Upptag av foderkalk?!

cobweb

Trådstartare
Hörde någonstans att det inte är någon idé att ge hästarna foderkalk, för de kan iallafall inte ta upp kalken i den formen? Låter knepigt tycker jag. Det är väl så att de tar upp det de behöver och resten går rakt igenom? Är för tillfället rätt förvirrad över detta. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Sv: Upptag av foderkalk?!

Hm...
Lite tankar:

*Kan det vara så att det blivit förvirring med den gamla "myten" att man måste ge extra foderkalk tillsammans med kli?

Det är ju så att det inte nödvändigtvis behövs. Dels för att det kanske finns kalk i tillräckliga mängder i andra fodermedel man ger samtidigt, dels för att hästen inte kan ta upp all fosfor i kliet, och kliet blir därmed inte den "enorma" fosforkälla som man tidigare ansett måste balanseras upp av extra Ca. Kan det ha missförståtts, kanske?

*Kan det vara någon alternativare som påstår att kalken ska komma från örter, koraller eller andra "naturliga" källor? (Att kalcium faktiskt är ett grundämne verkar inte ha med saken att göra enligt vissa...;) )

Sant är dock att hästen hanterar ett överskott av kalcium bättre om det kommer från ett grovfoder än i "ren" form.
Men då pratar vi just vid överskott, inte när man ger extra Ca för att det är en brist i foderstaten.

Sv: Upptag av foderkalk?!

Ja... jag vet inte, men jag tycker det verkar konstigt att de inte skulle kunna tillgodogöra sig kalken. Man har väl använt foderkalk under lång tid som tillskott till hästar? Mycket möjligt att det kommer från en "alternativare"... De sätter griller i huvudet på folk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar