Upprop angående kortnosar

En person verkar insinuera att påståenden om mopsars ohälsa i princip är något som veterinärer hittar på för att tjäna pengar.

Detta har fått en ägare till en av veterinär konstaterat sjuk mops att ifrågasätta detta och be om råd av "experterna" i gruppen.

Svaren finns inte upplagda men jag misstänker att de skulle förstöra min lördagskväll totalt.
Detta argumentet framför dessa "trubbnosvänner" hela tiden. Om veterinärer velat tjäna pengar på hundarna hade de väl inte startat uppropet. :confused:
Det skriks högt om att det är helt onödigt att operera unga hundar samtidigt som all forskning som finns visar att ju tidigare man vidgar näsborrarna desto bättre resultat.

Efter att ha spendera dagen med en boxer som enligt uppgift inte hade några problem alls med andningen funderar jag på om det öht ska vara lagligt att avla på kortnosande hundar.

Denna hund lät konstant i princip, när den vilade hörde man andningen, det lät som en en människa med rejält täppt näsa då, när den var uppe andades den nästan konstant med munnen öppen och den verkade tycka det var varmt inne och flämtade vilken inte mina hundar med underull gjorde i samma rum. Nosen var inte extremt kort men näsborrarna var ganska knipta. När jag frågade om ljudet var svaret att "alla" boxrar låter så. Hur mår de hundarna? Hur står man ut som människa med en hund som aldrig är tyst?

Jag träffade en boxerhanne som vägde ca 25 kg på jobbet som hade 6.5 på sin tub vid sövning. En hund i den storleken har normalt runt 9. Min borderterrier på 7.5 kg hade 6 när jag sövde henne senast.
Det är trångt i de luftvägarna och den hunden kan inte syresätta sig normalt.
Sök på Youtube och ni hittar filmer på trubbnosar som sitter upp med tuben kvar i halsen. Normalt vill de bli av med den så fort de vaknar men dessa hundar verkar nöjda med att äntligen kunna andas obehindrat. :(

Jag tittade på mopsens rasstandard.

Nostryffel: Nostryffeln skall vara svart med väl öppna näsborrar. Knipta näsborrar och tungt överhängande nosrynka är oacceptabelt och skall kraftigt fördömas.

Sen tittade jag på en uppfödare, helt slumpmässigt vald. Och bilderna på dennes avelshundar har både knipta näsborrar och en stooor nosrynka ovanpå nosen :(

Tillägg: nu ska jag sluta titta på olika uppfödare, för blir bara ledsen.

Senast ändrad:
Jag tittade på mopsens rasstandard.

Sen tittade jag på en uppfödare, helt slumpmässigt vald. Och bilderna på dennes avelshundar har både knipta näsborrar och en stooor nosrynka ovanpå nosen :(

Tillägg: nu ska jag sluta titta på olika uppfödare, för blir bara ledsen.

Jag tror inte att de som bedömer mopsarna har samma referensramar som andra. Knipta förvandlas till "helt stängda", öppna förvandlas till "någon synbar öppning" och nosrynka är förmodligen en rynka som hänger i vägen för nosen så den inte syns.

Jag tror inte att de som bedömer mopsarna har samma referensramar som andra. Knipta förvandlas till "helt stängda", öppna förvandlas till "någon synbar öppning" och nosrynka är förmodligen en rynka som hänger i vägen för nosen så den inte syns.
hEE2F66A1

Sök på Youtube och ni hittar filmer på trubbnosar som sitter upp med tuben kvar i halsen. Normalt vill de bli av med den så fort de vaknar men dessa hundar verkar nöjda med att äntligen kunna andas obehindrat. :(

Du får hemskt gärna länka till någon sådan film om du hittar! Jag har misslyckats med att söka fram någon, men skulle gärna ha en att kunna visa för folk.

Efter att ha spendera dagen med en boxer som enligt uppgift inte hade några problem alls med andningen funderar jag på om det öht ska vara lagligt att avla på kortnosande hundar.

Denna hund lät konstant i princip, när den vilade hörde man andningen, det lät som en en människa med rejält täppt näsa då, när den var uppe andades den nästan konstant med munnen öppen och den verkade tycka det var varmt inne och flämtade vilken inte mina hundar med underull gjorde i samma rum. Nosen var inte extremt kort men näsborrarna var ganska knipta. När jag frågade om ljudet var svaret att "alla" boxrar låter så. Hur mår de hundarna? Hur står man ut som människa med en hund som aldrig är tyst?

Förfärligt, stackars hund. Jag undrar var hen har fått för sig att "alla" boxrar låter så, kanske för att alla hens uppfödares hundar låter på det viset...? Jag har tack och lov inte stött på en sådan boxer.

Åh, det där normaliserandet av andningsljud gör mig så jäkla ledsen... Mina hundar låter knappt när dom är andfådda på riktigt... Hur kan man tro att det är normalt att höra hunden andas på flera meters håll, dygnet runt? :(

Åh, det där normaliserandet av andningsljud gör mig så jäkla ledsen... Mina hundar låter knappt när dom är andfådda på riktigt... Hur kan man tro att det är normalt att höra hunden andas på flera meters håll, dygnet runt? :(

Ja, man fattar inte att det är ljudet folk reagerar på. Flera gånger i diskussioner så kommer argument i stilen att man har sett andra raser andas med öppen mun och flämtat men min trubbnos andades minsann med munnen stängd. Det är ju liksom inte det som är grejen.

Jag filmade en av mina hundar efter rätt hård ansträngning och jag fick ha telefonen precis vid hans huvud för att man ens skulle höra hans andning. Efter ett par minuter var andningstempot normalt igen.

http://s111.photobucket.com/user/Dentaku/media/IMG_1126_zpsmxzvd9wy.mp4.html?sort=3&o=3

Det här med trubbnosuppfödare som hävdar att veterinärer tjänar pengar på att operera i onödan. När jag letade efter en intuberad trubbnos hittade jag den här filmen av och med en renommerad brittisk uppfödare av engelsk bulldogg.

Denna har också lagt upp en film på en av deras tikar som ska valpa. Hunden beskrivs i filmen som "very healthy".

Jag länkade till @dobbis bild på min Facebook. Tog inte många sekunder innan en mopsägare kommenterade att den var nog opererad, alternativ inte från Sverige. Men går man in på albumet så finns där ju en mops till men öppna näsborrar. De verkar inte förstå att det är så öppna näsborrar ser ut. Även om resten av trynet är platt.

Jag länkade till @dobbis bild på min Facebook. Tog inte många sekunder innan en mopsägare kommenterade att den var nog opererad, alternativ inte från Sverige. Men går man in på albumet så finns där ju en mops till men öppna näsborrar. De verkar inte förstå att det är så öppna näsborrar ser ut. Även om resten av trynet är platt.
Menar de då att öppna näsborrar är så udda att den måste vara opererad eller importerad? För i Sverige kan de inte se ut så? :confused::confused::confused:

Dom hade inte helt fel,båda föräldrarna är importerade av mig,det går inte hitta bra trubbnosar här i landet.
Du skulle skrivit att hunden på bilden är 12 v.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka