Upprop angående kortnosar

När jag skulle hämta ut min ena från veterinären i somras så var det någon som stod i väntrummet med sin Mops och babblade på om hur den inte aaalls var som utställningsmopsar som var sönderavlade med andningsproblem.

Både jag och pappa som var med bara kollade på varandra med stora ögon, hade mina hundar andats som den gjorde så hade jag varit väldigt orolig!

Det här med trubbnosuppfödare som hävdar att veterinärer tjänar pengar på att operera i onödan. När jag letade efter en intuberad trubbnos hittade jag den här filmen av och med en renommerad brittisk uppfödare av engelsk bulldogg.

Denna har också lagt upp en film på en av deras tikar som ska valpa. Hunden beskrivs i filmen som "very healthy".

Det där var något av det värsta jag sett. Huvudet är ju helt deformerat!

Någon som läst artikeln om Trubbnosupproret i senaste Hundsport?

Det är långt. Men kort förklarat så är det kritik mot att Trubbnosupproret kom hastigt på och att länsstyrelsen i Skåne var för snabbt på med inspektioner och förelägganden.
Orkar inte gå in på fallen exakt men veterinärer ansåg sen att hundarna hade normal andning. Gällde tre mopsar och tre Bulldogs.
De tar också med utställningsresultat som hänvisning till hur bra hundarna är :D

Jag kan inte uttala mig om veterinärutlåtandena men jag reagerade på att Mopsuppfödaren ville att hundarna skulle få 30 min på sig att lugna ner sig innan de hälsade på inspektörerna så att de inte skulle andas så häftigt :angel:

Känns som alla pekar finger på varandra i det här och ingen har en sjuk hund.

Det är långt. Men kort förklarat så är det kritik mot att Trubbnosupproret kom hastigt på och att länsstyrelsen i Skåne var för snabbt på med inspektioner och förelägganden.
Orkar inte gå in på fallen exakt men veterinärer ansåg sen att hundarna hade normal andning. Gällde tre mopsar och tre Bulldogs.
De tar också med utställningsresultat som hänvisning till hur bra hundarna är :D

Jag kan inte uttala mig om veterinärutlåtandena men jag reagerade på att Mopsuppfödaren ville att hundarna skulle få 30 min på sig att lugna ner sig innan de hälsade på inspektörerna så att de inte skulle andas så häftigt :angel:

Känns som alla pekar finger på varandra i det här och ingen har en sjuk hund.

Nej, några sjuka hundar finns det ju inte. Det är bara missförstånd för att folk inte förstår sig på rastypiska egenskaper... :cautious:

Nej, några sjuka hundar finns det ju inte. Det är bara missförstånd för att folk inte förstår sig på rastypiska egenskaper... :cautious:
Intressant var att 12 kennlar fick besök av Länsstyrelsens inspektörer och man får inte veta i artikeln hur det gick för de andra 10.

Det är också viktigt att det framkommer att inspektörerna hade uniform på sig. Så fasansfullt. Stackars de som fick oanmäld inspektion :(

Artikeln är säkert korrekt i sakfråga men stinker offerkofta vilket jag starkt ogillar i en tidning som utges av SKK.

Och efter en snabb titt i medlemsregistret eller vad man nu kallar det (är ingen FB vän) så hittade jag både uppfödare o utställningsdomare ,inte kostigt om man blir bannad för att man har en sund åsikt.
Om jag blir insläppt blir jag nog inte långvarig ,men va f-n,here we go :devil::D
Bara att konstatera att mitt rykte föregått mig eller så har dom en jäkligt slö moderator.

Från fb:

Jag brukar vara hundvakt åt denna sötnosen! Hon knorrar och snarkar så sött. Min fråga är bara att när jag har lekt med [namn] så snorar hon en MASSA. Brukar hundar snora så när dom varit igång ett tag?
[Bild på vad jag antar är petit brabancon]

När hon får svar om andningsproblem blir hon förbannad och säger att alla hundar väl är söta. Då får hon svar om att hunden är gullig och att den nog är förkyld. Ett svar säger att det är normalt att trubbnosar blir förkylda ibland.

:banghead:

Från fb:

Jag brukar vara hundvakt åt denna sötnosen! Hon knorrar och snarkar så sött. Min fråga är bara att när jag har lekt med [namn] så snorar hon en MASSA. Brukar hundar snora så när dom varit igång ett tag?
[Bild på vad jag antar är petit brabancon]

När hon får svar om andningsproblem blir hon förbannad och säger att alla hundar väl är söta. Då får hon svar om att hunden är gullig och att den nog är förkyld. Ett svar säger att det är normalt att trubbnosar blir förkylda ibland.

:banghead:
Jag såg det och orkade inte ens läsa det. :banghead::banghead:

Den här lilla pysen har polisen lagt upp som upphittad. Och jag hoppas verkligen han hittar hem igen, tro inget annat.

Men han har ju för bövelen inga näsborrar! :cry:

Den här lilla pysen har polisen lagt upp som upphittad. Och jag hoppas verkligen han hittar hem igen, tro inget annat.

Men han har ju för bövelen inga näsborrar! :cry:

Gissar att detta är en numera vuxen smuggelhund som någon lessnat på. Chip saknas och dessa hundar är inte billiga att köpa från seriösa uppfödare. Inget man bara "tappar bort" och inte anmäler el låter bli att regga.
Blir inte förvånad om hunden uppvisar någon åkomma som behöver lite dyra behandlingar och då var det inte så kul med hund längre.

Gissar att detta är en numera vuxen smuggelhund som någon lessnat på. Chip saknas och dessa hundar är inte billiga att köpa från seriösa uppfödare. Inget man bara "tappar bort" och inte anmäler el låter bli att regga.
Blir inte förvånad om hunden uppvisar någon åkomma som behöver lite dyra behandlingar och då var det inte så kul med hund längre.
Jag kollade igen nu, den ligger kvar trots att polisen lade ut den igår förmiddag. Det kan ju vara som du säger - eller så har något hänt ägaren. Någon skriver att hon sett den tidigare, bunden utanför ett köpcenter, och reagerat på att den satt väldigt länge innan en äldre herre kom och hämtade den.

Jag kollade igen nu, den ligger kvar trots att polisen lade ut den igår förmiddag. Det kan ju vara som du säger - eller så har något hänt ägaren. Någon skriver att hon sett den tidigare, bunden utanför ett köpcenter, och reagerat på att den satt väldigt länge innan en äldre herre kom och hämtade den.
Varje människa av vett och sanns anmäler väl sin hund som försvunnen hos polisen inom ett dygn. Senast! Speciellt om den försvinner i en stad där någon rätt snabbt lär hitta hunden? :cry:
Den ser dessutom ut att vara helvit. Inte den vanligaste färgen så om den verkligen var saknad borde någon känna igen den.

Varje människa av vett och sanns anmäler väl sin hund som försvunnen hos polisen inom ett dygn. Senast! Speciellt om den försvinner i en stad där någon rätt snabbt lär hitta hunden? :cry:
Den ser dessutom ut att vara helvit. Inte den vanligaste färgen så om den verkligen var saknad borde någon känna igen den.
Ja fast om det är en äldre gubbe kanske han har fått en stroke eller något, tänkte jag.

Ja fast om det är en äldre gubbe kanske han har fått en stroke eller något, tänkte jag.
Men om hunden är utomhus borde troligtvis gubben tuppat av bland folk och anhöriga eller något undra var hunden är?
Men det är klart, det finns väldigt ensamma människor :(

Var det inte för några år sen man hittade en död man i en vak som ingen saknade. Till våren hittade man en död hund i vattnet...med ett chip. Då klarnade bilden. Mannen hade troligtvis försökt rädda sin hund :cry:

Men om hunden är utomhus borde troligtvis gubben tuppat av bland folk och anhöriga eller något undra var hunden är?
Men det är klart, det finns väldigt ensamma människor :(

Var det inte för några år sen man hittade en död man i en vak som ingen saknade. Till våren hittade man en död hund i vattnet...med ett chip. Då klarnade bilden. Mannen hade troligtvis försökt rädda sin hund :cry:
Men gud så hemskt! :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka