Har inte läst hela tråden. Men detta är något som diskuterats mycket hemma eftersom min fästman, inkl. hela hans familj är poliser av olika grader.
Händelsen är djupt tragisk, och jag är också besviken på hur media hänsynslöst lade upp en videointervju med offrets uppenbart chockskadade mor direkt. Det kändes oetiskt på flera sätt
Utan att veta vad som hänt, så har vi alla diskuterat och vänt och vridit på olika scenarion. Eftersom man vill förstå. Vi har pratat om elvapen, polisens träningsmetoder, hjärnan under stress, grupptryck, etc. etc. En av släktingarna är vapeninstruktör. En annan är dialogpolis. En tredje arbetar på grova brott etc. Det har minst sagt både spekulerats och beklagats oss emellan.
Kontentan av alla diskussioner jag deltagit i nu, är att OM det är så att offret inte släppt sitt vapen på inrådan av polisen, och OM offret rört sig trots uppmaningar från polisen att vara still, så krävs ett skott för att polismannen inte skall riskera sitt egna liv. (Bägge "OM"-en är tyvärr högst sannolika iom offrets sjukdomsbild).
-De har inte tid att försöka avgöra äktheten av pistolen.
-För att avbryta den direkta faran måste gärningsmannen avväpnas. Detta görs inte med säkerhet med ett vådaskott mot t.ex. ben/fot. Någon som blivit skjuten i sitt ben kan fortfarande avlossa ett dödligt skott mot polis eller allmänhet. Även av misstag. Av samma skäl fungerar inte elpistol, eftersom du måste komma nära faran för att använda elvapen. I detta skedet är det enligt mig, och många av de poliser jag pratat med -
helt oväsentligt om personen som håller i skjutvapnet inte är frisk.
Många skriver och säger "Men hur kan de inte ha sett att personen var annorlunda, och sjuk?"
Men om de nu faktiskt har sett att det är en sjuk person, men denne rör sig emot dem med pistol trots uppmaningar om att både släppa vapnet och att stå still. Skall man inte skjuta då, och riskera sitt eget liv - bara för att offret har en sjukdomsbild?
Att flera av polismännen sköt är snarare det som jag ställt mig frågande till. Många av poliserna anser att det har både med stresspåslag och träning att göra - avgör din kollega att det är fara för liv och bestämmer sig för skjuta - då är du själv väldigt beredd (och tränad för) att skjuta mot samma mål.
De är inte tränade för att skjuta mot en redan träffad liggande person. Alltså är det också sannolikt att offret stått upp och mottagit flera skott innan han föll, och så länge han står upp med pistol som han vägrar släppa utgör han ett livshot.
Vi är många som väntar på denna utredning..
Jag tänker mycket på alla inblandade.
(