Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Du ställde frågan generellt. Du nämnde ingen specifik han.

För mig framstår det som väldigt rimligt att sträcka sig efter legget/körkortet när polisen riktar sig mot mig. Jag är ovan vid den situationen, men jag skulle gissa att jag borde legitimera mig om det inträffade.
När en polis riktar vapnet mot någon ska vederbörande visa händerna synligt .Visa leg ska man göra då polisen talar om att man ska göra det då det finns rätt små pistoler som man lätt kan ha i innerfickan

Du ställde frågan generellt. Du nämnde ingen specifik han.

För mig framstår det som väldigt rimligt att sträcka sig efter legget/körkortet när polisen riktar sig mot mig. Jag är ovan vid den situationen, men jag skulle gissa att jag borde legitimera mig om det inträffade.
Om polisen med vapen riktade mot dig säger "visa händerna" tänker du alltså att du, utan att säga något till dem, ska rota i fickan efter ett leg? Det låter ju inte särskilt smart måste jag säga.

Hur det vore om hotet var riktat mot min person, vet jag ju inte. Båda är mycket osannolika.

Siffror totalt sett har jag ingen koll på. 6 personer har väl skjutits till döds av polis i Sverige i år, tror jag. Hur många som skjutits till döds i Sverige i år av andra än poliser, vet jag inte.

Jag har väldigt dålig koll på de 6 skjutningarna där människor tyvärr har avlidit i år.
Men det jag vet är att vi ett tillfälle öppnade gärningsmannen eld mot poliserna med vapen (automatvapen eventuellt - som sagt, jag har dålig koll).
Vid ett annat tillfälle attackerades poliserna med kniv.

Häromveckan sköts person nummer fem ihjäl. Han ströp en polis bakifrån så att denne höll på att tuppa av. Polisen sköt då GM med två skott i benet. GM fortsatte strypa och sköts då till döds av den strypta polisen.

I alla fall vid de här tre fallen förstår jag att det lett till att gärningsmännen dött.
Två av de andra fallen vet jag inget om.

Det 6e och sista är fruktansvärt och det känner vi till så pass att jag inte behöver skriva mer om det.

Det jag vill säga med ovan är att jag inte är särskilt förvånad över att dödsskjutningarna i Sverige varit många i år, hur tragiskt det än är.

Jag har väldigt dålig koll på de 6 skjutningarna där människor tyvärr har avlidit i år.
Men det jag vet är att vi ett tillfälle öppnade gärningsmannen eld mot poliserna med vapen (automatvapen eventuellt - som sagt, jag har dålig koll).
Vid ett annat tillfälle attackerades poliserna med kniv.

Häromveckan sköts person nummer fem ihjäl. Han ströp en polis bakifrån så att denne höll på att tuppa av. Polisen sköt då GM med två skott i benet. GM fortsatte strypa och sköts då till döds av den strypta polisen.

I alla fall vid de här tre fallen förstår jag att det lett till att gärningsmännen dött.
Två av de andra fallen vet jag inget om.

Det 6e och sista är fruktansvärt och det känner vi till så pass att jag inte behöver skriva mer om det.

Det jag vill säga med ovan är att jag inte är särskilt förvånad över att dödsskjutningarna i Sverige varit många i år, hur tragiskt det än är.

Jag håller med, det är något fel med Sveriges psyk/missbrukarvård eftersom det enligt polisen är psykiskt sjuka och missbrukare som de tvingats skjuta. Kanske är det där vi måste börja. Och trots den senaste tidens ökande vapeninförsel var det i endast ett fall som någon sköt och polisen besvarade elden. I de andra fallen har det handlat om knivar och liknande vapen.

"Från januari till april 2017 inträffade 100 skjutningar i hela landet. Under samma period 2018 var siffran 59.

Antalet döda i samband med skjutningar från januari till april 2017 är 16 – hittills i år är antalet 8. Under förra årets fyra första månader skadades 35 människor i skjutningar – i år 27."
Hämtat här ifrån
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antalet-skjutningar-minskar-drastiskt
Är det polisen som har skjutit då? För det är väl vad kriminella skjuter på en helg?

Jag håller med, det är något fel med Sveriges psyk/missbrukarvård eftersom det enligt polisen är psykiskt sjuka och missbrukare som de tvingats skjuta. Kanske är det där vi måste börja. Och trots den senaste tidens ökande vapeninförsel var det i endast ett fall som någon sköt och polisen besvarade elden. I de andra fallen har det handlat om knivar och liknande vapen.
Även delar av handikappomsorgen där ungefär samma grupper ofta får lite insatser som gör att det inte ser så illa ut på ytan, men för lite som är långsiktigt hjälpande till mer reell självhjälp.

Snarare en realistisk kommentar, för en Svensk som bor i Sverige, för det är liksom Svensk polis vi diskuterar. Inte hur det är i USA.

Men är man avvikande i utseende är det vardag. Man kan vara rasifierad, ha udda klädstil osv. Alla som avviker från vit-normen har oavsett laglydighet mer kontakt med polis.
Herregud, att dejta en mörkhyad person var en ögonöppnare.

Tja. Många i tråden tycker ju att den skjutne grsbben borde ja hållits inne. I prsktiken då för att akta honom för att bli skjuten av polis, som svensk medborgare i Sverige.

Och mot rimlig lagstiftning om personlig integritet.
Kan du citera ett enda svar där någon säger att han skulle hållits inne för att inte bli skjuten av polis? Ja ghar hitills inte läst något sådant. Det jag läst är förvåning över att någon som är på en 3 årings nivå upprepade gånger rymmer ut i Stockholm. Det betyder inte att man tänker på just den här möjligheten utan som jag och andra skrivit tidigare att man känner oro över risken att han ska bli överkörd.

Men är man avvikande i utseende är det vardag. Man kan vara rasifierad, ha udda klädstil osv. Alla som avviker från vit-normen har oavsett laglydighet mer kontakt med polis.
Herregud, att dejta en mörkhyad person var en ögonöppnare.
Det är ju bara att läsa i tidigare trådar på ämnet där folk delar med sig av sina erfarenheter angående bemötande, dessa personer typ anklagas ju för att vara typ kriminella eller hånas för sin upplevelse.

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 364
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 794
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
786
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama