Upprop angående kortnosar

Det går inte ens hitta några ok,det är trist men sant. På frallor är det lättare.
Sanslöst.

Men vilken korkad diskussion det är som förs kring det här. Alltså inte här, utan på andra ställen där den poppar upp. Jag har läst runt lite och det havererar alltid i MEN NI HATAR JU RASEN. Är det inte just det man INTE gör om man tar upp problematiken? Då värnar man väl om rasen.

Sanslöst.

Men vilken korkad diskussion det är som förs kring det här. Alltså inte här, utan på andra ställen där den poppar upp. Jag har läst runt lite och det havererar alltid i MEN NI HATAR JU RASEN. Är det inte just det man INTE gör om man tar upp problematiken? Då värnar man väl om rasen.
Precis! Men de är väl livrädda att tappa alla avelshundar de investerat i.

Dom hade inte helt fel,båda föräldrarna är importerade av mig,det går inte hitta bra trubbnosar här i landet.
Du skulle skrivit att hunden på bilden är 12 v.

Nåja, valpen är väl född i landet? Om du vill får du gärna PM:a ditt kennelnamn så har jag någon att rekommendera till den som vill köpa en mops :).

Sanslöst.

Har tänkt lite till runt det här. Kan det vara så att man inte vill erkänna för sig själv att man bidrar till ohälsa hos hundarna man älskar? Och då slår ifrån sig på alla cylindrar och med de få argument som finns att ta till?
Jag vet inte men hoppas att det finns nån slags vettig förklaring till att man försvarar den riktning aveln tagit.

Har tänkt lite till runt det här. Kan det vara så att man inte vill erkänna för sig själv att man bidrar till ohälsa hos hundarna man älskar? Och då slår ifrån sig på alla cylindrar och med de få argument som finns att ta till?
Jag vet inte men hoppas att det finns nån slags vettig förklaring till att man försvarar den riktning aveln tagit.
Jag tror ett stort problem ligger i utställningarna också och att domarna inte bryr sig om andningsproblem som de ser i ringen. Det avlas på hundar det går bra för i utställningsringen. Går det bra för dem där är de friska, gissar jag att många tänker.
Frågan är bara hur de ska lyckas ändra domarna, RAS verkar ju inte ha hjälpt tyvärr.

Min ena långnos ligger och snarkar just nu. Ebrah har somnat i sängen men huvudet har halkat ner så att hon nästan stryper sig själv. Det låter så att jag håller på att bli knäpp och funderar på att lyfta upp huvudet i sängen igen bara för att få tyst på henne. Började tänka på den här tråden då. Tänk att höra det snarkandet mer eller mindre hela tiden... Det finns ju gott om hundar som är så. Jag själv hade en hund på jobbet förut som snarkade värre när den stod stilla utomhus en sval dag än vad Ebrah gör i skrivande stund... Har även varit på utbildning där det var en hund som satt i ett svalt rum och trots det hördes andningen konstant, ett svagt rosslande ljud.

Men å andra sidan, de få tillfällena som "jobbhunden" blev sövd så höll den på att dö av syrebrist, den slutade visst att andas många gånger under tiden den var inlagd, fick ligga flera dagar i syrgastält osv... Något sådant skulle jag aldrig ens fundera på att skulle hända mina hundar, om de inte hade råkat ut för en olycka där lungorna blivit punkterade eller liknande, men det är ju en helt annan grej.

När man tänker på alla problem en hund kan ha, alla olyckor en hund kan råka ut för osv även om man köper en så sund hund som möjligt, allt som går att oroa sig för... Varför alls köpa något där man får gå och oroa sig för om hunden alls ska kunna andas(!) eller om den ska klara att bli sövd utan att kroppen ger upp? Jag fattar det inte.

(och nu när jag skrivit klart det här så har Ebrah lyft upp sitt huvud i sängen självmant. Äntligen är det helt tyst i rummet igen. Det enda ljud som hörs är mitt skrivande på tangentbordet och ett svagt surr från en fläkt. Hade jag inte sett hundarna, då hade de lika gärna kunnat vara någon helt annanstans. Så tysta är de.)

Åh jösses ... Ni som är med i vetbase på fb. Kolla senaste inlägget om eng bulldog, klicka upp skribentens egen sida och studera näsborrarna på hennes omslagsbild. Om ni hittar några.

Åh jösses ... Ni som är med i vetbase på fb. Kolla senaste inlägget om eng bulldog, klicka upp skribentens egen sida och studera näsborrarna på hennes omslagsbild. Om ni hittar några.
Jag började genast slå huvudet i väggen när jag såg inlägget. Fällan var ju helt bedrövlig.

Min ena långnos ligger och snarkar just nu. Ebrah har somnat i sängen men huvudet har halkat ner så att hon nästan stryper sig själv. Det låter så att jag håller på att bli knäpp och funderar på att lyfta upp huvudet i sängen igen bara för att få tyst på henne. Började tänka på den här tråden då. Tänk att höra det snarkandet mer eller mindre hela tiden... Det finns ju gott om hundar som är så. Jag själv hade en hund på jobbet förut som snarkade värre när den stod stilla utomhus en sval dag än vad Ebrah gör i skrivande stund... Har även varit på utbildning där det var en hund som satt i ett svalt rum och trots det hördes andningen konstant, ett svagt rosslande ljud.

Men å andra sidan, de få tillfällena som "jobbhunden" blev sövd så höll den på att dö av syrebrist, den slutade visst att andas många gånger under tiden den var inlagd, fick ligga flera dagar i syrgastält osv... Något sådant skulle jag aldrig ens fundera på att skulle hända mina hundar, om de inte hade råkat ut för en olycka där lungorna blivit punkterade eller liknande, men det är ju en helt annan grej.

När man tänker på alla problem en hund kan ha, alla olyckor en hund kan råka ut för osv även om man köper en så sund hund som möjligt, allt som går att oroa sig för... Varför alls köpa något där man får gå och oroa sig för om hunden alls ska kunna andas(!) eller om den ska klara att bli sövd utan att kroppen ger upp? Jag fattar det inte.

(och nu när jag skrivit klart det här så har Ebrah lyft upp sitt huvud i sängen självmant. Äntligen är det helt tyst i rummet igen. Det enda ljud som hörs är mitt skrivande på tangentbordet och ett svagt surr från en fläkt. Hade jag inte sett hundarna, då hade de lika gärna kunnat vara någon helt annanstans. Så tysta är de.)
Ja när min rottis började snarka/låta när han sov djupt på äldre dar så tog jag honom till veterinären. Eftersom han inte lät i vaket tillstånd fick jag övertyga dom om att söva hunden och gå ner i halsen .
När de väl gjorde de förstod de problemen, han hade inflammerade stämband med stora knutor och behövde medicineras. Han blev bra.
För mig är det obegripligt att man inte får panik själv av att höra hur sitt djur inte kan andas ordentligt.
Till och med sambon som helst inte har djur pratar ibland om hur hemskt det var när hunden lät när han sov och hur svårt det var att själv sova även om man visste att det inte var något farligt och att han skulle bli bättre.
Tänk att leva med en hund som låter jämt och tex inte kunna vara ute på sommaren med den osv...

Du kan väl sammanfatta för oss som inte kan gå? :)

Ja, om jag går så ska jag absolut göra det! :)

Hm, tror att det kan vara livesänt?

Tillägg:
Jajamen! :)
"Direktsända tävlingar
Även i år sänder vi direkt via webben. Följ bland annat tävlingar i SM i freestyle och heelwork to music, agility, Café Hundsnack och den stora finalshowen. Mer detaljerad information kommer inom kort!"

Ja, om jag går så ska jag absolut göra det! :)

Hm, tror att det kan vara livesänt?

Tillägg:
Jajamen! :)
"Direktsända tävlingar
Även i år sänder vi direkt via webben. Följ bland annat tävlingar i SM i freestyle och heelwork to music, agility, Café Hundsnack och den stora finalshowen. Mer detaljerad information kommer inom kort!"
Åh, då ska jag verkligen försöka kolla! Känns lite segt att sitta 20 min resväg från mässan men ändå inte ta sig dit. Nästa år ska jag dock ställa ut Ebrah där för att fixa utställningsmeriten som krävs för lure coursing-championat (är skönt att ha det avklarat OM hon skulle visa sig springa bra :p ).

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka