Upprop angående kortnosar

Men gud så hemskt! :cry:
Hittade via google. Mindes lite fel. Mannen och hunden hittades samtidigt fastfrusna i isen i Bromma. De hade troligtvis legat där sen hösten. Hunden var chippad men hade inte registrerats i Jordbruksverkets register. Ingen hade saknat dom på hela tiden. Ensamhet kan vara skönt men det där är bara så oändligt sorgligt.
Hoppas trubbnosen inte har en ensam husse någon stans där ute.

Isar är farliga, att försöka rädda sin hund ur en vak är likställt med dödsfara, inget man bör göra utan back upp. Typ brandkår o stegar o ishackor.
mvh Vallis fd öbo.
Ja håller inte isen för en hund så......Jag är rätt liten men väger avsevärt mer än gammeltiken tom :crazy:

Jag träffade en sådan himla fin fralla på mitt jobb häromdagen.
En polsk import - som säkerligen skulle åkt ut direkt på utställning.
Låååång nos, alltså vi snackar flera centimeter ut från skallen. Stora, vida näsborrar. Normala ögon (inga som snart ploppar ut från skallen).
Jättefin och smäcker hane, långa, raka ben. Inga krokiga, skeva och korta saker. Lång hals utan överdrivet med skinn och fläsk.
Både jag och sköterskan var alldeles förvånade. Trodde inte dessa exemplar fanns längre!
Fantastisk trevlig och lugn, inte stressig och hyper som andra frallor.
Åh den hade jag velat se!

Det är långt. Men kort förklarat så är det kritik mot att Trubbnosupproret kom hastigt på och att länsstyrelsen i Skåne var för snabbt på med inspektioner och förelägganden.
Orkar inte gå in på fallen exakt men veterinärer ansåg sen att hundarna hade normal andning. Gällde tre mopsar och tre Bulldogs.
De tar också med utställningsresultat som hänvisning till hur bra hundarna är :D

Jag kan inte uttala mig om veterinärutlåtandena men jag reagerade på att Mopsuppfödaren ville att hundarna skulle få 30 min på sig att lugna ner sig innan de hälsade på inspektörerna så att de inte skulle andas så häftigt :angel:

Känns som alla pekar finger på varandra i det här och ingen har en sjuk hund.
Känns som länsstyrelsen i skåne är den enda i sverige värd namnet när det gäller hundavel.

Det är långt. Men kort förklarat så är det kritik mot att Trubbnosupproret kom hastigt på och att länsstyrelsen i Skåne var för snabbt på med inspektioner och förelägganden.
Orkar inte gå in på fallen exakt men veterinärer ansåg sen att hundarna hade normal andning. Gällde tre mopsar och tre Bulldogs.
De tar också med utställningsresultat som hänvisning till hur bra hundarna är :D

Jag kan inte uttala mig om veterinärutlåtandena men jag reagerade på att Mopsuppfödaren ville att hundarna skulle få 30 min på sig att lugna ner sig innan de hälsade på inspektörerna så att de inte skulle andas så häftigt :angel:

Känns som alla pekar finger på varandra i det här och ingen har en sjuk hund.
Jag läste precis artikeln själv och jag reagerade också direkt på att mopsuppfödaren ville att hundarna skulle ha tid på sig att lugna sig. Att hundarna kan andas normalt när de är lugna är ju en sak, men de ska ju kunna andas normalt oavsett vilket tillstånd de befinner sig i. Om de får svårt att andas bara för att det kommer besökare så lär de ju inte kunna andas ö.h.t om man släpper dem lösa att leka på ett fält...

Jag läste precis artikeln själv och jag reagerade också direkt på att mopsuppfödaren ville att hundarna skulle ha tid på sig att lugna sig. Att hundarna kan andas normalt när de är lugna är ju en sak, men de ska ju kunna andas normalt oavsett vilket tillstånd de befinner sig i. Om de får svårt att andas bara för att det kommer besökare så lär de ju inte kunna andas ö.h.t om man släpper dem lösa att leka på ett fält...

De vill ju inte leka, vet du väl... :cautious:

Nu i helgen är det dags för Stora Sthlm-utställningen. Tokigt många hundar anmälda i vanlig ordning. Det ska bli mycket intressant att se bilder på vinnande trubbnosar ;) Dessutom ser jag fram emot att lyssna på "cafe hundsnack" när det ska pratas om just andningsproblem. Det skulle ju tydligen sändas live på nätet.

Nu i helgen är det dags för Stora Sthlm-utställningen. Tokigt många hundar anmälda i vanlig ordning. Det ska bli mycket intressant att se bilder på vinnande trubbnosar ;) Dessutom ser jag fram emot att lyssna på "cafe hundsnack" när det ska pratas om just andningsproblem. Det skulle ju tydligen sändas live på nätet.
Åh ja, sällskapshundarna ställs väl imorgon? Ska ta mig förbi en trubbnosring tror jag!

Åh ja, sällskapshundarna ställs väl imorgon? Ska ta mig förbi en trubbnosring tror jag!
Japp! En vän pratade glatt om att grupp 9 och 10 för en gångs skull går samma dag, så hon kunde se sin väns pudlar och "sina" vinthundsraser utan problem. Mitt nyhetsflöde på Facebook svämmar över av inlägg nu från folk som ska ställa imorgon, såååå då går även sällskapshundar imorgon :p

Absolut, men troligen innebär det att de blivit tuffare med vilka de släpper igenom.
Ja, det är absolut bra att de blir stoppade, men trist att det ska behövas.

kl
Från mässan i allmänhet; kollade mopsar (och lite frallor) snabbt i ringarna, rejält plattnosiga men lyckades inte avgöra så mycket mer, hann inte stå där så länge.

"Diskussionen" i café hundsnack tyckte jag var ganska intetsägande tyvärr, men intressant att få veta lite mer om arbetsgrupperna.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka