Det är därför de bör omlokaliseras i samband med avslaget, tas i förvar helt enkelt och så får man snabba på genomförandet av processen.
Mmm eftersom alla har rätt till överklagande kommer personerna att sitta ca ett år i förvar för det är så lång tid det tar för överklagande till överdomstolen och sedan till HD och sedan till Europadomstolen. Dessutom är det svårt att verkställa via reguljärflyg så det blir chartrat flyg som kan kosta mer än 250,000 per person.
@Alexandra_W som jobbar på förvaret kan säkert siffrorna och vilka resurser som behövs mycket bättre än jag. Det här har ju varit uppe på tapeten tidigare med vissa som föreslagit tältläger i Norrland och liknande. Det är ett jätteproblem, men hur det ska lösas praktiskt och med rimliga resurser är en helt annan femma. Jag vet att när jag var med i det första återvändande projektet var vi hos polisen som visade oss ett arkiv där alla ärenden MIG skickat över för verkställighet stod. De funderade på att utöka arkivrummet.
Sanningen är att majoriteten av avvikna hittas i samband med inre utlänningskontroller eller i brottsituationer. En vinkel jag funderat lite på är att klämma åt arbetsgivarna hårdare. Utan jobb, skulle nog många återvända. Men eftersom det finns en stor svart arbetsmarknad och med många underentreprenader inom vissa branscher som tex, bygg, så skulle man kunna lagstifta om digra böter för huvudansvarigt byggbolag om det visar sig att de anställt svart arbetskraft även i andra led sas. Även bolag som anlitats av stat och kommun har det visat sig använt illegal arbetskraft men inget har kunnat göras eftersom de man skrivit kontrakt med har svurit sig fria. Städare som är här illegalt städar MIG, Rikspolisen och Åklagarkammaren varje dag.
Ansvarig person var tydligen folkbokförd i Sverige! Och jobbade helt lagligt verkar det som på ett byggföretag. Där hade polisen lätt fått tag på honom. Eftersom i princip alla avvikna får sin post till en helt annan adress är det lönlöst att söka dem där. Men arbetsplatsen är mer logiskt. Vissa polisinsattser har ju genomförts under tex bröllop eftersom de måste registreras hos myndigheterna. Det har varit stora diskussioner om sjukvårdspersonal eller skolpersonal har skyldighet att informera polisen om de misstänker att ett barn/vuxen är här illegalt.
Att göra diverse utspel i media ger väl tillfällig tillfredsställe och bra opinionssiffror men hur det senare ska genomföras konkret är fasiken så mycket svårare. Visst kan vi sätta 15,000 människor i förvar i över ett år, men då blir det ett antal miljarder som försvinner där. Dessutom är det mot barnkonventionen att barn under 18 får sitta max 72 timmar. Igen, visst kan Sverige strunta i att de skrivit under konventionen och ändra lagstiftningen. Men det gör att man måste inreda förvaren på ett för barnen och deras familjer lämplig miljö. Även om Sverige kan strunta i det också och ändra lagstiftningen ytterligare.
Vi kan göra som polisen gjorde på 1980-talet. Muta flygplatspersonalen i ett land och sedan dumpa alla från den världsdelen mer eller mindre där även om de genast hamnade i fängelse och satt där i några år eftersom de befann sig illegalt i landet.
Vi kan överlåta verkställigheten till USA som vi gjorde för några år sedan, men de kommer inte att acceptera massavvisningar utan bara speciella fall där man har starka misstankar om terrorism. Iofs nu när Trump är president kanske det är lättare. Återigen måste vi ändra lagstiftningen, men det är möjligt.
Sedan måste vi naturligtvis strunta totalt i att Sverige kommer att bli fällda i Europadomstolen för brott mot EU konventionen och att det bästa alternativet är att följa Storbritannien och utträda ur EU. Då har vi kontroll över gränserna och asylsökanden kommer att ungefär halveras till det antal som kom innan Dublin och Schengen. Att näringslivet kommer att skrika högt i panik och att varor kommer att bli betydligt dyrare för den vanliga konsumenten struntar vi också i.
Jag tror inte allmänheten har riktig koll på vad som krävs tyvärr utan det blir mer magkänsla att alla ska ut NU. Jag har ingen aning om hur politikerna och polisen kommer att lösa alla praktiska frågor men ser med stor spänning fram mot hur de gör.