Vilka är dessa arbetsgrupper? Någon som har mer info? Hittar inget på SKKs sida men har inte hunnit söka så noga å andra sidan.
Och någon som vet vad lst Skåne kom fram till? (eller är sånt inte officiellt kanske).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka är dessa arbetsgrupper? Någon som har mer info? Hittar inget på SKKs sida men har inte hunnit söka så noga å andra sidan.
Låter som min fralla då, också import, tyvärr har han ju allergi, så frisk är han ju inte. Men andningen är inte något problem.Jag träffade en sådan himla fin fralla på mitt jobb häromdagen.
En polsk import - som säkerligen skulle åkt ut direkt på utställning.
Låååång nos, alltså vi snackar flera centimeter ut från skallen. Stora, vida näsborrar. Normala ögon (inga som snart ploppar ut från skallen).
Jättefin och smäcker hane, långa, raka ben. Inga krokiga, skeva och korta saker. Lång hals utan överdrivet med skinn och fläsk.
Både jag och sköterskan var alldeles förvånade. Trodde inte dessa exemplar fanns längre!
Fantastisk trevlig och lugn, inte stressig och hyper som andra frallor.
Jag är som sagt inte så insatt men vet att många pratar om ryggproblem inom kelpie. Jag känner minst 2 kelpie med ryggproblem, vet dock inte om det är förvärvat eller ärvt. Jag röntgade ryggen på Minn i samband med AD/HD röntgen för att se att allt såg bra ut och ha en referens om hon skulle få problem längre fram.
Även om ryggproblemen är förvärvade så kanske det finns en viss ärftlighet pga just det du säger med rygglängd osv. Om det är vanligare med förvärvade ryggskador hos kelpies än andra raser så borde det finnas nån form av ärftlighet tycker jag.
Kanske är det samma hundar vi känner till . Jag tycker det är ganska mycket öppenhet kring det man hittar i rasen. Min ena är också röntgad ua, det visade sig vara prostatan och/eller korsbandet som gav ryggsmärtor. Så fast han hade ont i ryggen så har han aldrig haft "ryggproblem".
Jag tycker det pratas mer kring olika fysiska problem nu än det gjorde för 10 år sedan, men det gäller ju alla bruksraserna och jag tror det är en konsekvens av att vi är mer medvetna nu. Var och varannan människa tar ju sin brukshund till fysikterapeuten där den behandlas för allehanda småskavanker. När jag letade fysioterapeut till min gamla hund så fick jag leta rätt länge! Då var det inte alls lika vanligt.
Det är ett stort problem. Det har ju som många påpekar blivit normaliserat med hur dessa hundar låter när de andas. Därför tycker jag att det är bra med att det nu uppmärksammas så fler vet vad de ska titta efter.Jag tycker att ett stort problem hos trubbnosarna är just att det inte finns några officiella data på de värsta problemen. Det gör att man som valpköpare är helt utlämnad till uppfödarens omdöme och uppgifter.
Jag har nu läst igenom det ett par gånger och min hjärna verkar strejka, för jag förstår faktiskt inte vad som skrivs . Kan nån sammanfatta?Är det ok att länka till en nätkrönika? Såg precis detta och blev mer än lovligt upprörd.
http://collievaenner.blogspot.se/2015/12/vem-skrev-det-har.html
Jag har nu läst igenom det ett par gånger och min hjärna verkar strejka, för jag förstår faktiskt inte vad som skrivs . Kan nån sammanfatta?
En person verkar insinuera att påståenden om mopsars ohälsa i princip är något som veterinärer hittar på för att tjäna pengar.
Detta har fått en ägare till en av veterinär konstaterat sjuk mops att ifrågasätta detta och be om råd av "experterna" i gruppen.
Svaren finns inte upplagda men jag misstänker att de skulle förstöra min lördagskväll totalt.
Fast är nån förvånad?
Men den är ju inte sjuk förstår du väl, det är ju en mops. De låter sådär, det är naturligt.Huvudinlägget gör mig inte förvånad men det verkar ju som om det inte direkt är ett massivt uppbåd som ber personen med den sjuka hunden att faktiskt se till att den blir opererad.
Men den är ju inte sjuk förstår du väl, det är ju en mops. De låter sådär, det är naturligt.