Upprop angående kortnosar

DSCN1247.jpg

Inte vacker men andas det gör han.Nyligen lev till sitt nya hem.
Jag får sikta in mig på något liknande, är för skruttig för att skaffa vallisvalp.

okej inte vad jag hört eller pratat med flera uppfödare/ ägare till rasen

Det är ju samma problem som andra raser. Frågar du SKK så släpps inga hundar med andningssvårigheter in på utställningar, uppfödarna hävdar att alla deras hundar är friska och det är importerna som är sjuka.

Det är med försäkringsbolag och veterinärer man får prata om man vill ha sanningen.

Tyvärr så sticker dessa huvudet i sanden. Jag upplever att griffonraserna inte har broblem i samma grad som tex mops och bulldoggarna men problem finns.
Se vad mopsuppfödare skriver på div forum så tror du inte att de har problem heller.

vet att problem finns... men de jag försöker säga att de inte är i samma utsträckning som andra raser

Det är ju samma problem som andra raser. Frågar du SKK så släpps inga hundar med andningssvårigheter in på utställningar, uppfödarna hävdar att alla deras hundar är friska och det är importerna som är sjuka.

Det är med försäkringsbolag och veterinärer man får prata om man vill ha sanningen.

du missförstår mig så skit samma :)

okej inte vad jag hört eller pratat med flera uppfödare/ ägare till rasen
Uppfödare till mops och frallor säger ju samma sak. Inga problem. Deras hundar kan andas, de är hur glada som helst och orkar springa och skutta runt som vilken hund som helst. Det här är bara ett rykte och försök att bojkotta raserna eftersom man vill utrota de, som en trend typ. Alla rykten om andningssvårigheter är just bara rykten, punkt.

Eller något liknande.

Uppfödare till mops och frallor säger ju samma sak. Inga problem. Deras hundar kan andas, de är hur glada som helst och orkar springa och skutta runt som vilken hund som helst. Det här är bara ett rykte och försök att bojkotta raserna eftersom man vill utrota de, som en trend typ. Alla rykten om andningssvårigheter är just bara rykten, punkt.

Eller något liknande.

skaffade rasen just för att de är mindre problem med andning + annat det jag vill komma fram till inte att de är en problemfri ras för de finns inte

skaffade rasen just för att de är mindre problem med andning + annat det jag vill komma fram till inte att de är en problemfri ras för de finns inte
Fast det där är ju väldigt relativt. Jämfört med långnosade raser är den ju verkligen inte mindre drabbad av andningsproblem. Och att jämföra nått med mops för att kunna kalla sin ras frisk...? Njae...

Fast det där är ju väldigt relativt. Jämfört med långnosade raser är den ju verkligen inte mindre drabbad av andningsproblem. Och att jämföra nått med mops för att kunna kalla sin ras frisk...? Njae...

Har fortfarande inte sagt att min ras är frisk

Nja vet inte om jag håller med helt och hållet. Finns en del ryggproblem inom kelpien.
Mer än hos andra hundar i den storleken? Jag känner till rätt många hundar, men antalet som har skelettfel är mycket litet. Tror jag känner till 2 såhär på rak arm, och de är släkt med varandra. Andelen med muskelskador pga slarvig uppvärmning (det är ju explosiva hundar) är något fler. Men det blir man ju frisk ifrån. Ryggfel är inte heller något som tas upp i RAS.

Det förekommer också DCM och HD men det är ju sällsynt. HD ligger på ca 8 % (2000-2009), majoriteten får grad C, noll individer har fått grad E.

För att man ska kalla det för problem i rasen så tycker jag nog att det ska vara vanligare i rasen än i genomsnittet i liknande hundraser/typer.

Mer än hos andra hundar i den storleken? Jag känner till rätt många hundar, men antalet som har skelettfel är mycket litet. Tror jag känner till 2 såhär på rak arm, och de är släkt med varandra. Andelen med muskelskador pga slarvig uppvärmning (det är ju explosiva hundar) är något fler. Men det blir man ju frisk ifrån. Ryggfel är inte heller något som tas upp i RAS.

Det förekommer också DCM och HD men det är ju sällsynt. HD ligger på ca 8 % (2000-2009), majoriteten får grad C, noll individer har fått grad E.

För att man ska kalla det för problem i rasen så tycker jag nog att det ska vara vanligare i rasen än i genomsnittet i liknande hundraser/typer.

Hur är det med epilepsi? Jag pratade med lite kelpieägare för ett tag sedan och nämnde att jag gillade rasen just för att den var så sund men en av dem sa då att man fick vara lite försiktig med just ep.

Jag vet att frågan har lyfts i nån av kelpiegrupperna på fb och ett av problemen är just att det är olika typer av problem med ryggen de har och därför är det svårt att skriva nått i RAS. Som jag uppfattat det finns det folk som håller lite koll inom rasen.

Hur är det med epilepsi? Jag pratade med lite kelpieägare för ett tag sedan och nämnde att jag gillade rasen just för att den var så sund men en av dem sa då att man fick vara lite försiktig med just ep.
Förekommer på enstaka individer men är så pass sällsynt att man som köpare inte behöver se upp. Det gör uppfödarna åt en. Naturligtvis går det inte att helgardera sig, men största risken med att köpa en kelpie är nog att man får en som saknar en tand eller två, eller som är krypt. Och det är ju sådant som oftast inte orsakar problem.

Jag vet att frågan har lyfts i nån av kelpiegrupperna på fb och ett av problemen är just att det är olika typer av problem med ryggen de har och därför är det svårt att skriva nått i RAS. Som jag uppfattat det finns det folk som håller lite koll inom rasen.

Men om det är olika problem, är det något ärftligt då? Visst kan man fundera lite på hur hundens konstruktion påverkar hållbarheten, en allt för lång rygg är t ex extra utsatt även om själva ryggraden är felfri. Kelpies rör sig med MYCKET kraft bakifrån, det är sällan man behöver tänka på att bygga upp tjocka lårmuskler på dem. Det fixar de själva ;). Så då är det viktigt att de har fått bygga muskler på resten av kroppen också, annars slits den onödigt hårt och risken för skador blir större. Rena skelettfel har jag nog bara hört talas om i något enstaka fall.

Jag har för mig att man röntgar ryggen på finska kelpies, men har inte hört att de skulle ha hittat särskilt mycket. Vi röntgar ju rutinmässigt armbågar också, utan att hitta något där. Det är mest för att hålla koll.

Men om det är olika problem, är det något ärftligt då? Visst kan man fundera lite på hur hundens konstruktion påverkar hållbarheten, en allt för lång rygg är t ex extra utsatt även om själva ryggraden är felfri. Kelpies rör sig med MYCKET kraft bakifrån, det är sällan man behöver tänka på att bygga upp tjocka lårmuskler på dem. Det fixar de själva ;). Så då är det viktigt att de har fått bygga muskler på resten av kroppen också, annars slits den onödigt hårt och risken för skador blir större. Rena skelettfel har jag nog bara hört talas om i något enstaka fall.

Jag har för mig att man röntgar ryggen på finska kelpies, men har inte hört att de skulle ha hittat särskilt mycket. Vi röntgar ju rutinmässigt armbågar också, utan att hitta något där. Det är mest för att hålla koll.

Jag är som sagt inte så insatt men vet att många pratar om ryggproblem inom kelpie. Jag känner minst 2 kelpie med ryggproblem, vet dock inte om det är förvärvat eller ärvt. Jag röntgade ryggen på Minn i samband med AD/HD röntgen för att se att allt såg bra ut och ha en referens om hon skulle få problem längre fram.

Även om ryggproblemen är förvärvade så kanske det finns en viss ärftlighet pga just det du säger med rygglängd osv. Om det är vanligare med förvärvade ryggskador hos kelpies än andra raser så borde det finnas nån form av ärftlighet tycker jag.

Jag träffade en sådan himla fin fralla på mitt jobb häromdagen.
En polsk import - som säkerligen skulle åkt ut direkt på utställning.
Låååång nos, alltså vi snackar flera centimeter ut från skallen. Stora, vida näsborrar. Normala ögon (inga som snart ploppar ut från skallen).
Jättefin och smäcker hane, långa, raka ben. Inga krokiga, skeva och korta saker. Lång hals utan överdrivet med skinn och fläsk.
Både jag och sköterskan var alldeles förvånade. Trodde inte dessa exemplar fanns längre!
Fantastisk trevlig och lugn, inte stressig och hyper som andra frallor.

En kompis till mig har också en sådan hane, rumänsk import tror jag. Tyvärr papperslös och "fulimport" (inga vidare kommentarer om inköpet......) men han hade kunnat göra enorm nytta i avelsarbetet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka