Upprop angående kortnosar

@hemlig Heder åt kollegan,trots det så slank en hane igenom nätet och ägaren sågs stå och blöta hunden med kallvatten i ett hörn,det ifrågasattes av några.

Hittade ett studentarbete (djursjukvårdar-programmet) från 2007 som handlar om andningsproblem hos de brachycephala raserna.
Det hade gjort utskick till rasklubbar och uppfödare och jag tycker svarsfrekvensen var skrämmande låg.

Uppfödare av Bostonterrier: 16 utskick och 7 svar varav 4 svarade på enkätfrågorna
• Svenska Bostonterrierklubben: vidarebefordrade vårt mail till avelskommittén
• Uppfödare av Boxer: 19 utskick och 1 svar
• Svenska Boxerklubben: hänvisade oss till deras hemsida
• Uppfödare av Engelsk bulldogg: 24 utskick och 2 svar
• Svenska Klubben för Engelsk Bulldog: svarade inte
• Uppfödare av Fransk bulldogg: 22 utskick och 2 svar
• Fransk Bulldogg Klubb Sverige: svarade på enkätfrågorna
• Uppfödare av Mops: 24 utskick och 4 svar varav 2 svarade på enkätfrågorna
• MopsOrden: svarade inte

Varför har de så svårt att erkänna att problemen finns?

Hittade ett studentarbete (djursjukvårdar-programmet) från 2007 som handlar om andningsproblem hos de brachycephala raserna.
Det hade gjort utskick till rasklubbar och uppfödare och jag tycker svarsfrekvensen var skrämmande låg.

Pengar?

Det brukar i allmänhet vara svårt att få svar på enkäter. Mopsorden gjorde en egen under sökning. I den svarade drygt 30% att de upplever att hundarna har problem.

Jaså? Har för mig att deras ordförande sa 6% eller nåt idag (kanske uppemot 10 är osäker på exakta siffran).

Jaså? Har för mig att deras ordförande sa 6% eller nåt idag (kanske uppemot 10 är osäker på exakta siffran).
Enligt RAS svarade 34% av de som svarat på enkäten att deras hundar har eller har haft andningsproblem. 40% av de svarta! (Var in och läste direkt)
Du svarade medan jag skrev.

Från trubbnoshåll skriks det dessutom hela tiden efter att veterinärerna inte har någon statistik på hur det ser ut. Räcker det inte med ved deras medlemmar upplever?

Reagerade på veterinärbesiktningen idag, det var en grundlig kontroll jämfört med hur det brukar vara! Hundarna stod på bord och klämdes igenom av veterinär, ca 2-3 minuter iaf. Mycket bra :up:

Missade tyvärr Café Hundsnack om trubbnosarnas andning.
Försökte hitta café hundsnack på streaming nu men verkar inte gå att se i efterhand :( Tänkte se om jag mindes helt fel om vad som sas gällande enkäter.

Hur lyckades du med det??

Uttryckte en annan åsikt än admin angående att schäfer är bruks och herdehund.. Inte vallhund. Och en massa annat flum kring bruksproven som visst var utformade för att söka, spåra och skydda får, för schäfer är vallhund :cautious:

Påpekade sen att det finns en anledning till att sbk har avelsansansvaret och inte svak. Blev då kallad efterbliven :laugh:

Jaja..

Kl

Är glad att veterinärerna verkar hårdare på besiktningen:up:

Det är därför jag brukar sucka tyst och inte ge mig in i diskussioner, för att admin kan få för sig att utesluta nån även om denne har rätt :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka