Någon som kollat på Agenda ikväll? Väldigt bra och handlar just om ämnet-
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej, varför väljer man det? Det är väl bara att knata in på sin cell.Självvald isolering. Minns jag rätt är det numera FäL 6:4.
Okej, varför väljer man det? Det är väl bara att knata in på sin cell.
Hörde på radio för ett par veckor sen om en forskare på norskt universitet som hade undersökt straffpåföljd för ett "medelgrovt" brott som kunde leda till antingen villkorlig dom eller fängelse (i Norge). Återfallsfrekvensen för de som hade fått det hårdare straffet fängelse visade sig signifikant lägre än för de som fått mildare straff och sluppit fängelse. Som exempel på att strängare straff ge bättre resultat.
Se till att de blir av med sitt svenska medborgarskap. Tror att det är så i Danmark.Som redan sagts, som svensk medborgare kan man inte göra det. Särskilt inte om du är andra generation.
Se till att de blir av med sitt svenska medborgarskap. Tror att det är så i Danmark.
De som inte har asylskäl och ska avvisas ska inte kunna gömma sig som den uzbekiska terroristen gjorde.
Polischefens terrorkrav nobbas av regeringen.
Jag håller med polischefen, jag förstår inte varför de ska få vara här?
Fy fan vad jävla fult av dig. Tror du polisen bara valt att prioritera fel? Du är inte alls medveten om hur fullt upp polisen har? Hur få resurser och hur kaotiskt allt blivit sedan omorganisationen?Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Så enkelt är det nog inte, det finns väl kanske någonstans mellan 50 000 - 150 000 som vistas illegalt i Sverige, antalet är osäkert men det är med säkerhet större än de 30 000 papperslösa som fick sjukvård förra året, eller om det var 2015.Missförstå mig rätt nu, polisen gjorde en fantastisk insats efter terrordådet. Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Vet. Har följt mediarapporteringen. Jag svarade allmänt i tråden. Jag har läst lite slarvigt om vad som ska diskuteras. Det var väl inte bara om just den här mannen utan generellt om problemet med radikalisering och terrorresor? Eller?Återigen. Vi pratar inte om en person som sökt asyl och har fått avslag på sin asylsökande utan om svenskar födda i Sverige. Mannen som utförde terrordåden i fredags har inte ens uppehållstillstånd i Sverige utan var tom efterlyst av polisen för att verkställa beslut om avvisning. Han har aldrig varit svensk medborgare, han är inte född i Sverige, han är inte svensk och har aldrig varit det.
Fy fan vad jävla fult av dig. Tror du polisen bara valt att prioritera fel? Du är inte alls medveten om hur fullt upp polisen har? Hur få resurser och hur kaotiskt allt blivit sedan omorganisationen?
Det är knappast polisens fel att det här terrordådet skedde.
Nu utgick ju frågan i tråden från terrorism och grov brottslighet. Det finns förvisso organiserad brottslighet, men jag har aldrig fått intrycket att alla grova brottslingar är ett enda stort nätverk eller organisation.
Och då är alltså väldigt många fler män än kvinnor dömda för våldsbrott av olika slag.
Det har naturligtvis kopplingar till andra jämställdhetsfrågor. Det vill säga, det finns genusaspekter att analysera.
Anser du att peshmerga är terrorister?
Det är väl väldigt relevant? Män är ju överrepresenterade i allt våld..
Så varför söker sig unga män från socialt utsatta grupper till våld men inte deras systrar?
Jag använde dem för att exemplifiera att också kvinnor kan strida och använda våld.
Jag anser att de som sympatiserar och har slagits för IS har inget här att göra, de som samlar in pengar för att stödja S har inget här att göra, de som kränker vuxna, kvinnor och barn och stödjer sig på sharia har inget här att göra, de som stödjer sig på vanheder har inget här att göra och så länge de inte är svenska medborgare ska de utvisas. De som får avslag på sin ansökan på medborgarskap ska utvisas och eftersom det fungerar för den stora majoriteten att gå under jorden behöver man relokalisera dem i väntan på utvisning.Men då blir frågan hur definierar man 'bejakande'? Att man gillar något på FB, att man twittrar på sociala media att Daesh gör rätt och att den stora satan USA ska utplånas? Dessutom är det inte de som har uppehållstillstånd som åker till Syrien, det är svenskar födda i Sverige. Därför är polisens utspel meningslöst i sammanhanget.
Missförstå mig rätt nu, polisen gjorde en fantastisk insats efter terrordådet. Men om de lagt mer resurser tidigare på att hitta mannen som var efterlyst för att illegalt vistas i Sverige innan något hänt, skulle han aldrig haft möjlighet att utföra det.
Vi släpper helt enkelt inte in dom igen.
Nu utgick ju frågan i tråden från terrorism och grov brottslighet. Det finns förvisso organiserad brottslighet, men jag har aldrig fått intrycket att alla grova brottslingar är ett enda stort nätverk eller organisation.
Och då är alltså väldigt många fler män än kvinnor dömda för våldsbrott av olika slag.
Det har naturligtvis kopplingar till andra jämställdhetsfrågor. Det vill säga, det finns genusaspekter att analysera.