Uppvärmningstips?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Någon med bra och roliga uppvärmningstips för hunden innan den ska dra?

Jag vill alltid ut i spåret fort då jag väl kommer fram, men är noga med uppvärmningen. Dock känner jag mig så tom, vi joggar lite tempoväxlingar, har lite dragkamp, kastar boll. Någon med fler roliga tips att göra på uppvärmningen? :)

Sv: Uppvärmningstips?

Hoppa upp på saker/stenar. Skicka runt träd, det får du ju lära hunden men det är en kul grej när den kan det. Peka på ett träd och säg : Runt! Åt båda hållen.

Hoppa upp på saker/stenar. Skicka runt träd, det får du ju lära hunden men det är en kul grej när den kan det. Peka på ett träd och säg : Runt! Åt båda hållen.

Hunden jag drar med nu har jag inte tid eller lust att börja träna sådant, en jaktspaniel med vääärldens temperament och står inte stilla en sekund. Den träning jag gör med henne (inte min hund) är avslappning, och sen drar jag med henne. Har med henne på ridturer då och då. Men hon springer 10km då jag rider 1km. Så man ska ju först få ned henne på jorden innan man ens kommer på tanken att få in något nytt i huvudet med henne. :) Annars världens sötaste vovve, men stressad blir man av att umgås med henne en längre stund.

Men hunden jag har, valp fortfarande så han drar inte ännu, han kan jag ju lära detta, lät som en bra och rolig övning :)

Gå runt träd är betydligt mindre stressande än bollkastning.

Jag värmer upp med skrittpromenad, om det finns möjlighet gymnasticerar jag med klättring, upp/ner från föremål, gå i trappor (både framåt och backa!), balansgång på stockar eller kanter, lite kampande och sen får de kuta lösa utan krav.

Enda gången mina apporterar föremål är när de ska simträna eller när vi håller på med praktiska saker; "Boss, ge mig den!" *peka på valfritt portabelt föremål som han kan hämta*. Boll/pinnkastning gör bara att de laddar upp och går över i stress. Dessutom hög skaderisk pga tvära kast och tempoväxlingar. Räcker med det de utsätts för hos fåren:D

/Migo

Det var inte det jag menade. Menade att jag har inte motivationen eller orken att träna denna hund i något nytt, bara att lära henne rulla runt fick jag huvudvärk av, hon ska helst sitta med nosen upp i ansiktet eller sprigna runt som en toka. Utan jag lånar henne nu som draghund då min vovve fortfarande är valp. :) Nog går hon att lära, men det tar sin tid, en stressad hund tar ju inte in något.

Detta är en fågelhund och inte en vallhund. :)

Så är mest ute efter enkla uppvärmningsövningar. :)

Ilo, valpen, skulle bli väldigt stressad om jag stod och tomkastade till honom. (står aldrig och tomkastar till någon hund bara för att göra den saken klar.)

Hunden jag lånar nu att bara dra med är ett extremfall om jag förklarar det så, hon studsar bredvid en när man går fot med henne. Rätt gör hon men hon studsar bokstavlingen upp och ned bredvid en och joggar i gående takt. Känner inte att jag orkar ta tag i hennes träning då det krävs mycket och inte är min hund. :) Hon är dock en hejjare att ha med i spåret!

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/img_0520_154082073.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=AkAGk1nTthg&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=22&feature=plcp

En film på henne, (här är hon dock lugn, men hon springer såhär även när det inte finns annan hund att leka med.)

Jag har ett BoT täcke till min hund som gör mkt av uppvärmningen åt mig men jag brukar cykla med min hund och då brukar jag t.ex ''träna'' lite med henne före. Såsom att dansa, då hon snurrar runt. Jag brukar låta henne backa och göra skänkelvikningar, alltså korsa alla benen och lite sånt. Jag brukar också cykla sakta i början så hon joggar upp sig.
Om hunden är stressad kanske du kan testa lite mental träning också? Brukar ta en gammal burk (liten) och lägga en godisbit under, min har däremot kommit på att man kan lyfta upp den och lägga den åt sidan och sen ta godisen. Sen försöker hon lyfta upp den igen, men då är det ju inget godis där så man får vara kvick.
Som de andra har föreslagit så är ju saker som att hunden ska hoppa upp på saker, upp för backar och sånt också bra uppvärmning.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb