Upploppen som varit

Hörde i ett nyhetsinslag någon som sa att upplopp har vi haft många gånger de senaste åren, men att de inte varit av denna grad sedan Göteborg (var det 2001 eller något sånt?). Och då använde polisen definitivt våld, och blev även ifrågasätta för sin grad av våld. Då var upploppen till stor del organiserade av vita män, med en agenda.

Så både att polisen använder våld (inklusive med skarp ammunition) och att de blir kritiserade för det har ju hänt förut, med en annan grupp av upploppsmakare.

Jag är av den åsikten att Paludan inte borde fått tillstånd, och att det borde räknas som hets mot folkgrupp. Sedan så finns det säkert saker polisen skulle kunna gjort annorlunda för ett bättre resultat, men om det hade inkluderat just mer våld så tror jag att allt hade spårat ännu mer.

Jag tycker att även heliga skrifter ska få brännas (även om jag tycker att det är idiotiskt att faktiskt göra det).

Hörde i ett nyhetsinslag någon som sa att upplopp har vi haft många gånger de senaste åren, men att de inte varit av denna grad sedan Göteborg (var det 2001 eller något sånt?). Och då använde polisen definitivt våld, och blev även ifrågasätta för sin grad av våld. Då var upploppen till stor del organiserade av vita män, med en agenda.

Så både att polisen använder våld (inklusive med skarp ammunition) och att de blir kritiserade för det har ju hänt förut, med en annan grupp av upploppsmakare.

Polisen har använt våld vid huliganupplopp och blivit kritiserade för det med. Så att det bara skulle bero på vilka upploppsmakarna är, är en sanning med modifikation.

Det kan komma att behövas så småningom ändå, om situationen med de kriminella gängen fortsätter utvecklas. Det kan sluta med att vi behöver något i still med det man ser på nyheterna från latinamerika.

Dödspatrullerna i Syd och Latinamerika är verkligen något vi ska sträva efter, Varför inte Filipinerna eller Burma/s

Fö som en vän till mig påminde mig om är vi mitt i ramadan, dvs den största muslimska högtiden på året. Sällsynt dåligt tillfälle att bränna koraner, vilket Paludan naturligtvis räknade med.

Att 'svenskar' inte reagerar lika våldsamt vad gäller religion är för att de flesta är extremt sekulära (har för mig att Sverige räknas som världens mest sekulära land i världen) så att bränna bibeln har inte samma laddning. Vi behöver bara gå tillbaka 150 år för att de som höll egna bibelmöten hamnade i fängelse. Skulle man bränna biblar i vissa delar av USA, särskilt under jul eller påsk så skulle, iaf de som stod bakom upploppen skjuta skarpt.

Nu märker jag att du aldrig har bott i ett sådant område där du behövt oroa dig för att få din bil uppbränd. Det är ju inte främst ”de vita som kan klappa sig på axeln för att de är duktiga” som drabbas av våldet utan det är de många gångerna lika socialt utsatta grannarna till förövarna som drabbas. Det är tanten som råkat få en handgranat inslängd genom vardagsrumsfönstret för att nåt gäng tagit fel på hus som drabbas osv. Något som är extra roligt när ens släktingar bor i huset bredvid 👍. De människor jag känner som är de som uttrycker mest hat över förövarna är de med liknande bakgrund och som måste bo i närheten av dom. Sen är förstås många även mycket rädda för utvecklingen till en polisstat men det är inte rasistiskt att säga att mer åtgärder för att skydda de personer som sköter sig är lämpligt. Riktig rasism är att säga att våld på gatorna är ok i utsatta områden eftersom det inte drabbar mig.

Frågan är väl främst vilka åtgärder vi pratar om. Att skjuta skarpt är nog den värsta åtgärden civilsamhället kan använda. Våld föder våld och är så långt från en demokrati som det finns. Ja, mötesfriheten är en av grundteserna i en demokrati men att tillåta Paludan att bränna koraner i områden där merparten är muslimer och dessutom många unga män är kriminella var att be om oroligheter och upplopp. Varför inte ge honom tillstånd på andra platser? I Jönköping blev det aldrig några upplopp, troligen delvis pga var Paludan höll sitt möte och att fritidsledare, imamer och andra var ute och stoppade våldet. Ja och att prästen ringde i kyrkklockan och överröstade Paludan.

