Uppmärksamhet!

M

majron

Jag har hört att man måste förtjäna uppmärksamhet hos hästen. Hur förtjänar man den? Det är en väldigt bra fråga.. Min häst är väldigt upptagen med att rikta sin uppmärksamhet på allt annat runt omkring honom.. även när det inte händer något runt om.. hur ska jag få honom intresserad av mig? Han vill alltid ha stenkoll på sin flock, en dag vill jag gärna vara endel av hans flock.. Någon som har nå bra tips på hur man kan göra? någon som har samma problem?

Sv: Uppmärksamhet!

Bara sådär lite allmänt så brukar det handla om hur intressant man gör sig.
Tex när jag la ut äppelbitar på staket och hinder på ridbanan och började skicka min unghäst till de olika bitarna, så tyckte han att jag var såååå spännande och smart som hittade godis, snart sprang han dit jag pekade ;)

Vi gör mycket med våra hästar där vi är ganska passiva, som när man hämtar dem från hagen tex, så bara "släpar" man dem efter sig. Men om man skulle börja "göra" saker på en gång så blir man klart intressant. Kanske leta goda grästuvor på vägen genom hagen, kanske ha hästen att gå lite sidvärts framför eller bredvid sig, kanske skicka dem runt en på en volt ett varv.. osv.

Om vi har ett rörligt sinne så blir vi intressanta tror jag.

Även att man ser till att ge hästen roliga uppgifter som den klarar och ge den beröm är sånt som gör oss intressanta.

Tja, mina tankar, lite halvkort ;)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 063
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar