Jag tror att det blir lite felvinklat att se det som rasism i relation till hudfärg/etnicitet. Jag tycker nog att synen på sin region - mer än vilken religion det handlar om - som än större faktor än varifrån personerna kommer ifrån. Att det handlar om personer som blir mycket mer kränkt av att ens religion/gud/helig skrift blir hädad, vilket mer blir en kontrast till den mer sekulära syn som majoritetssamhället har, där den senare även består av både många muslimer och av kristna som pga sin hudfärg/etnicitet utsätts för rasism.
Jag är självklart för att motverka rasism och att man som majoritet behöver ha en stor vilja att lyssna och tillmötesgå minoritetens behov, men jag är skeptisk till att börja undanta vissa delar från åsiktsfrihet och rätt att t ex bränna symboler med hänsyn till att en minoritet har en viss religiös tolkning. Och det är säkert högst medvetet att han gör detta i samband med ramadan, men jag tycker inte att det är rätt väg att börja detaljstyra när sådana här provokationer är tillåtna och inte. Då skulle det vara förbjudet att bränna Bibeln under påsk och jul, men nyårsafton går bra...?