Sedan var det ett grovt misslyckande från polisledningen att de helt missbedömde situationen och lämnade polisen på plats utan förstärkningar men det är en annan fråga och jag tar för givet att det görs en ordentlig utredning och nya direktiv och strategier utformas.

Klart att du får reagera och ta illa upp. Men det är fortfarande inte ens i närheten av att kalla någon för jävla svartskalle, just för att vi tillhör majoriteten och är inte utsatta för rasism (nu pratar jag om Sverige idag).
Nej, det är det inte. Man ska inte kalla någon något nedsättande vare sig det är svartskalle, tyskjävel, danskjävel, Svennejävel glasögonorm heller något annat. Som det uttrycks här ska man tåla att bli kallad allt möjligt eftersom det är värre att bli kallad svartskalle.

Jag tycker att det är okej att använda "våld" för att trycka tillbaka folk. Så långt det går, förstås "våld" som inte skadar.
Precis som polisen använder våld vid ingripanden.

"Våld"?! Så det är ok om jag slår dig litegrann för det blir ingen permanent (fysisk) skada? Tro mig, det finns inget "våld" som inte skadar och det säger jag som någon som faktiskt blivit slagen.

Så kallat "snälla" vapen kan vara dödliga. Inte en väg att gå i mina ögon. Vattenkanoner... jag får direkt bilder från 60- och 70-talets Syd- och Latinamerika. Dvs inte något som är önskvärt.

Edit: Jag läste på lite... vattenkanoner som upploppskontroll togs fram i 30-talets Tyskland. De främsta kunderna idag är nationer i Afrika och Indonesien. De har också använts i Hong Kong.
Kom att tänka på detta, apropå vattenkanoner...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxEJma/hundratals-skadade-i-striden-mot-oljeledningen

Nej, det är det inte. Man ska inte kalla någon något nedsättande vare sig det är svartskalle, tyskjävel, danskjävel, Svennejävel glasögonorm heller något annat. Som det uttrycks här ska man tåla att bli kallad allt möjligt eftersom det är värre att bli kallad svartskalle.

Nej, du fultolkar å det grövsta.

Klart att det inte är ok att kalla mig geologjävel men eftersom jag är medveten om mina privilegier som vit universitetsutbildad kvinna så tar det inte så hårt på mig eftersom jag kan se att det säger mer om den som säger det än om mig.

Men säger jag jävla svartskalle åt Shadi så är det inte bara att jag säger att hon är en idiot. Då angriper jag henne på så oerhört många nivåer och sparkar nedåt på ett fult och rasistiskt sätt. Om då Shadi ger mig en smäll är det naturligtvis inte ok men där förstår jag verkligen varför det rinner över för henne.

Alltså ytterst få svenska militärer idag har någonsin skjutit någon eller ens mot någon människa. Varför är du så fixad vid att det är det enda de kan göra?

Tror du menar fixerad och nej, det är jag inte. Men vad tror du att militären är utbildad att göra? De är utbildade för att med hot om direkt våld eller direkt våld lösa ett problem, dvs se till att vårt land inte ockuperas av främmande makt.

Att de i förlängningen tränas i andra saker ändrar inte vad deras huvuduppdrag är: Att försvara vårt land från yttre fiender, med våld.

Tror du menar fixerad och nej, det är jag inte. Men vad tror du att militären är utbildad att göra? De är utbildade för att med hot om direkt våld eller direkt våld lösa ett problem, dvs se till att vårt land inte ockuperas av främmande makt.

Att de i förlängningen tränas i andra saker ändrar inte vad deras huvuduppdrag är: Att försvara vårt land från yttre fiender, med våld.
De är också utbildade i att arbeta med hund, köra stora fordon, informationsinhämtning och en väldig massor med annat som kan vara av stor nytta när det gäller hotfulla situationer. Den typen av gängbildningar som orsakar stora problem i socioekonomisk utsatta områden är absolut att betrakta som en fiende mot vanliga människor av alla nationaliteter och det är inget man blir av med genom att bjuda på bullar. Inte skjuta in i folkmassor heller men det är inte det jag pratar om ska göras.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18