uppskuren trampdyna!

N

nemi_baby

min valp på 8 månader har skurit upp sin trampdyna. man ser köttet! hon har fått bandage så de ska sluta blöda, för de ville inte ge sej. min fråga r ska ja ta in henne till vet eller ska ja vänta?

Sv: uppskuren trampdyna!

Chima skrev:
Ta in henne till vet.
Det kan behöva sy...

hon är försäkrad i folksam....vet du om den täcker det? jag har nämligen inga pengar förrän i slutet av veckan! annars bör dom väl ta faktura?

Det beror på vart du befinner dig. Vissa veterinärstationer tar faktura, andra inte, så det är omöjligt att svara på. Försäkringsbolaget har inget med det att göra.

En vet syr oftast inte igen trampdynorna utan låter det själv läka i alla fall här jag bor.

Klart du ska åka till vet.! Har du inte råd med det ska du inte ha hund, det är min åsikt. Även en försäkrad hund får du ju betala självrisk samt mediciner för, så det måste finnas marginaler ekonomiskt. Dessutom får du (vad jag vet) alltid betla vid själva vet.besöket. Om det sedan är något som skulle gå på försäkringen får du ut det i efterhand.

Det är väl ingentvekan om saken..Åk till vet!!

Sannis skrev:
En vet syr oftast inte igen trampdynorna utan låter det själv läka i alla fall här jag bor.

Min kompis tik skärde upp trampdynan..eller det va det där imellan..hon fick sy fem stygn..så säg inte aldrig ;)

Min hund skar upp trampdynan och fick sy.
Hoppas du har tagit din hund till veterinären vid det här laget.

En av våra tidigare hundar skar också upp trampdynan och då var vet. tvungen sy! Samma hund skar upp en annan trampdyna, men inte så stort, då behövdes det ej sys! Hoppas du rådfrågat en vet!

Garpen skrev:
Klart du ska åka till vet.! Har du inte råd med det ska du inte ha hund, det är min åsikt. Även en försäkrad hund får du ju betala självrisk samt mediciner för, så det måste finnas marginaler ekonomiskt. Dessutom får du (vad jag vet) alltid betla vid själva vet.besöket. Om det sedan är något som skulle gå på försäkringen får du ut det i efterhand.

jag har råd! du vet inte va du snackar om. det va bara nån da kvar tills ja fått lön. ja respekterar din åskit, men ja tycker oxå att folk som inte har de så bra ställt förtjänar att få ha djur dom med

ville bara skriva att hon mårt bra nu. är läkt. behövdes ingen vet...

Ok, det låter bra! Jag missförstod väl att du inte hade råd när du skrev att du inte hade några pengar förrän i slutet av veckan, men det är bra att det inte var så efter som djur inte bestämmer när i månaden de blir sjuka.

Jag menade inte att man ska vara rik för att ha djur, menade att det inte ska hänga på pengarna huruvida man uppsöker veterinär eller inte. Det handlar ju inte om att ha det bra ställt, anser jag, det handlar om sunt förnuft att man ser till att det finns pengar att betala sina egna, sina barns eller sina djurs läkarbesök när så krävs.

Garpen skrev:
Ok, det låter bra! Jag missförstod väl att du inte hade råd när du skrev att du inte hade några pengar förrän i slutet av veckan, men det är bra att det inte var så efter som djur inte bestämmer när i månaden de blir sjuka.

Jag menade inte att man ska vara rik för att ha djur, menade att det inte ska hänga på pengarna huruvida man uppsöker veterinär eller inte. Det handlar ju inte om att ha det bra ställt, anser jag, det handlar om sunt förnuft att man ser till att det finns pengar att betala sina egna, sina barns eller sina djurs läkarbesök när så krävs.

ja det fattar jag med faktiskt. det va ca en vecka eller så innan jag fått pengar. när man sedan hade torkat bort blodet så man kunde se bättre, så kunde man se att såret inte var särskilt djupt. jag tog kontakt med vet och beskrev problemet och fick som råd att tvätta och bandagera. det gjorde jag och nu är hon normal.

nemi_baby skrev:
jag har råd! du vet inte va du snackar om. det va bara nån da kvar tills ja fått lön. ja respekterar din åskit, men ja tycker oxå att folk som inte har de så bra ställt förtjänar att få ha djur dom med
Inte om deras dåliga ekonomi går ut över djuretshälsa:crazy:

escodobe skrev:
Inte om deras dåliga ekonomi går ut över djuretshälsa:crazy:
nej det är ju klart. man ska alltid se till djurets bästa. jag gör allt för min hund. jag hade naturligtvis kontakt med veterinär och andra som har lite större erfarenhet av skärsår och dom sa till mej exakt vad jag skulle göra. och skulle de inte bli bättre efter en vecka så skulle jag ta in henne. det sa veterinären till mej! jag gjorde exakt det hon sa och det fungerade. det var inte så djupt som jag trodde. trodde det pga hon blödde så mycket.

Precis, ett djur kan skada sig veckan innan löning med operationer och medicinkostnader för åtskilliga tusenlappar som följd. Då kan man inte sitta hemma och vänta på att pengarna ska rulla in... :crazy: Det är det jag menar med buffert, att det finns en summa pengar som är "öronmärkta" för hunden och de eventuella omkostnader som kan bli med den.

Det är min åsikt, sedan får var och en tycka som den vill, bara man är nöjd! :smirk:

nemi_baby skrev:

Du kanske skall sätta undan pengar så du har en buffert och inte står utan om det händer något. Eller så får du låta bli att slösa bort alla pengar innan din nästa lön kommer in på kontot!

Flinisen skrev:
Du kanske skall sätta undan pengar så du har en buffert och inte står utan om det händer något. Eller så får du låta bli att slösa bort alla pengar innan din nästa lön kommer in på kontot!
vadå "slösa" bort alla pengar innan lönen kommer? jag har väl för fan räkningar och sånt som alla andra eller? jag känner faktiskt inte en enda som har pengar typ 3 dagar innan lönen kommer...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 710
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 807
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 210
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar