personer har haft goda råd om hur föräldrarna kunde ha förhindrat det här.

Själv lastar jag ingen, varken föräldrar eller polis. Men det har jag redan redogjort för flera gånger. Dock är problemet i tråden att om man inte omedelbart sluter upp bakom polisen, så anses man kritisera polisen. Det jag reagerat på är just att så många är så snabba att sätta sig i polisens roll i det här.

För hotbilden nej, för mig är båda situationerna skarpt vapen i ansiktet och snedsteg kan leda till döden, vad nu än målet för den andra partens sida är. Jag har ju ingen aning om vad polisen vill eftersom jag inte ser mig själv som hotfull.
Sannolikheten att ett snedsteg skulle leda till en massaker är osannolik. Däremot så ligger det nära tillhands om en person viftar med ett automatvapen.

Eller menar du på allvar att polisen medvetet sköt på en person som de visste var förståndshandikappad och de var säkra på att det var ett leksaksvapen.
Alltså det är så tramsigt att bara för att man inte genast rusar till polisernas försvar och anser sig veta att det var helt rätt att de sköt, så anses man skuldbelägga polisen och det hintas om att man menar att de sköt trots att de visste. Det är märkligt att folk som aldrig ens varit i en liknande situation och inte har utbildning för det, och inte var där när det skedde, vet att det var rätt agerat. Jag säger ingenting om huruvida det var rätt eller fel, men jag fattar inte varför alla plötsligt blir experter på polisens arbete och kan avgöra det själva med hjälp av medias uppgifter.

Nej vi har i stort sett aldrig poliser här så det är en helt teoretisk diskussion. Men det osannolika har ju hänt nu en helt oskyldig person har blivit dödad.
I stort sett innebär att det förekommer. Och även om det inte förekommit har ni möjligheten och den utnyttjas tidvis.

Och ja osannolika saker händer då och då. Problemet med det är att det är svårt att förbereda sig på allt osannolikt och att förutse och gissa att det är det osannolika som håller på att inträffa.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 794
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama