uppskuren trampdyna!

Sv: uppskuren trampdyna!

nemi_baby skrev:
vadå "slösa" bort alla pengar innan lönen kommer? jag har väl för fan räkningar och sånt som alla andra eller? jag känner faktiskt inte en enda som har pengar typ 3 dagar innan lönen kommer...

Jo det är väl klart att alla har räkningar. Men har man skaffat sig djur så bör man även ha en buffert för oförutsedda utgifter.
Har man ansvaret för ett djur så ska man aldrig behöva tveka att uppsöka veterinär.
Jag fick själv åka in för ca ett år sen med en valp som brutit benet.
Det kostade nästan 5000 kr att lösa ut henne från Strömsholm.
Då är den där bufferten bra att ha.

fjolltroll skrev:
Jo det är väl klart att alla har räkningar. Men har man skaffat sig djur så bör man även ha en buffert för oförutsedda utgifter.
Har man ansvaret för ett djur så ska man aldrig behöva tveka att uppsöka veterinär.
Jag fick själv åka in för ca ett år sen med en valp som brutit benet.
Det kostade nästan 5000 kr att lösa ut henne från Strömsholm.
Då är den där bufferten bra att ha.

vad är en buffert för något? det är självklart man ska ha pengar till hands, men just då hade jag inte det. jag försöker alltid tänka på hundens bästa. hur gick det med din hund och benet? min valp tog 3 veckor på sig att bli bra när hon hade stukat benet..

nemi_baby skrev:
vad är en buffert för något? det är självklart man ska ha pengar till hands, men just då hade jag inte det. jag försöker alltid tänka på hundens bästa. hur gick det med din hund och benet? min valp tog 3 veckor på sig att bli bra när hon hade stukat benet..

En buffert är undanstoppade pengar för oförutsedda utgifter.
Typ veterinärbesök.
Jo hunden är bra i benet nu. Kan kanske vara lite stel när det är riktigt kallt ute.
Men det tog 3 månader innan hon fick börja röra sig fritt igen.
3 väldigt långa månader kan jag ju lugnt säga där jag satt med henne en stor del av dagarna för att hon skulle hålla sig lugn och stilla.
Bortsett från dom nästan 5000 kr som det kostade att lösa ut henne så tillkom det flera st röntgenundersökningar för ca tusenlappen styck. Plus all bensin fram och tillbaka till Strömsholm.
Så den där bufferten är bra att ha.

fjolltroll skrev:
En buffert är undanstoppade pengar för oförutsedda utgifter.
Typ veterinärbesök.
Jo hunden är bra i benet nu. Kan kanske vara lite stel när det är riktigt kallt ute.
Men det tog 3 månader innan hon fick börja röra sig fritt igen.
3 väldigt långa månader kan jag ju lugnt säga där jag satt med henne en stor del av dagarna för att hon skulle hålla sig lugn och stilla.
Bortsett från dom nästan 5000 kr som det kostade att lösa ut henne så tillkom det flera st röntgenundersökningar för ca tusenlappen styck. Plus all bensin fram och tillbaka till Strömsholm.
Så den där bufferten är bra att ha.

det kan den nog vara ja!! min valp kunde åtminstånde läka sej självt sa vet. fick bara ta ut henne så hon kunde kissa å bajsa...min hund som är en hurtbulle fick inte springa...hon kan springa i timmar utan att vilja tröttna bara hon har sin bästa vän uno med sig.

nemi_baby skrev:
det kan den nog vara ja!! min valp kunde åtminstånde läka sej självt sa vet. fick bara ta ut henne så hon kunde kissa å bajsa...min hund som är en hurtbulle fick inte springa...hon kan springa i timmar utan att vilja tröttna bara hon har sin bästa vän uno med sig.

Här är ju också en hund som tillbringade timmar i sträck ute med bus, lek och spring.
Henne fick vi bära ut och in för att hon inte skulle gå i trappor.

Om det är djupt och glipar så kan det behöva sys eller limmas. Hur det ligger till med betalning är lite olika från veterinär till veterinär. Distriktarna fakturerar om man inte har någon förfallen faktura obetald hos dem, andra kliniker har nästan alltid kontantbetalning...

fjolltroll skrev:
Här är ju också en hund som tillbringade timmar i sträck ute med bus, lek och spring.
Henne fick vi bära ut och in för att hon inte skulle gå i trappor.
samma här dom första dagarna bara...sedan kunde hon gå lite själv uppåt iallafall

pimy skrev:
Om det är djupt och glipar så kan det behöva sys eller limmas. Hur det ligger till med betalning är lite olika från veterinär till veterinär. Distriktarna fakturerar om man inte har någon förfallen faktura obetald hos dem, andra kliniker har nästan alltid kontantbetalning...
okej men det är läkt nu

Ledsen att behöva säga detta men nemi_baby du verkar trampa folk på tassarna hela tiden.:devil:

Lazy1 skrev:
Ledsen att behöva säga detta men nemi_baby du verkar trampa folk på tassarna hela tiden.:devil:
ja du det har du nog ganska rätt i. jag erkänner iallafall:angel:

nemi_baby skrev:
vad är en buffert för något?
Något som ska finnas om man har djur, fast super man varje helg går väl pengarna till sprit istället för hundens väl och ve... :angel:

Mia_R skrev:
Något som ska finnas om man har djur, fast super man varje helg går väl pengarna till sprit istället för hundens väl och ve... :angel:
bara för att man festar så behöver inte det betyda att man köper upp sprit för alla pengarna. och om du nu så måste veta så jävla noga så brukar jag få gratis varje gång.

Personligen är jag heltidssjukskriven, vilket är rätt dåligt betalt.
Ändå har jag pengar kvar i slutet av månaden, det handlar om att prioritera. Jag prioriterar mina djur framför att kunna festa,shoppa osv.
Så kanske borde du fundera på vad du egentligen spenderar dina pengar på, och se vilka utgifter som kan ses som "onödiga" och som du därmed kan klara dig utan. Gör du det är chansen också stor att du har pengar kvar till nästa lön.

(Detta är absolut inget påhopp, snarare ett gott råd)

Yeah skrev:
Personligen är jag heltidssjukskriven, vilket är rätt dåligt betalt.
Ändå har jag pengar kvar i slutet av månaden, det handlar om att prioritera. Jag prioriterar mina djur framför att kunna festa,shoppa osv.
Så kanske borde du fundera på vad du egentligen spenderar dina pengar på, och se vilka utgifter som kan ses som "onödiga" och som du därmed kan klara dig utan. Gör du det är chansen också stor att du har pengar kvar till nästa lön.

(Detta är absolut inget påhopp, snarare ett gott råd)
okej tack för rådet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 807
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 210
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar