Det är hemskt det som hänt, jag tänker inte uttala mig om rätt eller fel i polisens agerande eftersom jag vet för lite (men utan att veta tillräckligt skulle det inte förvåna mig om utredningen kom fram till att polisen inte gjorde något direkt fel utifrån omständigheterna). Med det sagt vill jag poängtera de faktiska maktförhållandena.
Många trycker på att poliser är utsatta i sitt yrke, men det är också en grupp som har betydligt mer makt än människor i allmänhet. Det är långtifrån alla yrkesgrupper som har de befogenheter som polisen har, med det kommer förstås ett stort ansvar. Det var polisen som hade det slutgiltiga ansvaret, det var polisen som sköt en människa till döds. En människa som där och då var maktlös.
Jag funderar på vilken värld det hade varit om detta inte hade mötts av någon kritik, bestörtning eller oro, om det inte möttes av viljan att vrida och vända på det som hänt så att det inte händer igen. Jag tror det hade varit en kall värld. Om dödsskjutningar enbart möttes med förståelse för polisens agerande och allt annat tystnade, då hade jag blivit orolig på riktigt. Makten, för dit hör trots allt polisen, ska alltid både granskas och tåla kritik. Särskilt ska den granskas och tåla kritik när den har dödat en människa.